Voor de gelovigen:Waarom laat God,als hij almachtig is,het lijden toe?

Waarom zouden de gebeden van mensen hier verhoord worden en niet die van een moeder in afrika met 2 hongerige kinderen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Want zo word de god in de bijbel toch neergezet,als een almachtige God...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

De ideen van een god is ontstaan, omdat "de mens" heel veel niet kon begrijpen.
Dus moest er wel een almachtige hogere macht zijn.

Voor sommigen is dat een god als een strenge vader, voor anderen een alwetende, almachtige, goedertierende god.

Maar nog steeds is er heel veel wat niet te verklaren is.
Dan antwoorden de gelovigen: ja dat is de wil van god, dat is niet aan ons mensen om te verklaren.

Fijn.
Zo is er dus nog steeds niets veranderd.

Een goedertierende god zou toch minstens de wereld een beetje evenwichtiger hebben ingedeeld.............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog, moeten GOD? dat opknappen? we zorgen immers zelf voor al de shit die ons overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin, Coolfresh. Alsof de onderdrukte moslimvrouwen in Afghanistan er iets aan kunnen doen dat ze onder het juk van een radicale, fundamentalistische religie verkeren. Alsof de kinderen in Afrika er iets aan kunnen doen dat ze honger hebben. Alsof een man in Nederland er iets aan kan doen dat hij dood wordt geslagen door een doorgeslagen TBS'er op verlof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan die moeder in Afrika er niets aan doen. Maar andere omstanders en andere mensen wel! Doof kwaad ontstaat niets goeds.

Andere antwoorden (17)

die moeder in afrika wordt ook gehoord.. alleen niet door jou!

wie laat toe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hilbert is toch niet almachtig? God zou dat wel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat als hilbert god zou zijn. heeft hij dan de moeder in afrika wel gehoord? of juist niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt het nu zelf ook: hij heeft dus eenieder gehoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar waarom dan niks gegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat 'moet' hij geven dan? dat was de vraag helemaal niet.
zou jij willen dat god die vrouw in afrika iets gaf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij zou die vrouw uit afrika met 2 kindjes eten kunnen geven.maar soms gebeurd dat niet.waarom laat god(de almachtige)dat dan gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hilbert heeft het in zijn vraag toch ook niet over het hóren van gebeden, maar over het vérhoren van die gebeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mevrkat: zij heeft eten gekregen, anders was ze allang doodgegaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suzyQ, wat zou dat eigenlijk betekenen?
Zou er een verschil bestaan tussen horen en verhoren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
 ho·ren hoorde, h gehoord 1 gehoor hebben, niet doof zijn 2 met het oor waarnemen 3 gehoorzamen, naar raad luisteren: wie niet ~ wil moet voelen 4 te weten komen; vernemen: ik hoorde dat je ziek was; iets weten van ~ zeggen als gerucht gehoord hebben; tot ~s afscheidsgroet bij het telefoneren 5 nodig zijn; betamen, passen: er hoort een deksel bij; dat hoort niet is onfatsoenlijk; vóór wat hoort wat een dienst verlangt een wederdienst  ver·ho·ren -hoorde, h -hoord 1 vragen stellen met het doel duidelijkheid te brengen (in een misdrijf); ondervragen 2 vervullen: God verhoorde ons gebed Ja, er is dus een groot verschil. Als je een gebed hoort, dan neem je het waar. Als je een gebed verhoort, vervul je het. Met andere woorden, dan geef je waar om gebeden wordt. http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas kundali,er sterven dagelijks mensen van de honger en die hebben ook gebeden en gebeden..waarom doet god niks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mervkat: omdat zij nix deden!
suzyq: daar heb je je antwoord, helemaal zelf gegeven! jij hebt helemaal geen vragen, jij hebt antwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het wel goed met je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus je zegt dat die mensen verhongeren omdat ze niks doen,behalve bidden?dat weet je zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mevrkat: nee, dat zeg jij, ik zeg dat verhoord worden!
suzyq: kun jij ajb even zeggen of het wel goed met me gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zei je niet,maar goed.wat hebben ze eraan om verhoord te worden,als ze liggen te verhongeren?wat houdt dat dan in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nix toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat maar, als jij zin hebt om te narren, ga je gang. Ik speel het spelletje niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kundalini gebruikt heeeeel goedkope drugs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je antwoorden ge-wel-dig kundalini..kort maar krachtig,van mij een plus ;)
Geloven in een God is waarschijnlijk goed voor je eigen welzijn, maar om te duiken in de vraag of en wie gehoord wordt via een gebed, komt voor mij als heel erg onbegrijpelijk over.
Je neemt kennelijk heel veel maar aan voor waar....en dan ontstaan dergelijke stupide vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijden wordt zonder aanzien des persoons, over de wereld uitgestrooid. Niets is volmaakt.
Toch is iedereen in Gods Hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hier vaak discussie over gehad met mijn gelovige schoonzusje.
Die komt regelmatig met verhalen van verhoring van een gebed. Zoals het verhaal van een klein meisje van wie de kat was wegelopen, het kind heeft de hele winter gebeden...... en ja hoor je voelt m al aankomen. In de lente kwam de kat vrolijk weer aan lopen. Gebed verhoort.

Nou voor mij niet, want die moeder die naast haar doodzieke kind zit en dag in dag uit bid, waarom verliest die wel haar kind.
Haar antwoord : Dat zijn keuze's die god maakt, hij heeft daar een reden voor, die wij niet (kunnen) begrijpen.

Zo kan je alles goed praten in mijn ogen.
Maar dat is de uitleg die hieraan gegeven kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit iemand horen zeggen dat het een test van God is. Als in: "Zal die persoon mij nog steeds aanbidden als ik hem zijn kind afpak?" Zo zou hij ze testen of ze wel waardig zijn voor een hemel etc.

Mijn mening is helaas anders, God heeft deze wereld verlaten. Als hij er (nog) is, of als hij zelfs bestaat waarom dan moeite doen voor ons nietige mensen. Het lijden is de oorzaak van de mens niet van god, wij zijn allemaal SAMEN verantwoordelijk voor wat er in de wereld gebeurt en dat kunnen we ook alleen SAMEN oplossen.

Om God de schuld te geven is een beetje hypocriet. Als ik vandaag 50 euro verlies, geef ik dan God de schuld? Nee, ik geef mezelf de schuld, ik had beter op moeten letten.
Dat die mensen in Afrika zijn geboren is nou even flink pech hebben, maar zo werkt de natuur nou eenmaal.

Daarnaast moet de wereld zich ook (het klinkt heel erg) zich gelukkig prijzen dat Afrika zo arm is. Als afrika net zo succesvol als Amerika en Europa was, dan was het broeikaseffect (als die bestaat) waarschijnlijk al lang uit de hand gelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hebben wij aan onszelf te danken. Wij veroorzaken ellende en moet God het dan altijd weer voor ons opknappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En al dat lijden dat mensen niet zelf veroorzaken?
Kanker, aids, hongersnood, extreme droogtes,
kindersterfte, armoede.
Of vind jij ook dat je maar gewoon pech hebt als je in een arm land geboren wordt.
De vraag is waarom een goedertierende god dat niet anders kan sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin, die dingen komen ook door de mens en de natuur zelf, we moeten er mee leven of we het nou willen of niet. God laat ons die dingen overkomen omdat hij dan kan zien of jij wel echt voor hem kiest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Koolwitje. Wel een klein beetje kortzichtig antwoord voor een gelovig iemand. De vraag is waarom God dit toelaat. Natuurlijk veroorzaken we zelf ellende, maar God is wel zo almachtig dat Hij er wat aan kan doen als Hij dit zou willen. Er zit achter het lijden veel meer dan alleen het verdragen van ellende. Er is een mogelijkheid om door het lijden heen zo gevormd te worden dat je bij God uitkomt. Lijden kan verbitteren en het kan tot God doen roepen. Is het niet Zijn doel dat onze zielen bij Hem zullen uitkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie is 'wij'? Als een vorige generatie CFK's heeft gebruikt waardoor er een gat in de ozonlaag ontstaat, en een baby die vandaag geboren wordt daardoor over 30 jaar huidkanker ontwikkelt, is die baby dan onderdeel van dat *wij*? Als jij ziet dat een vrouw verkracht wordt, bel je dan de politie, of zeg je 'tja, ik heb dit leed niet veroorzaakt, dus hoef ik het ook niet voor die vrouw op te knappen'? Volgens jou, doet je god het oppermachtige equivalent van het laatste. En zo'n figuur aanbid je? Ik vind dat oprecht onbegrijpelijk. Overigens vind ik de redenering van puntkomma ook onbegrijpelijk. Dat is een god die te werk gaat als een mafiabaas: als je winkel kort en klein wordt geslagen, dan begrijp je dat je van mij 'bescherming' moet kopen. Met als verschil dat je winkel vaak echt niet meer kort en klein wordt geslagen als je de mafiabaas betaalt, terwijl die god de gelovigen die in hun ellende tot hem zijn gekomen vaak gewoon verder laat lijden. Ik ben blij dat ik niet in het bestaan van goden geloof. Want als ik geloofde dat deze god bestond, zou ik niet erg gemotiveerd zijn hem te aanbidden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry SuzyQ, ik zal wel niet intelligent genoeg zijn voor jou redenering, maar ik begrijp er helemaal niets van. Geeft niet hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal ik het vereenvoudigen. Geeft niets. Die god die christenen aanbidden lijkt mij een bijzonder onplezierig figuur. Gelukkig denk ik ook dat het een niet-bestaand figuur is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntkomma. Ga dat maar vertellen aan al die kindertjes die van de honger sterven of aan de Haitianen.
Zullen ze vast een troost vinden dat god dat zo wil
omdat al die mensen bij bij hem uitkomen......... En de arrogantie:
Wij in het westen hebben het allemaal hartstikke goed.
Waarom heeft god ons zo bevoordeeld? Wij zijn toch geen beter soort mens? Alle mensen zijn toch gelijk voor god?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals: zoals in de reactie vermeld. God zorgt niet voor deze troep op aarde, dit leven is een test. En dan mogen we later eeuwig leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een test? Wie denkt die god van jou wel niet dat hij is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GOD??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komt het idee vandaan dat macht automatisch het recht geeft om met levende wezens te spelen? Ik ben veel machtiger dan mijn kat. Mijn kat bestaat bij de gratie mijns. Ik kan haar vetmesten, uithongeren, vertroetelen, mishandelen of doden, en zij is machteloos om daar iets aan te doen. Voor haar ben ik als een god. Suzy geeft en Suzy neemt, en Suzy's wegen zijn ondoorgrondelijk. Dat betekent niet dat ik geen morele verplichtingen heb tegenover mijn kat. In tegendeel, ik ben voor haar verantwoordelijk. Natuurlijk ligt het binnen mijn macht om haar te testen: ik zou eten dat ze niet mag opeten binnen haar bereik kunnen zetten, afwachten of ze het eet, en haar kunnen straffen als ze dat doet. Haha, een test, en ze heeft gefaald. Of ik zou haar slecht kunnen behandelen, haar mishandelen en honger laten lijden, en afwachten of ze dan nog steeds een lieve poes blijft of vals wordt, naar me uithaalt en mijn eten probeert te stelen. Haha, een test, en als ze faalt, dan laat ik haar inslapen. Vertel eens, als ik dat zou doen: zou ik dan een goede god voor haar zijn? Of zou er met rechte over mij gezegd kunnen worden: wie denkt die Suzy wel niet dat ze is? Wat geeft haar het recht om die arme poes zo te testen? Toch niet het feit dat ze oneindig veel machtiger is dan die poes en dat het leven van poes in Suzy's handen ligt?
geloof jij in een almachtige god? vertrouw er dan op dat hij doet wat in zijn macht ligt... en dat houdt ook in dat hij doet, ziet en begrijpt wat jij niet ziet en begrijpt...

... ik zal je een geheimpje vertellen... ssst.... niet verder vertellen hoor... er bestaat geen god BUITEN JOU... (lees de vorige zin voor aan jezelf en zeg dan MIJ ipv JOU...

en dus ligt alle macht in ....? vul maar in....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat als alles wel goed in deze wereld was. Zou jij dan nog wat over hebben voor de ander. zou het nog zin hebben om te leven? Zou je dan nog voor god kiezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja logisch toch dat adam de appel at? Als alles maar zo hetzelfde zou zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig gelezen heb ik dat! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nog steeds geen reden hebben om aan te nemen dat die god bestaat. Maar stél het geval dat dat toch aannemelijk gemaakt zou kunnen worden, zou ik een stuk eerder geneigd zijn om blij te zijn met een goedwillende god dan met de op zijn best onverschillige god die christenen in deze wereld aanbidden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk niet :p je hebt dan immers alles wat je wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus volgens jou zou ik blijer zijn met een op zijn best onverschillige god dan met een goedwillende god? Krom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maak jij er dan van.. Dat heb ik nooit gezegd. Ik zei niet dat je er blij mee moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel simpel: als ik geloofde dat er een god bestond, zou ik zeker niet kiezen voor een god waar ik niet blij mee was. Als ik dacht dat die god uit de bijbel werkelijk bestond, zou ik waarschijnlijk veel van mijn energie besteden aan het bestrijden van die god. En ik zou zo'n figuur al helemáál niet aanbidden. Zoals hij wordt beschreven, vind ik het namelijk een bijzonder onprettig figuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als hij eeuwig leven geeft suzyQ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij eeuwig leven geeft? Als hij (of zijn vertegenwoordigers) mensen chanteert met het idee van eeuwige beloning of eeuwige straf, zul je bedoelen. Onder de voorwaarden die jouw god zou stellen, kan eeuwig leven me gestolen worden. Bovendien, waarom zou ik überhaupt eeuwig willen leven? Dat lijkt me onsterfelijk saai. Geef mij maar een goed hier en nu. Of beter gezegd, laat mij maar stréven naar een goed hier en nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eeuwige straf is niets anders dan een leven zonder God. Anders zou hij inderdaad chanteren. Je mag het helemaal zelf weten. Maar ik vind je beeld een beetje kortzichtig. Alsof je het beter zou weten dan een god. Dat vind ik wel apart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ik vind het ophangen van je belevingswereld aan het idee dat er zoiets als een god zou bestaan weer een beetje kortzichtig. Maar begrijp ik nu dat je volgens dat idee sowieso het eeuwige leven zou hebben, maar dan zonder god? Klinkt prima, ik vind het nu ook wel goed te hebben om te leven zonder god. Dan heb ik dus niets te verliezen als die god toch zou blijken te bestaan. Als die god echter niet blijkt te bestaan, en je hebt toch je hele leven in dienst van die niet-bestaande god gesteld, verlies je echter die +/- 75 jaar. Dat lijkt misschien niet zo erg als er nog een heel eeuwig leven aankomt, maar als die god niet bestaat, zijn die 75 jaren alle tijd die je hebt. Wat een verspilling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je NIET in (een) God gelooft, over welke God heb je het dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de god waar Coolfresh in gelooft. Eenhoorns bestaan ook niet, maar je kunt er wel over praten. En je een wereld voorstellen waarin eenhoorns wel bestaan, en bedenken hoe die wereld eruit zou zien. Dat is puur een gedachtenexperiment.
De gelovigen zeggen dan dat God een bedoeling met je heeft. Die bedoeling hoor je echter pas na je dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Bijbel zegt God: Uw gedachten, zijn niet mijn gedachten. Dat betekent dat wij anders denken dan HIJ. Ik wil het even illustreren met een voorbeeld. Stel je krijgt visite. Je woont op op de bovenste etage van een flat. Jou visite komt aanrijden. Rijd rondjes op de parkeerplaats. Jij denkt, waarom gaat hij niet hier of daar toe.
Het komt omdat jij anders ziet van boven, dan de visite kijkt en ziet.
Zo is het ook met God. Hij weet en kijkt anders naar dingen die wij als stoffelijke mensen zien.
Nu antwoord op de vraag:
Wat is er gebeurd? Hij plaatste de mens in een paradijs hier op aarde. De mens verspeelde zijn verhouding met God en degenereerde steeds meer. Tevens was de opstand ingegeven door de hoogmoed en jaloezie van Satan. Hij maakte hier gebruik van door de mens tegen Gods verlangen op te zetten. Nu de mens koos voor onafhankelijkheid (zelf bepalen wat goed en kwaad is) en zijn eigen weg ging, zou blijken als zij onafhankelijk van God konden leven.
Wat zou een mens denken? Vernietig de mens en maak nieuwe. Vernietig Satan en het probleem is opgelost. Maar is dit zo?
Hiermee had God de beschuldigingen niet ontkracht.
Door de mens de tijd te gunnen, te laten zien wat ze zonder hem zouden bereiken, zou het bewijs geleverd worden.
Maar daar bij God 1 dag als duizend jaar is, en duizend jaar als 1 dag, betekent dat wij mensen anders tegen tijd aankijken, dan Hij doet.
Het duurt ons allemaal te lang (of lijkt te lang te duren), maar voor God is het maar even en ZAL er ook wat aan doen.
Maar we hebben geduld nodig en HIJ zegt : Zie, ik kom als een dief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er van uitgaande dat God ons heeft geschapen naar zijn evenbeeld, zouden wij dus allemaal goddelijk kunnen zijn, maar er is er maar een van elk van ons, niemand is hetzelfde. Maar zolang wij proberen goed te doen, doen wij ook onze omgeving goed. Dus hebben wij wel veel in onze eigen hand. Als we het beter willen moeten we zorgen dat we het beter krijgen, niet in een slachtoffer rol gaan zitten, het is altijd makkelijker om God of wie dan ook de schuld te geven. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, wees blij met kleine succesjes, vele kleintjes maken ook een grote.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geschapen naar zijn evenbeeld, ervan uitgaande dat God een liefdes energie is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij naar Gods "beeld" geschapen zijn, betekent dat wij niet als Hem zijn. Een "beeld" hebben van iets of iemand betekent, dat we "ongeveer" eigenschappen als Hem hebben.
Eigenschappen als liefde, genegenheid, haat, een geweten, denkvermogen, een wil, enz. Heeft Hij ook. Dus als we naar "zijn beeld" zijn geschapen, hebben we dezelfde eigenschappen als God.
Maar dat maakt ons niet goddelijk. We zijn allemaal onvolmaakte, stervende wezens.
Dat is God weer niet. In de verste verte zijn wij niet, en zullen dat ook nooit worden, als Hem.
Het doet Hem ook veel pijn om ons zo bezig te zien maar als Hij toch ingrijpt dan is onze vrije wil er niet meer. Eens zal Hij alle tranen wegnemen en er zal dan nooit geen verdriet honger en pijn meer zijn. Voor degenen die werkelijk in Hem geloven zal alles dan zo onvoorstelbaar mooi zijn. De duivel zet ons mensen op om tegen God in te gaan maar als je in Hem gelooft zal Hij je kracht geven je tegen het kwaad te kunnen ook al is dat niet altijd makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn aardbevingen, orkanen en vulkaanuitbarstingen onze vrije wil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn denk ik straffen die we zelf over ons heen roepen. Omdat we denken God niet nodig te hebben. Maar we zijn zo klein en nietig, vooral als er een ramp gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus vrije wil betekent: doe wat je wilt, maar als je niet doet wat ik wil, dan stuur ik een natuurramp die schuldigen en onschuldigen gelijkelijk treft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je het zo moet bekijken suzyq, wij weten niet alle dingen en snappen ook veel dingen niet maar veel dingen moeten we gewoon aan Hem overlaten Hij heeft immers Zijn enig geboren Zoon voor ons welzijn opgeofferd voor een ieder die in Hem willen geloven, maar wij willen overal een antwoord op alles onder controle hebben maar daar gaat het nu net om we moeten ons aan Hem overgeven Hem als nr 1 hebben in ons leven niet onze eigen ik dan bakken we er vaak niks van terecht, tenminste ik niet. Wij hoeven ook niet alles te weten wat in Zijn Woord staat is ons genoeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het gevoel heb dat ik goed geleefd heb, dat ik mijn uiterste best heb gedaan, kan ik in vrede sterven. Daar heb ik God niet voor nodig, daar heb ik mezelf en ieder ander voor nodig. Maar wij zijn het evenbeeld van God dus moet het lukken. Leef iedere dag alsof het je laatste is, de hemel maak je zelf door goed te doen.
God staat het lijden niet altijd toe, het is de mens die het lijden veroorzaakt.
Die moeder in Afrika met haar twee kinderen had genoeg eten en drinken kunnen hebben, als de mens niet zo egocentrisch was geweest, om alles maar te bezitten en voor zichzelf te houden.
Om roofbouw te plegen, te onderdrukken, om er zelf beter van te worden.
Dit is de bron van alle lijden, en heeft totaal niets met God te maken.
De wereld is zo gemaakt dat iedereen genoeg kan hebben, maar de mens kiest ervoor om te manipuleren, en de wereld uit te buiten en te exploiteren.
God is inderdaad almachtig, maar trekt zich terug, omdat wij een vrije wil hebben, en onze lessen moeten leren hier op aarde.
Ingrijpen hier in, maakt van ons mensen robotten, en kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALs wij geschapen zouden zijn naar het evenbeeld van God, zijn we toch allemaal goddelijk, heel veel ellende, oorlog en hongersnood, natuurrampen worden door mensen veroorzaakt, ook onder het mom van geloof. Neem verantwoordelijkheid voor jezelf en iedereen om je heen en erken dat je een evenbeeld bent van God.
Doe goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij in onze welvaarsmaatschappij kunnen er voor zorgen dat die kinderen in Afrika geen honger hoeven te lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kunnen we dat niet. Probeer je eens te verdiepen in de politiek en de algehele mentaliteit in dat werelddeel. Dan zul je zien dat wij nauwelijks enige invloed kunnen hebben op de welvaart van Afrika. Het probleem is daar veel te complex voor. Bovendien kunnen wij niet verantwoordelijk worden gehouden voor de ellende daar. Het is niet onze schuld dat de medicijnmannen daar de lakens uitdelen, dat de politiek corrupt is, dat aids en malaria aan de orde van de dag zijn en dat onder opium verkerende rebellen bloed en verderf stichten in de binnenlanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbeter de were;d en begin bij jezelf, het is makkelijk om alles en iedereen de schuld te geven, maar ook wij zijn schuldenaren, die zonder schuld is werpe de eerste steen. Als wij ons best doen kunnen wij een golfbeweging laten onstaan, en wordt de wereld om ons heen vanzelf een beetje beter. Ik voel me ook niet verantwoordelijk voor alle ellende in de wereld, sterker zonder al de moderne media wist ik niet eens hoeveel ellende er op de wereld was. Maar ik leef niet in een hutje op de hei. Als iedereen de moeite zou doen zijn eigen wereld beter te maken, zijn we al een goed eind op weg. Ik ben nu eenmaal een positieveling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HEEL mooi wenselijk..voor deze reactie een plus +
De mens heeft een grote schuld bij God doordat we elke dag fouten maken en verkeerde dingen doen. Daarom is er niemand die recht heeft op gebedsverhoring. Het is puur genade dat God bepaalde gebeden wel verhoort. Het is puur genade dat wij niet zijn als de hongerige mensen in Africa, aangezien wij niet beter zijn. God had ons tenslotte in precies dezelfde situatie kunnen plaatsen!

Bovendien, als God ALLE gebeden zou verhoren zou deze hele wereld niet werken. Denk bijvoorbeeld aan een oorlog waarbij beide partijen bidden om een winst.;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hilbert,

Ik snap uiteraard waar je heen wilt.
Maar het is te makkelijk en zo zinloos.

Zie je, afhankelijk van aan wie je de vraag stelt zijn er meerdere "antwoorden" mogelijk.

De gelovige zal iets antwoorden in de trant van; "de God van de bijbel test ons"

De niet gelovige zal zeggen; " honger en armoe is het bewijs dat de God van de bijbel niet bestaat"

De twijfelaar zal antwoorden; ALS de God van de bijbel bestaat is t niet bepaald een liefdevol en barmhartige God.

Maar voorlopig zitten we met z'n allen met de armen over elkaar toe te laten dat het verschil tussen arm en rijk steeds groter wordt.
Gelovige, twijfelaar en niet gelovige. We doen NIKS!

Dus wie is hier nou schuldig aan niet ingrijpen?
Wie is hier nou onbarmhartig, wie heeft hier nu het recht naar wie te wijzen en te ridiculiseren?

Waarom is dat eigenlijk?
Omdat honger en armoe oplossen een herverdeling van de buit oplevert? Vele varkens maken de spoel te dun?

Of...Zijn de twijfelaars en niet gelovigen bang dat ze tegengewerkt gaan worden door die almachtige God die
ons aan het testen is?

ALS de gelovige dan al het recht denkt te hebben niets te hoeven veranderen omdat het God's wil is.. wat is dan het recht van de niet gelovige en de twijfelaar om dit allemaal maar te laten gebeuren?

ALS niet gelovigen en twijfelaars de krachten zouden bundelen zouden ze het ultieme bewijs kunnen proberen te leveren dat zij " almachtiger" zijn dan de God van de bijbel.

Ze zouden het voor elkaar kunnen krijgen om binnen 20 jaar alle armoe en honger de wereld uit te helpen.

En dan? Gaan we dan met z'n allen zitten wedijveren over wie met de " eer" mag strijken?

Zou de gelovige dan zeggen.. zie je, zo almachtig is God nu, dat hij jullie die troep heeft laten opruimen.
Test geslaagd!

Zou de niet gelovige zeggen: zie je nou wel.. wij zijn veel machtiger dan die almachtige van jullie

Zou de twijfelaar zeggen: ALS die God van de bijbel bestaat is 't wel een slimme God? Of juist een luie?

De discussie is zinloos.. leid tot niets en leid alleen maar af van waar het om zou moeten draaien... hoe voorkomen we dat zo'n groot deel van onze totale bevolking dood gaat van de honger waar zo'n klein deel tonnen en tonnen aan goed voedsel naar de wijkcontainer brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosofen hebben hier sinds mensenheugenis over nagedacht.

De meest treffende stelling omtrent de paradox van Gods almacht en onvoorwaardelijke liefde is ongetwijfeld die van de filosoof Epicurus, omdat zijn stelling onomwonden toelicht dat het bestaan van de God van het christendom door nota bene gediskwalificeerd wordt door de Bijbel zelf.

De stelling is als volgt:

* Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
* Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig.
* Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig.
* Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
* Als hij het kán en wíl opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als je de ware reden wilt weten van het lijden in de wereld, volgens de bijbel, je terug moet gaan naar het begin, nl de zondeval in het paradijs.
Lees eens genesis 3 (zie bron)