Hoeveel krijgt de kerk per ingeschreven(gedoopte) persoon

De kerken krijgen per ingeschreven "ziel" een bepaald bedrag hoe hoog is dat is dat nog steeds zo en zo ja kan dat tegenwoordig nog wel ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie krijgen ze dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vraag me dat ook af, als je een soort subsidie bedoeld dan is dat nieuws voor mij, ik meende namelijk dat ze van giften afhankelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vroeg ik me ook af, ik weet wel dat in de christelijke kerken mensen belijdenis doen, dan zijn ze lid van de kerk en moeten ze jaarlijks 10 euro betalen.
en verder betalen ze een vrijwillige bijdrage, in de gereformeerde kerk is (was) het zo dat dat gerelateerd was aan het inkomen.

Antwoorden (5)

Ik denk dat je je vergist. Dat is alleen in Duitsland zo; de "Kirchensteuer".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De protestantse kerken, en ik denk ook de RKK, bedruipen zichzelf. Ze krijgen geen overheidsgeld, behalve steun voor onderhoud van monumentale gebouwen als dat aan de orde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar dit geldt alleen voor de Nederlands Hervormde Kerk.
Ik weet het bedrag niet, volgens mij was het vroeger een gulden per ingeschreven lid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat de kerk een bedrag per persoon krijgt, maar de inschrijving van een persoon in het (landelijke) kerkelijk ledenregister kost per jaar een bepaald bedrag. Bij de actie Kerkbalans, die jaarlijks in januari gehouden wordt, vragen de kerken aan de ingeschreven leden een bijdrage van tenminste die inschrijfkosten.
Amadea
13 jaar geleden
De leden van een kerk betalen zelf alles! Ook van de HHK!
Alleen monument kosten niet maar dat is ook meer dan billijk!