Mogen moslimvrouwen met niet-moslim mannen afspreken?

Beste GV-leden,

Ik ken iemand die moslima is en al jaren een vrienschap met een Nederlandse man onderhoudt, die zij via internet heeft leren kennen. Zij onderhouden slechts contact via chat, mail, telefoon en SMS.

Nu is het zo dat ik mij heb laten vertellen dat zij elkaar niet kunnen ontmoeten.. Ik zet hier mijn vraagtekens achter.

Ik stel deze vraag via GV, omdat ik het een te persoonlijke vraag vind voor haar. Misschien ligt het wel gevoelig..

Maar is het moslimgeloof echt zo streng dat er slechts op afstand een vriendschap met een niet-moslim mag worden gesloten? Ik zou graag willen weten waarom en of het echt not done is om als moslima zijnde een niet-moslim te ontmoeten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom stel je de vraag eigenlijk opnieuw? :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh komt dat door de toelichting? Die had je ook kunnen toevoegen hoor (A)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het geloof een lastig iets. Vaak halen mensen het geloof en de tradities van een familie door elkaar! Ik zou het niet mogen afspreken met een Nederlandse man niet onder het moslim geloof laten vallen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder de sharia kost het wel je leven als je dat doet evenals in een hoop andere moslimlanden.

Het beste antwoord

Zoals ik al bij mijn reactie heb geschreven denk ik dat per familie verschilt. Net als je het christelijke geloof verschillende gradaties kent heeft de islam dat ook. Wat nou wel en niet mag is lastig te bepalen. De ene mag meer dan de andere. Ook is het moeilijk te bepalen of het nou niet mag omdat het zo in de koran staat of dat de familie dat zo bepaald heeft. Ik zie het als cultuur/traditie en niet als geloof. Dus wat uiteindelijk het goede antwoord is kan zij u alleen vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een cultuur kwestie en niet zozeer een geloofskwestie. In de koran staat dat je mag trouwen met een 'gelovige' (van de 3 groten godsdiensten). Maar in de tradities hebben ze vragen gezet bij het praktische aspect. Hoe ga je samen met het geloof om ? Hoe regel je de opvoeding van de kinderen ? Hoe bepaal/bespreek je de niet gedeelde normen en waarden ? Bovendien is het belangrijk om niet enkel geloof de doorslag te laten bepalen. Hoe staan de partners tegenover deze verschillen ? Is hun liefde voor elkaar in staat deze verschillen te overbruggen ? ps. leuke knul.

Andere antwoorden (10)

Nee dat mag niet van het cultuur zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een christen mag van zijn geloof ook niet zoveel op dit vlak, maar de ene belijd zijn geloof strenger dan de ander. Dit geldt voor moslims net zo goed, hoewel sommige mensen in de samenleving doen voorkomen dat de 1 miljard moslims allemaal achter zwarte gordijnen gehult over straat gaan.

Als deze moslima dat zo meldt, mag zij het niet van "haar geloof". En je weet al niet of ze soenniet, sjiiet, ibadiet, etc, is, dan is het zeer lastig te bepalen wat ze precies wel en niet zal mogen. Blijkbaar mag ze wel internetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed stukje:D Alleen denk ik zelf dat mensen er vaak zelf regels bij bedenken en dan onder het mom van het geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan uit welke "groep" ze komen. Jehova getuigen Zijn hier erg streng ik maar protestants en evangeliers meer richting die "groepen" daar maakt het (veel) minder uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed verhaal poepmolecuul.: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Livo ... precies wat ik zei... Een moslim is net als een christen een nogal "wijd" begrip.
Alweer zo'n vraag die niet in zijn algemeenheid te beantwoorden is.

""HET moslimgeloof"" bestaat niet!!

Er zijn net zo veel verschillende moslims als er verschillende christenen zijn.
Wat de ene moslim niet mag, dat mag de andere wel.

Net als in het christendom heb je ook in de islam een heleboel richtingen en meningen.
Er zijn in de Islam alleen al minimaal 5 grote stromingen:
Soennisme, Sjiisme, Khawarij, Soefisme, en nog andere stromingen.
En per stroming een heleboel gradaties in strengheid.

Deze moslima mag dus niet omgaan met een niet-moslimman. Haar familie zal zeggen dat dat niet mag van "de Islam." Maar er zijn duizenden moslima"s die gewoon omgaan met andere mannen.
Nog een voorbeeld:
Sommige heel strenge moslimmannen geven een vrouw nooit een hand.
Andere gaan gewoon gezellig met elkaar om, mannen en vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag het gerust, tja wat er in haar kring van wordt gedacht, zou je daar eens moeten vragen.

Aangezien ze in Nederland leeft en de Nederlandse cultuur hier de hoofdcultuur is. bestaat er geen enkel bezwaar dat zij de man ontmoet.

Zij hoeft zich uitsluitend te richten naar de Nederlandse wetgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch is het nog zo in NL dat er genoeg vrouwen zijn die niet mogen doen wat ze willen vanwege haar man of vriend. Ik vind dat belachelijk, maar ja wat doe je er aan. Als ik zo het verhaal hoor van pochahontas gaat de vrouw niet over de grenzen heen die door haar ouders/vriend/familie zijn opgelegd. Het is heel mooi dat je zegt dat ze zich uitsluitend hoeft te richten naar de Nederlandse wetgeving, maar ooit van eerwraak gehoord? Het gaat soms zo ver dat de vrouw wordt vermoord!! Zelfs hier in NL!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus niet iedereen heeft de vrijheid in NL zoals die zou moeten zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag wordt aan GV ers gesteld, dus ook aan mij. Ik heb geen bal te maken met wat ze in Islamitische kring vinden. Dat is niet meer dan een subcultuur, dat moeten mensen maar in hun vrije tijd beoefenen, als wij er maar geen last van hebben.
De Nederlandse wetgeving geldt voor iedereen. Dat meisje moet andere mensen zoeken met wie ze zich kan emanciperen. Zo hebben Nederlandse vrouwen dat ook moeten doen.
Betuttelen en zielig doen over iemand, helpt absoluut niet. Het meisje moet zelf haar schouders eronder zetten.
Nee dat mag absoluut niet. In een hoop moslim landen zou dat meisje worden gedood (bijv. gestenigd), zelfs in landen als Malaysia, Saudi Arabië, Pakistan en ga zo verder. De religieuze politie kontroleert daar streng. In malaysia worden de huizen van niet moslim mannen regelmatig gecontroleerd op de aanwezigheid van een moslima.

Je weet tog, islam ies vrede en tolerantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin eerst met een onderscheid te maken tussen geloof en traditie.
De Soerat An-Nisaa zegt hierover het volgende:

De Islaam verbiedt de vrouw niet om buitenshuis te werken. Zolang ze zich maar houdt aan de volgende richtlijnen:
1. Ze moet de behoefte hebben om dit werk te doen en de samenleving moet haar hiervoor ook nodig hebben. Dit kan alleen maar wanneer er geen man gevonden kan worden die dit werk kan doen.
2. Ze moet dit doen nadat ze haar eigen werk (haar taken in huis) heeft afgemaakt. (de taken binnenshuis komen op de eerste plaats)
3. Deze baan moet uit te voeren zijn in een omgeving waarin ze niet in contact staat met mannen. Voorbeelden hiervan zijn: het onderwijzen van vrouwen, het verplegen van vrouwelijke patiënten. Bovendien mag ze niet in contact staan met mannelijke collegae.
4. Evengoed is er niets dat haar beperkt in het opdoen van kennis over de Religie - sterker nog, ze is hiertoe verplicht. En er is niets dat haar beperkt in het onderwijzen van de Religie, zolang als dat nodig is en als haar lessen worden gehouden in een omgeving die alleen uit vrouwen bestaat. Er is niets mis met het bijwonen van bijvoorbeeld lessen in een moskee enzovoort. Men moet gewoon opletten dat deze lessen zich gescheiden houden van de mannen.
Men kan dit afleiden uit het voorbeeld van de vrouwen die in het begin van de Islam leefden (ofwel de Sahaabiyaat, vrouwelijke metgezellen).
Zij werkten en studeerden en gingen naar de moskee. (Dit komt uit de boek : Tanbeehaat ‘alaa Ahkaam takhtassu bil-Mu’minaat van Sjeikh Saalih Al-Fawzaan)

Als een mohammedaanse vrouw volgens de Koran en de soenna leeft mag ze niet met mannen in contact komen moslims en geen moslims.

Zoals uit andere reacties al duidelijk is geworden, zijn er vele stromingen in de Islam en zijn er ook gematigde stromingen. Op zich zou het niet mogen wat je vraagt, maar er is er maar een die daar een antwoord op kan geven en dat is de betreffende persoon zelf. In feite is ze al in "overtreding" dus is het niet onmogelijk dat ze nog een stap verder gaat. Ik zou haar gewoon vragen, want waarom zou dat gevoelig liggen? Misschien voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai ,moslima's mogen nietafspreken men niet-moslim mannen. Moslims mogen ook niet afspreken met niet-moslim vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De islam is een geloof met heel veel regels en ge- en verboden, maar het is maar net hoe strikt je je er aan houdt natuurlijk.

Een moslima mag -in principe- niet eens met een moslim-man vriendschappelijk contact onderhouden zonder dat ze gerouwd zijn. Laat staan met een niet-moslimman:
"Het houden van iemand die niet in Allah gelooft, wordt niet geaccepteerd binnen de islam. Allah heeft de vrouw verboden gesteld om te trouwen met een niet-moslim. "En huwelijkt (de gelovige vrouwen) niet uit aan de veelgoden-aanbidders, totdat zij geloven. En een gelovige slaaf is zeker beter dan een veelgoden-aanbidder, ook al bevalt hij jullie." (Soerat Al baqarah, aya 221).

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: 'gerouwd' moet natuurlijk 'getrouwd' zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vriendschap is dan mag het natuurlijk wel.