Wanneer word je toegelaten in de Hemel/Paradijs volgens de Katholieke gemeenschap?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ben katholiek opgevoed, en heb de " eerste kathechismus" . Dit is het boekje waaruit kinderen de godsdienst leren. _______________________________________________________________ Citaat Eerste Kathechismus blz. 21 Wij moeten gehoorzaam zijn aan God. Want God is onze Vader. Wanneer wij niet gehoorzaam zijn aan God , doen wij een zonde. Een grote zonde heet doodzonde. Een kleine zonde heet dagelijkse zonde. Als wij een zonde doen, zal god ons straffen. Als iemand een doodzonde doet, is hij niet meer een kind van God. Hij verdient de hel. In de hel zijn alle mensen heel ongelukkig voor altijd. Zij zullen God nooit mogen zien. Als iemand een dagelijkse zonde doet, blijft hij wel een kind van God. Maar hij laat zien, dat hij niet genoeg van God houdt. Hij verdient het vagevuur. In het vagevuur moeten de arme zielen veel pijn lijden. Maar zij blijven daar niet altijd. Als de tijd voor de straf voorbij is, mogen ze in de hemel komen. _________________________________________________Einde citaat. ______ De katholieke kerk heeft ook regels over hoe je de dagelijkse zonden via biechten kunt " oplossen" . En er zijn uitzonderingsgevallen bij " doodzonden" .

Bronnen:
Eerste kathechismus. Blz 21

In de hemel: als je sterft in vriendschap met God, 'in staat van genade' zoals dat wordt aangeduid. (= Zonder doodzonde op je geweten waarvan je geen berouw heb en waarvoor geen vergeving van zonden verkregen is.) Als je, zoals dat genoemd wordt, nog onvoldoende gelouterd bent, kom je eerst in het vagevuur. Sterf je in staat van doodzonde, dan ga je naar de hel en kom je nooit meer in de hemel. De katholieke Kerk leert dus niet, dat 'iedereen' in de hemel komt. Dat misverstand hoor je wel eens in toespraken bij uitvaarten: 'X is nu in de hemel'. Dat weten we niet en dat bepalen we als mensen niet. De hemel is een levenslange hoop maar als gelovigen kunnen we uiteraard niet bepalen'wie erin komt'. Dat we in de hemel kúnnen komen is een genade die we aan Jezus Christus te danken hebben en als mens moeten we met die genade meewerken. Of we dat doen, hangt af van onze vrije wil af. (1023) "Zij die sterven in de genade en vriendschap van God en die volmaakt gelouterd zijn, leven voor eeuwig met Christus. Zij zijn voor eeuwig gelijk aan God, omdat zij Hem zien "zoals Hij is" (1 Joh. 3, 2), van aangezicht tot aangezicht: " (...) (1024) "Dit volmaakte leven samen met de allerheiligste Drie-eenheid, deze gemeenschap van leven en liefde met de Drie-eenheid, de Maagd Maria, de engelen en alle gelukzaligen wordt "hemel" genoemd. De hemel is het uiteindelijk doel en de verwezenlijking van de diepste verlangens van de mens, de hoogste en definitieve staat van geluk. " Met de woorden van de Catechismus van de Katholieke Kerk in de samenvatting: (1052): "Wij geloven dat de zielen van allen die gestorven zijn in de genade van Christus (...), Gods volk vormen na de dood, die geheel overwonnen zal zijn op de dag van de verrijzenis, wanneer deze zielen met hun lichaam verenigd zullen worden". (1053): "Wij geloven dat de menigte van de zielen die rond Jezus en Maria in het paradijs verzameld worden, de hemelse kerk vormt, waar zij in het eeuwige geluk God zien, zoals Hij is, en waar zij ook in verschillende mate samen met de heilige engelen deel hebben aan het goddelijk bestuur, dat Christus uitoefent in heerlijkheid, door voor ons ten beste te spreken en ons in onze zwakheid te hulp te komen door hun broederlijke zorg".

Bronnen:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.ph...