Kan iemand de 10 geboden van God op een zo simpel mogelijke wijze uitleggen?

Ik heb best een interesse in religies, vooral Jodendom, Boeddhisme, Rooms-Katholieke geloof en het Satanisme.
Hierdoor weet ik dat er 10 geboden zijn die door God gedicteerd zijn aan Mozes die ze op een steen heeft geschreven. Ik weet ook welke het zijn, maar sommige zoals bijvoorbeeld "gij zult geen andere Goden aanbidden" en "gij zult geen afgodsbeelden maken" zouden meer betekenissen kunnen hebben. Bijvoorbeeld je kunt denken aan dat er maar 1 God is, beetje het idee wat een deel van de moslims doen: iedereen vermoorden die niet in Allah geloven, maar je kan ook een beroemd iemand heel erg bewonderen, bijvoorbeeld ik doe dat bij Michael Jackson.
Om even een voorbeeldje te geven over de verwarring in ieder geval bij mij.
Dus kan iemand dat simpel uitleggen alle 10 de geboden als het kan, zodat er (vrijwel) geen verwarring meer is over de betekenis.
Ik heb ook een meisje via Facebook gestalkt zonder opzet, maar is dit ook fout?
Dus graag een simpele uitleg en zeggen of het fout is volgens de geboden om iemand te stalken zonder opzet.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
4.7K

Het beste antwoord

1) Ik ben jullie God
2) Maak geen vast beeld van mij
3) Gebruik mijn naam met eerbied
4) Vier een dag als mijn vrije dag
5) Laat je vader en moeder niet in de steek
6) Leef zo dat moord niet nodig is
7) Blijf trouw aan wie bij je hoort
8) Houd niet voor jezelf wat ook van anderen is
9) Wees betrouwbaar als je het over een ander hebt
10) Wil niet iets hebben wat al bij een ander hoort

Wat is stalken op Facebook: stiekem gegevens van een ander nagaan. Kan je dat eigenlijk wel per ongeluk doen? Dat lijkt mij van niet. Jij weet heel goed dat je dat niet moet doen. En dan er toch mee doorgaan, terwijl je hebt toegezegd ermee te stoppen? Daarmee toon je aan dat jij onbetrouwbaar bent.
Je vertelt niet om welke reden jij dat meisje bent gaan stalken. Meestal is het zo dat iemand graag een relatie wil met de persoon die gestalkt wordt. En er zit mogelijk een psychisch probleem achter. Het feit dat jij bent gaan crossdressen om je teleurstelling over het niet ontstaan van nader contact tussen dat meisje en jou duidt daar eveneens op. Mijn advies aan jou is om via je huisarts psychologische hulp te vragen. Het zou anders een obsessie voor jou kunnen worden, en daar kunnen strafbare gevolgen uit voortkomen. In het ergste geval zou dan het zesde gebod overtreden kunnen worden (denk maar aan wat gebeurde met Winsie in Arnhem).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd deze min. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (4)

1.Dit gebod is tegen het vereren van andere goden dan de ene ware God. Alle andere goden zijn valse goden.

2. Dit gebod is tegen het maken van afbeeldingen (of idolen), een zichtbare representatie van God. Er is geen enkele afbeelding die we zouden kunnen vervaardigen die God nauwkeurig zou kunnen voorstellen. Het vervaardigen van een dergelijke afbeelding die God voorstelt is hetzelfde als het aanbidden van een valse god.

3. Dit is een gebod tegen het op een ijdele manier gebruiken van de naam van de Heer. We moeten de naam van de Heer niet lichtvaardig behandelen. We dienen God te hoogachten door Hem alleen op respectvolle en eerbiedwaardige manieren te noemen.

4. Dit is een gebod om de Sabbat (de Zaterdag, de laatste dag van de week) als een bijzondere dag van rust te behandelen, een dag die aan de Heer is gewijd.

5. Dit gebod vertelt ons om onze ouders altijd met respect en waardigheid te behandelen.

6. Dit is een gebod tegen het met voorbedachte rade vermoorden van een ander mens.

7. Dit is een gebod tegen seksuele relaties met iemand anders dan je huwelijkspartner.

8. Dit is een gebod tegen het nemen van dingen die niet van ons zijn zonder toestemming van degene aan wie deze toebehoren.

9. Dit is een gebod tegen het afleggen van een onware getuigenis over een ander mens. Het is in wezen een gebod tegen liegen.

10. Dit is een gebod tegen het begeren van zaken die niet van jou zijn. Een dergelijke begeerte kan leiden tot een overtreding van één van de eerder genoemde geboden: moord, overspel en diefstal. Als het verkeerd is om een bepaald iets te doen, dan is het ook verkeerd om naar datzelfde iets te verlangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De essentie van de 10 geboden is LIEFDE. Geen dwang. Als je alle godsdiensten op een rij zet dan valt het christelijk geloof op door de onvoorwaardelijke liefde van God richting de mens. Bij alle andere godsdiensten moeten mensen presteren om vervolgens te hopen dat ze later "goede terecht" komen. Daarmee wordt onze grootste zonde aangewezen volgens de Bijbel: dat de mens zelf door eigen inspanning zijn grote geluk zelf wil bewerkstelligen. Het is daarom geweldig dat de mens uitsluitend door geloof in Jezus behouden is. Een super mysterie maar o zo waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De essentie is liefde? Gebod 1, als je niet in mij geloofd heb je het wel gedaan! Zoiets van lieftde met een pistool tegen je hoofd. Ik vind dat noga tegenstrijdig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er komt geen pistool aan te pas. Nergens in de Bijbel staat dat mensen met geweld moeten gaan geloven in liefde van God. Trouwens, de nederlandse vertaling van de 10 geboden is niet optimaal. Er staat bij elk gebod " gij zult niet" ? Maar in de oorspronkelijke tekst staat " voldoe niet aan". Maar je hebt gelijk als je zegt dat het geloven in God niet percé moet. Het is je vrije keus. Maar als je de liefde van God enigszins mag ervaren, dan zijn de 10 geboden geen opgaaf. Want zeg nou zelf, als je van je partner houdt die van rozen houdt, dan kom je toch niet aanzetten met anjers of chrisanten? Een leven zonder God kan ook op deze wereld. Maar dan ook niet zeuren over de vervelende consequenties. De Bijbel is daar ook eerlijk over. Ik kan uit ervaring zeggen dat ik het altijd met God heb gewaagd, en nooit beschaamd ben uitgekomen, ook in ellende en verdriet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, dat van die bloemen heb ik toevallig wel gedaan toen ik pas met mijn vouw samenwoonde. En na 35 jaar huwelijk krijg ik het nog weleens om mijn oren. En aangezien de god van het OT er een van wraak, onverdraagzaamheid en straf is. ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Mullog, ik zou de Bijbel er es op nalezen.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog, het klassieke verhaal :-))
Stalken is begeren wat je niet kunt krijgen, gebod 10 dus. Als je getrouwd bent, is het ook een overtreding van gebod 7.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij niet wilt dat jou overkomt, doe dat ook een ander niet aan. Leef, en ga om met andere mensen zoals jij wilt dat andere met jou omgaan. Lijkt mij als antwoord het meest simpel jip en janneke taal.