was lilith de eerste vrouw die god schiep?

Toegevoegd na 5 minuten:
In Jewish folklore, Lilith is the name of Adam's first wife, who was created at the same time and from the same earth as Adam. She left Adam after she refused to become subservient to Adam

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Antwoorden (6)

Bij mijn weten was Eva de eerste vrouw die door God geschapen werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat weet ik ook ,al 50 jaar
dat eva de eerste vrouw is.
de naam van de christelijke Bijbel ken ik jammer genoeg niet
gewoon Bijbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus voor Eva of Lilith was er geen mens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@middlename: Jawel, Adam was er eerder
Er bestaan verschillende meningen over of Lilith de eerste vrouw op aarde was of niet.

Volgens een bepaalde joodse traditie was Lilith de eerste vrouw van Adam.

Het ontstaan van de legende vindt zijn oorsprong in het dubbele bijbelse scheppingsverhaal in Genesis 1 en 2. Het duidelijk verschil tussen beide verhalen leidde tot de
gedachte dat Adam vóór Eva een andere vrouw gehad moest hebben. Dat zou dan Lilith zijn geweest, die evenals Adam was geschapen uit het stof van de aarde.

Soms wordt ook vermeld dat Lilith wellicht de kleindochter van Elyon was, omdat ze de dochter van zijn zoon Nergal (Meslamtaea) was, de koning van de Onderwereld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wiki letterlijk quote zou het netjes zijn als je dat ook even vermeld in je antwoord.
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith )
Beide verhalen kloppen niet wat jaren betreft. De mens was er veel eerder.
Als het dus verhaaltjes zijn, dan is de vraag wie de eerste was van geen enkele relevantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dergelijke antwoorden, heb ik ondervonden, roepen veel negatieve ,anonieme reacties op! Van mij alvast een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tx,
Ik vind trouwens wel, dat de EO jongeren steeds sneller en heftiger reageren. Ze leren dus niets van kritiek; jammer. Vandaag ook al weer twee antwoorden verwijderd, omdat men het beledigend vond. Dank je de koekoek, dat het als beledigend wordt ervaren.
In de kabbalistische leer kijkt men naar de bijbelse teksten en verhalen als symbolen . Zo vertegenwoordigt Exodus bijvoorbeeld een persoonlijk bevrijding van je ego.

De bijbelse helden vertegenwoordigen krachten en situaties in ons leven.

Lilith vertegenwoordigt de enorme energie van de niet-beschaafde vrouwelijke seksualiteit. Als wij haar geen ruimte geven slaat ze hard toe, maakt ze relaties kapot en kan ze ons leven vergiftigen. Maar als je haar de juiste ruimte geeft en leert om met haar om te gaan met de passende vaardigheid, dan kan je haar energie omzetten in een positieve kracht voor een gezond en spannend relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle verhalen over Lilith als vrouw van Adam zijn gebaseerd op een 9e eeuws joods geschrift genaamd het “Alfabet van Ben Sira”. Het Alfabet van Ben Sira behoort niet tot de traditionele rabbijns Joodse bronnen. Het is geen deel van de Talmoed en het wordt ook niet beschouwd als een Midrásj. Het is niet zeker wie Ben Sira was, maar het Jodendom bestempelt hem als een satirische schrijver van parodieën en mogelijk een antisemiet.
Volgens de Joodse, Islamitische en Christelijke religies waren Adam en Eva de eerste mensen.
Amadea
13 jaar geleden
God schiep Lilith en Adam,maar Lilith verliet Adam,omdat zij niet gebonden wilde zijn aan Adam,en zijn wil wilde opleggen aan Lilith,omdat zij vrij wilde zijn en niet kon worden geknecht,moest God wel een andere vrouw schapen,een vrouw die volgzaam was aan Adam,en deze vrouw werd Eva,een gewillige trouwe vrouw,die de wensen die God en Adam hadden,opvolgde.tot de verbanning uit het paradijs.Lilith is ook bekend als de Godin van de storm.