Geloven is denken dat het waar is.
Denken is geloven dat het zo is.

Je gelooft in Sinterklaas en je denkt dat hij bestaat.

Je denkt dat je de oplossing hebt en je gelooft dat dat het beste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik neem aan dat je denken bedoeld in de trant van 'ik denk dat dit een goed idee is'?

Een geloof is een persoonlijke wetenschap. Jij bent er absoluut van overtuigd dat iets waar is en hierover is ook geen discussie mogelijk. Geloof is een persoonlijke absolute waarheid.

"ik denk" wordt meestal gebruikt om aan te geven dat dit jou kijk op de zaken is. En hierin is normaal gesproken meer een discussie te voeren.

Daarnaast zijn geloofszaken ook emotioneler dan dingen die je omschrijft met 'ik denk'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets geloofd is dat op basis van dat je het vertrouwd je staat er bijvoorbeeld 100 % achter en als iets denkt is het iets wat je zelf oproept ,iedereen bepaald zelf het denken .Dat kan negatief of positief zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken begint waar het geloven ophoudt.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat denk ik wel :)
'Denkers' geloven doorgaans niet......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antwoord in de context waarin ik denk dat jij doelt:
Denken is in dit geval een beredeneerd antwoord en geloven een antwoord uit overuiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken is wat je niet weet.
En geloven is wat je wel weet.
Is het toch heel simpel?

Toegevoegd na 22 minuten:
correctie.
Denken is wat je niet zeker weet. En geloven is wat je wel zeker weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zit wat in ja, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is iets weten? Als je weet dat iets zo is dan hoef je het toch niet meer te geloven want dan weet je het. Mensen die in een god geloven die WETEN niet dat die bestaat maar dat geloven ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor.
Want je weet toch waarin je geloofd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikke wel hoor.. ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet waar je in geloofd, maar je geloofd niet in iets wat je weet, want dan weet je het en hoef je het niet meer te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof ik te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sry ik had jou antwoord niet bekeken en heb dezelfde antwoord gegeven
Je kunt ergens IN geloven of ergens OVER na denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je geloof stuurt je denken.

Zie het geloof als de vinger die het rijtje domino steentje aanduwt.
En het denken als het gevolg van het "bewegen" van je geloof ergens in.

Dat geloof kan dan van alles zijn

Als je gelooft dat iets je niet zal lukken zal je denken ook die kant op gaan.
Als je gelooft dat iets wel zal lukken gaat je denken ook die kant op.

Ervaring is dus een optelsom van je geloven, en handelen
14 jaar geleden
Denken daar kun je niets aan doen, en alle mensen denken, allemaal...

Geloven is iets waarvan je NIET weet dat het waar is voor WAAR aannemen, zonder verder onderzoek te plegen... Geloven is domheid, want je checkt NOOIT wat je nu werkelijk gelooft... en als je iets gelooft,dan geloof je het wel... Ik geloof het wel...

Weten daar draait het om, een piloot die weet te vliegen en die gelooft dat niet... Een wetenschapper die weet dat een experiment lukt, die gelooft dat niet...

Geloven is onzin, en nergens op gebaseerd... Geloven is alleen op onwetendheid gebaseerd...

Je gelooft in spoken of niet, je weet niet of ze bestaan, daarom moet je erin geloven... En als je als instituut gelovigen hebt, dan kun je met die mensen doen wat je wil... Je kunt ze rekeningen sturen en naar de kerk roepen enz enz... En er komt geen weten aan te pas... en niemand die werkelijk onderzoekt... De hemel bestaat die? Weet ik niet, maar ik geloof van wel... Geloven is niets, het is gebakken lucht...

Denken doet iedereen, geloven een hele hoop mensen en weten maar een handjevol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Denken" is iets beargumenteren.
"Geloven" is iets wat je niet kunt beargumenteren maar aanneemt van een derde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken is een constant proces in je hoofd, wat zich eigenlijk ook evolueert d.m.v. nieuwe inzichten.
Geloven is meer een vaststaand feit (voor de persoon die gelooft).

Als je zegt: "Ik denk dat hij gelijk heeft", ben je zelf ook nog over de stelling aan het nadenken.
Als je zegt: "Ik geloof dat hij gelijk heeft" verdiep je je zelf niet verder meer in de stelling en weet je het zelf niet zeker, maar neem je aan dat "hij" het wel weet.

Dieper gezocht:
Geloven in God is geen zeker weten maar wel een rotsvast vertrouwen
Denken dat God bestaat is erover nadenken, en nog steeds op zoek zijn naar eventuele bewijzen voor of tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is iets zonder slag of stoot aannemen.
Denken daarentegen is nadenken over datgene wat de gelovigen "geloven"en daar kritische kanttekeningen bij zetten en dus niet voetstoots alles maar aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit een heel verschil in. Het denken is een product van je verstand. Om te kunnen geloven moet je juist het verstand stil zetten, om stil te kunnen worden en te ervaren.
Al het denken leidt alleen maar af waar het werkelijk om gaat.
Ervaren is dus geloven, naar je diepste zelf en je intuitie.
Denken is een product van het verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven = Zeker weten
Denken = Niet zeker weten, maar je gaat er van uit.

Het hangt ook wel van je zin af.