Geloven katholieke Afrikanen ook in een blanke Jezus ? Of Maria ? Of hoe moet ik dat zien ?

Dit is een vraag die ik me altijd al gesteld heb en nieuwsgierig ben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een beschrijving van Jezus zijn uiterlijk te vinden op de website www.nieuwespiritualiteit.nl. Kijk onder Artikelen en dan Over Jezus van Nazareth. Deze beschrijving staat in een verslag dat bijna 2000 jaar geleden is geschreven door de Romein Publias Lentulus voor keizer Tiberias. Het verslag is opgeslagen in de archieven in Rome. Deze informatie is afkomstig van Edgar Cayce.

Het beste antwoord

Ik blijf me erover verbazen hoe sommigen over Afrika praten alsof het een land is. Afrika is een immens continent met meer diversiteit dan elk ander continent.

Bovendien is Ethiopie 1 van de eerste gebieden waar het Christendom zijn intrede deed na het midden oosten. Ethiopie kwam in aanraking met het christendom nadat 2 Syrische christenen de Koning van Ethiopie hadden bekeerd tot het christendom.

Als je kijkt naar de plaatjes van Jezus in de Ethiopische ortodoxe kerk kun je duidelijk zien dat Jezus niet als een blanke man wordt afgebeeld zoals we dat kennen hier in het westen. In de Ethiopische ortodoxe kerk wordt Jezus afgebeeld als een donkere/getinte semitische man. Niet gek als je het mij vraagt. Aangezien Jezus uit het midden oosten kwam. Overigens zijn Ethiopische Amharen zelf ook semitisch dus misschien is het een beetje "biased".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De afrikanen die in Jezus geloven, zijn "bekeerd" door blanke missionarissen en zullen dus naar alle waarschijnlijkheid geloven in een blanke jezus.

Toegevoegd na 54 seconden:
Sorry, Afrikanen moet met een hoofdletter.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Zeer waarschijnlijk ja, en dan hebben ze het waarschijnlijk net zo fout als de westerlingen die jezus/maria als blank "zien". Er komen namelijk weinig "blanken" uit Israël. http://www.popularmechanics.com/science/health/forensics/1282186
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke toevoeging Mt Tomaat!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Van mijn bezoek in Tanzania 11 jaar geleden kan ik je zeggen dat zij geloven dat Jezus een mzungu was, ofwel blanke. Er waren schilderingen van hem in de kerken daar. Op alle schilderingen was hij blank.
ik weet niet of jij weet waar jezus is geboren, juist ja hij is geboren in het vroegere Palestina en daar zijn de mensen licht getint, dus ik weet niet hoe jij er bij komt dat Jezus blank is geweest.
maar even terug komen op je vraag, in de vroege middeleeuwen dacht men dat iedereen er net zo uit zag als zij zelf, dus inderdaad blank in onze streken, zodoende zijn alle heilige afgebeeld als een blanke, dit hebben de missionarissen verder gepredikt in de hele wereld, niet alleen in Afrika maar ook in zuid Amerika en Asie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel zal afhangen van het beeld dat hen van jongs af aan werd mee gegeven.

Met andere woorden, als je opgroeit met een afbeelding of uitbeelding van een blanke Jezus of een blanke Maria dan is dat het beeld dat je automatisch meeneemt op je verdere levenspad.
Ben je opgegroeid met een donkerde versie van beide personages dan zal dat beeld je bijblijven op je verdere levenspad.

Uiteraard kan dat beeld wijzigen naargelang je later andere indrukken opdoet maar ergens diep van binnen blijven die eerste indrukken toch latent aanwezig.

Deze visie gaat niet enkel op voor Afrikanen maar voor iedereen die op eender welke wijze geïnformeerd wordt over de fenomenen Jezus en Maria.

Liefs en leuk dat je deze vraag stelde ;-)