Waarom heeft iedereen het in het kerstverhaal over drie wijzen of drie koningen?

Ik heb de vier evangeliën nog eens nagelezen, maar voor zover ik het begrijp wordt het aantal wijzen nergens genoemd. Waar komt dat aantal van drie vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Het oorspronkelijke verhaal is te lezen in Mattheüs 2. Na de geboorte van Jezus arriveerden 'enige wijzen van het Oosten' in Jeruzalem. Zij hadden een ster aan de hemel zien staan die volgens hen wees op de geboorte van de Koning der Joden. Toen koning Herodes hun reisdoel vernam, werd hij nieuwsgierig naar deze mogelijke concurrent. Schriftgeleerden vertelden hem dat de messias in Bethlehem geboren zou moeten worden (zie Micha 5:1). Herodes ontbood hierop de wijzen en verzocht ze om hem te rapporteren wat ze in Bethlehem aan zouden treffen.

Deze Herodes was Herodes I de Grote, viervorst over Judea, die leefde van ca. 73 tot 4 v.C. en namens de Romeinen het gebied bestuurde. Hij was bepaald niet geliefd onder de joden, vooral omdat hij probeerde een hellenistische cultuur op te leggen. Sporen daarvan zijn terug te zien in de ruïnes van Caesarea, de havenstad die Herodes liet aanleggen.

De wijzen togen naar Bethlehem, geleid door de ster. In het huis waarboven de ster stil stond, vonden zij het kindeke. Ze schonken hem goud, wierook en mirre, een aangenaam geurende hars. Toen ze die nacht sliepen, zei God ze in een droom de opdracht van Herodes te negeren. De volgende dag vertrokken ze via een andere route naar hun landen.

Toen Herodes begreep dat de wijzen hem hadden bedrogen, gelastte hij dan maar alle kinderen in Bethlehem jonger dan drie te vermoorden. Jezus en zijn ouders waren toen echter al naar Egypte vertrokken, na een tip van een engel (eveneens in een droom, ditmaal van Jozef).

De weldaad van de drie koningen bestond dus naast waardevolle geschenken uit het niet-verraden van de voorspelde messias. Die gegevens samen met de mysterieuze ster hebben tientallen schilders geïnspireerd.

Het aantal drie, de namen (Balthasar, Caspar/Kaspar, Melchior) noch hun huidskleur (Caspar zou donker zijn geweest) worden dus in de bijbel genoemd. In de evangelies van Marcus, Lukas en Johannes worden de wijzen in het geheel niet genoemd. In de donkere Middeleeuwen bedacht men op grond van het aantal geschenken dat het dan wel drie wijzen geweest zullen zijn. Verder kregen ze symbolische identiteiten toegekend: ze zouden de drie bijbelse mensenrassen vertegenwoordigen en dus moest een van hen zwart zijn.
Erna55
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Haha Erna, ook jij hebt een min-naar! Plus ter compensatie. ;)
Erna55
9 jaar geleden
Het blijkt dat christenen mij wel erg be-minnen.
Erna55
9 jaar geleden
Begrijp jij de 9 minnen die ik gescoord heb bij de Maria in de stal vraag ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna, Ik wou je een plus geven maar drukte bij vergissing op de - .
Je zal ondertussen gemerkt hebben dat deze vergissing is goedgemaakt. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord is nogal uitgebreid, maar daar ben ik als slechte bijbelkenner wel blij mee.

Andere antwoorden (1)

Er staat inderdaad niet in de bijbel dat het er drie waren. Dat wordt aangenomen vanwege de drie geschenken: goud, wierook en mirre.

Het kunnen er dus ook twee zijn geweest (want er is sprake van Wijzen, meervoud dus) of een veel groter aantal.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens