Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het zo belangrijk dat de lamp (Neer Tamied, Jodendom) blijft branden? Wat betekent het als de lamp uitgaat?

Ik zou graag meer willen weten over de Eeuwig Brandende Lamp (Neer Tamied) in de synagoge. Ik kan op internet maar weinig vinden over deze lamp, terwijl het toch een belangrijk symbool is. Kunnen jullie me aan meer informatie helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.jhm.nl/cultuur-en-geschiedenis/woordenlijst/n/neer-tamied

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

"Het neer tamied, eeuwig licht, hangt in de synagoge en is zowel een verwijzing naar de menora die in de Tempel brandde als een verwijzing naar Gods voortdurende aanwezigheid (zie Ex. 27:20 en Lev. 24:2). De gebruikelijke plaats voor de lamp is voor de heilige ark. Het gebruik om een eeuwig licht in de synagoge te laten branden is relatief recent en gaat terug tot de zestiende eeuw, toen de lamp zelf gemodelleerd werd naar voorbeeld van de kerklamp."
Bron: http://www.jhm.nl/cultuur-en-geschiedenis/woordenlijst/n/neer-tamied

Ik denk dat je het kunt vergelijken met de Godslamp (een olielamp) die dag en nacht brandt in iedere katholieke kerk waarin een tabernakel aanwezig is waarin het Allerheiligste (de geconsacreerde hosties, het Lichaam van Christus) wordt bewaard. Een verwijzing dus naar de presentie van God. Als het tabernakel leeg is, wordt de lamp gedoofd.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Dat is niet belangrijk. Het heeft slechts symbolische waarde. Er zal geen ademtocht minder om worden gelaten, er zal geen leven eerder door worden beeindigd en er zal geen god een nacht minder om slapen. Het zal alleen voor mensen met geloof in iets een ongemakkelijk gevoel geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding