Geschreven en ongeschreven regels, meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik geloof dat dat hezelfde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof: een mate van geloofwaardigheid die toegekend wordt aan een onzeker feit.
Bijgeloof: niet-godsdienstig geloof in dingen die eigenlijk niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grote wereldgodsdiensten,
dus de verschillende stromingen van het christendom, zoals katholicisme, anglicanisme, protestantisme, orthodoxe kerk en het jodendom en hindoeisme en de islam, vinden allemaal dat zij het ware geloof verspreiden.

Mensen die dat geloof aanhangen hebben een godsdienst, een geloof.

Bijgeloof is een denigrerend bedoelde benaming gegeven door dominante religies [ zoals boven vermeld ]
aan magisch-religieuze overtuigingen en praktijken van andere groeperingen.

Bijgeloof is niet alleen het geloof in allerlei zaken, die ook niet bewezen zijn, net als bij geloof, maar het heeft bovendien een klank van geheimzinnigheid.
Bijgeloof is het irrationele geloof of de overtuiging dat er bovennatuurlijke krachten in het spel zijn die van invloed kunnen zijn op toekomstige ontwikkelingen, en dat bepaalde handelingen deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen of bijsturen. Meestal heeft het betrekking op het verwerven van geluk en het afweren van ongeluk.

De term 'bijgeloof' is zeer ambigu [dubbelzinnig, tweeslachtig] en de betekenis ervan hangt eigenlijk af van degene die de term gebruikt.

Vaak is geloof voor de een immers het bijgeloof van de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oef.. jij hebt een minnaar.. :( bedankt en plus!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, erger nog: een stille minnaar.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twee stille minnaars zelfs...
goed antwoord, dus van mij krijg je een +
Geloven is het praktiseren van een godsdienst,hoe bizar en extreem ook. Bijgeloof is het geloven zonder godsdienstige redenen aan voorvallen, die b.v ongeluk kunnen veroorzaken, b.v het onder een ladder doorlopen, of een zwarte kat op je weg tegenkomen of dat het vinden vaan een klavertje 4 geluk zou brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, welke de reden is dat die hanger die ik zoek niet tot een bijgeloof behoord. Want met of zonder, zou ik me geen ongeluk aantrekken. Of extra gelukkiger door worden. Het zou me eerder completer maken.
+1
Geloof wordt in het algemeen bedoeld dat je gelooft in God.

Bijgeloof is soms een op anecdotes gebaseerde overtuiging waarbij meestal coïncidentie wordt aangezien voor causaliteit: Vrijdag de 13de bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 'ik' het geloof, is het geloof.
Als anderen het geloven, is het bijgeloof.

Wat mij betreft is er dus geen verschil, anders dan het perspectief van degene die iets gelooft. Of je nu probeert de werkelijkheid te beïnvloeden door een konijnenpoot mee te sjouwen of door op je knieën te kletsen en te hopen dat de voicemail van je god het goed doet, wat mij betreft is allebei net zo irrationeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, jij geeft precies weer wat ik denk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen zo jammer dat die voicemail éénrichtingsverkeer is.
Maar dan zou het ook opeens geen geloof meer zijn.
Een heimelijke, onverklaarbare angst ,of beïnvloed worden door een „geloof, denkbeeld of gewoonte waarvoor geen logische verklaring lijkt te bestaan,dat is bijgeloof.Het is een overtuiging of praktijk die voortspruit uit onwetendheid, vrees voor het onbekende, vertrouwen in magie of toeval, of een onjuist begrip van oorzaak en gevolg.

Waar geloof is zeker zijn van de dingen waar je op hoopt.
Waar geloof is gefundeerd op nauwkeurige kennis, feiten waarop juiste beslissingen kunnen worden gebaseerd. Daarvoor is niet alleen overtuiging nodig maar ook een reden voor geloof.

Ter illustratie: Misschien hebt u een vriend van wie u kunt zeggen: „Ik vertrouw die man. Ik kan erop rekenen dat hij zijn woord houdt. Ik weet dat hij mij te hulp zal komen als ik een probleem heb.” Het is niet waarschijnlijk dat u dat van iemand zou zeggen die u slechts een dag of twee kent, is het wel? Hij zou iemand moeten zijn die zijn betrouwbaarheid keer op keer heeft bewezen.

Datzelfde zou moeten gelden voor geloof, dat hoop en overtuiging zou moeten voortbrengen gebaseerd op degelijk, betrouwbaar bewijsmateriaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijgeloof is 'dat je gelooft' dat je iets ergs overkomt. Om dat de voorkomen doet men iets (niet): zoals afkloppen, of niet onder de ladder doorlopen.

Bijgeloof omvat dus een stukje van een geloof.
Tja en geloven is erg veel omvattend. Iedereen gelooft wel ergens in. Zelfs dat god niet bestaat is een geloof. Of dat de aarde rond is. Alhoewel dat laatste door bijna iedereen wel wordt geloofd en het ook wetenschappelijk is aangetoond. Maar als ik naar de volle maan kijk, dan denk ik nog niet als eerste aan een ronde bol, eerder aan een mooie platte munt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof doe je met je hart, bijgeloof doe je met je hersenen.
Helaas worden deze twee vaak omgewisseld voor verschillende redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je het woord geloof neemt dan kun je dat op 2 manieren omschrijven. Geloof is een soort van godsdienst.
Katholieke geloof Christelijke geloof en noem maar op.
Maar je hebt ook nog het woord geloof met een andere betekenis.
En wanneer je iets gelooft dan weet je iets niet helemaal 100% zeker. En dat is bij twijfel .
Wanneer jou gevraagd word of je nog ergens een doosje aspirines ofzo hebt liggen, en je weet het niet met zekerheid dan antwoord je steevast eh ik geloof het wel.
Je weet het dus niet zeker. Maar wanneer je echter met 100% zekerheid weet dat je die dingen wel hebt zeg je vaak ja hoor die heb ik wel.
Een geloof is dus in alle 2 de betekenissen van dat woord een soort van twijfel waarin je niet met zekerheid kunt zeggen of het ook waar is maar dat er een hele goede kans bestaat dat het inderdaad wel waar kan zijn.
Pas wanneer een geloof ,zekerheid word dan is het dus geen geloven meer maar waarheid.
En dan het bijgeloof :Dat is in principe iets wat er vaak zo dik boven op ligt dat het gewoonweg niet waar kan zijn.
Niet onder een ladder door lopen en vrijdag de 13 e enzo dat zijn de bekendste bij geloven.
Hoe ze zijn ontstaan kun je opzoeken op het internet.
Maar om een lang verhaal kort te maken: geloof is dus een vorm van twijfel of iets nou wel of niet zo is.En waar je pas achter komt wanneer het geloof zichzelf bewezen heeft en daardoor veranderd in zekerheid.
En bijgeloof is louter berust op nonsens,of helaas soms op puur toeval.