wat is coldreading precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Derren Brown is een cold reading meester en legt het uit in deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=Xswt8B8-UTM&feature=relmfu

Antwoorden (7)

Cold reading ("koud lezen") is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Deze wordt door waarzeggers, bij politieverhoren en soms bij verkoopgesprekken toegepast. Sommige mensen leren de benodigde technieken onbewust aan, vaak van kinds af aan, waardoor ze zelf zijn gaan geloven over paranormale gaven te beschikken.
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
ja,zo simpel kan het leven zijn.
Dat is de indruk wekken bij je gesprekspartner dat je alles van hem weet, zonder dat je hem kent. Dat doen ze door goed op de reacties en uiterlijke kenmerken van de gesprekspartner te letten.

Van Char, het medium van tv, wordt gedacht dat ze dit doet om de indruk te wekken dat ze een zesde zintuig heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cold Reading is het onbewust en bewust het vooraf verzamelen van informatie, teneinde die weer te gebruiken om z.g.n. echte uitspraken en voorspellingen te doen over een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Pure cold reading verzamelt vooraf geen informatie. Bij iemand die pure cold reading toepast, kun je gewoon gaan zitten zonder hem/haar ooit te hebben gezien, en die persoon zal jou allerlei dingen over jou vertellen die hij/zij "helemaal niet kan weten". Sommige bedriegers passen daarnaast de door jou genoemde truc toe: het vooraf verzamelen van informatie, vaak door trawanten in te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het koud lezen van de persoon voor je is altijd voordat je een uitspraak gaat doen.
Ook al is dat pas tijdens een gesprek.
Onbewust/ bewust gebeurd het al als je de persoon uit zijn auto ziet stappen, hoe hij loopt, een hand geeft, hoe hij gekleed gaat, hoe zijn blik is, nerveus of rustig enz. dat vind ik ook onder cold reading vallen, maar misschien is dat niet juist, best mogelijk, maar het heeft zeker wel invloed op het verloop van het gesprek.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je gelijk in. Ook dat valt onder cold reading.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een heel slap handje geven, plaatst de persoon die dat geeft , zich in een onzekere ,onderdanige positie.
Jij bent dan duidelijk zelf aan zet, hij geeft je daarmee de ruimte je te uiten.
Het is een techniek. Zie het bijgevoegde filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Prachtige man, die Gili. Hij kent de truc van cold reading, hij past het toe, maar hij is - gelukkig - zo eerlijk te vertellen wat hij feitelijk doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is cool!
(of cold ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral het laatste stukje laat geweldig zien hoe je met een kleine algemene suggestie (bloemen) allerlei dingen losmaakt waarvan de client dan denkt dat de 'paragnost' het allemaal zo onverklaarbaar heeft 'gezien'!
coldreading is in mijn optiek heel goed letten op de allerkleinste signalen die een persoon altijd afgeeft. Die signalen zeggen iets over wat hij denkt en hoe hij is.
Je kunt in iemands gezicht aflezen of hij een heel oud verdriet met zich meedraagt. Of hij enorm boos is, of veel pijn en leed heeft gekend.
Ook in de woordkeuze die iemand heeft haal je erg veel informatie, evenals welke woorden hij de nadruk legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in deze categorie heeft cold reading vaak een negatieve ondertoon.

in feite gebruikt iedereen het want het is voor een heel groot deel ook lezen van lichaamstaal. (de politie gebruikt het ook tijdens verhoor)

zo kan jij ook zien aan iemand die je goed kent of er wat aan de hand is. de reacties zijn anders, iemand gedraagt zich anders dan normaal. in feite maak je gebruik van cold reading op dat moment.

mensen die psychologisch onderlegd zijn weten bij vreemden wat een 'normale' reactie is, en kunnen het in feite aan iedereen zien als er een reactie niet klopt.

maar er zijn mensen die er misbruik van maken.
v.b.
als iemand er excentriek uitziet (gekleurd haar, bonte kleding met motiefjes die niet doorsnee zijn, laag over laag, model kleding wat niet in de mode is, etc)
kan je er vergif op innemen dat deze persoon creatief is, op een andere manier naar de dingen kijkt dan de meesten dit doen.
dit kan je natuurlijk 'doorkrijgen'. 'jij bent een creatief persoon, en je houdt van kunst'
de persoon zal hierop reageren: 'ja dat klopt' geeft een voorbeeld uit de praktijk waarom dat klopt. een waarzegger kan roepen dat dit PRECIES is wat ze doorkreeg.
men vergeet snel dat de persoon dit ZELF heeft verteld, en er helemaal niets is doorgeven.
je krijgt info, speelt deze terug en strijkt met de eer.

vervolgens zeg je: je voelt je vaak onbegrepen. ook dit zal beaamd worden.

hier spreek je over het #forer-effect#

nu heb ik een voorbeeld genoemd a.d.h.v iemands kleding, maar er zijn talloze punten waar je op door kan breien.
het is een sneeuwbal effect: hoe meer je ziet, hoe meer iemand verteld hoe meer je 'doorkrijgt' hoe vaker je het 100% bij het goede eind hebt.

iedereen kan dit. sommigen hebben het van nature, maar er is zeker op te trainen.
mensenkennis, psychologie, en goed waarnemen is alles wat je nodig hebt.

overigens wil ik hiermee niet zeggen dat er geen #echte# waarzeggers bestaan, maar ik ken ze niet, en er is ook nog nooit een waarzegger door simpele testen heen gekomen waaruit bleek dat de gave ook klopte met wat men werkelijk zegt te kunnen.

persoonlijk denk ik dat er 2 groepen zijn"
1 die bewust mensen oplichten (deze kennen we van tv als er geen nuttige uitzendingen meer zijn)
2 mensen die zich er niet van bewust zijn dat ze lichaamstaal kunnen lezen en omzetten naar informatie en ervan overtuigd zijn dat ze het 'doorkrijgen'
(derek oglive verdenk ik hiervan, maar hij is zeker een uitblinker op het gebied cold readen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We doen het allemaal, iedere dag, bij elk mens, bewust en onbewust.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, dat klopt als een bus Ed! :) vaak hebben mensen bij iets of iemand een gevoel waarvan ze niet weten hoe ze eraan komen, of waar ze hun 'vinger niet op kunnen leggen'.
ondertussen heeft men kleine signalen opgevangen (onbewust) en deze vertaald naar een (voor)gevoel. dieren doen het continu, deze blinken er in uit om het te lezen (dit in tegenstelling tot de mens).
met kleine signalen weten ze EXACT wat ze aan elkaar hebben, in welke 'mood' de ander is, en weten hoe te reageren. wij mensen hebben de taal waar me mee communiceren en waar we ons het meest op focussen (ik vind het persoonlijk een onhandige manier om te communiceren, want woorden kunnen lichaamstaal enorm tegenspreken in sommige gevallen)
de lichaamstaal is naar de achtergrond verdwenen. het (leren) lezen van lichaamstaal geeft zoveel meer duidelijkheid, en is niet te verdoezelen. het is voor mij persoonlijk de meest pure en makkelijkste manier om te communiceren/te lezen.
geen verkeerde interpretaties, meer info dan platte woorden, en vooral altijd oprecht :) bij dieren is het helemaal overduidelijk (paarden en honden zijn voor mij de duidelijkste 'leesbare' dieren)
bij honden vertaal ik het regelmatig naar mensentaal zodat eigenaren hun dier kunnen begrijpen en op dezelfde lijn zitten door hier gepast op te reageren/in te springen (probleem gedrag kan je op deze manier heel simpel ombuigen naar gewenst gedrag) ik ben benieuwd of er nog iemand is die minder moeite heeft met de lichaamstaal dan de gesproken taal.
wat denk jij hierover Ed? jij ziet zoveel verschillende mensen, valt jou de lichaamstaal ook meer op dan de woorden die iemand bewust kan afwegen en kiezen voordat men ze uitspreekt en het dus niet meer 'puur' is, en prik jij ook sneller door die platte woorden heen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca.Als ik met een sessie bezig ben, zijn woorden vaak niet zo belangrijk, veel mensen verschuilen zich er achter, of ze proberen je wat anders te laten geloven, dan ze eigenlijk wilde zeggen.
Een hand geven en een eerste blik zeggen me vaak veel meer.
Omdat dat omgezet wordt in gevoel en gevoel is altijd eerlijk en juist.
Natuurlijk laat ik de mensen hun verhaal doen, dat is men zo gewend.
Cold reading is de techniek waarmee bv. Derek ogilvie grotendeels te werk gaat en mensen misleidt.
Char met haar letters raden is natuurlijk het schoolvoorbeeld.
Je raadt naar het meest voor de hand liggende. Het sociale milieu waar iemand uitkomt bepaald of zijn vader een arbeider was, dus ws. geen prater etc. Ook de meest voorkomende ziektes, de sierraden, licht, foto en water routines die al in de 19e eeuw zijn beschreven en voor bijna iedereen opgaan horen tot de coldreading. Je ziet Derek ogilvie het wekelijks doen op tv. Alleen heb je het niet in de gaten als het bij jou gebeurd. Mensen zijn minder uniek dan ze denken.
Ook bestaan er boeken waar hele lijsten in staan met bv. de meest voorkomende namen, doodsoorzaken etc. 2x mis en 1x goed raden maakt niet zoveel uit. Het slachtoffer is altijd onder de indruk.

Mediums die echt goed 'lijken', gebruiken een mengeling van allerlei manipulatieve technieken, (indoctrinatie, medewerking vragen, ja-staat oproepen en vaak ook gewoon hot-reading.) Mensen hebben bv van te voren ergens anders een vragenlijstje of enquete ofzo ingevuld) Ook gebruiken ze het feit dat mensen een zeer selectieve waarneming hebben en een slecht geheugen. Dus als Derek Ogilvie 1 ding goed raad is dat 'ongelooflijk knap' maar alle missers die hij heeft gemaakt of de keren dat hij zomaar naar een meer gewillig slachtoffer is overgegaan vergeten mensen snel
Zie op youtube Derren brown, die een mooi staaltje coldreading laat zien.
Het bijna verdrinkenwaar de clown aan refereert is een ervaring die bijna ieder mens heeft en is onderdeel van de 'waterroutine' .