Jeruzalem ligt in het noordelijk halfrond dus in de winter!
2 jaar geleden
SnakeEye
2 jaar geleden
We vieren met zijn allen de geboorte van Jezus op 25 december. Hoe kan het dan wezen dat in de bijbel staat dat de herders buiten waren met hun kudde en dat er verse dadels aan de bomen waren...?
LeonardN
2 jaar geleden
@Elle
Ik snap sowieso de conclusietrekking niet. Ga je er vanuit dat 25 december correct is?
Dat weten we niet.

“Op basis van de evangeliën kunnen we niet bepalen op welke datum Jezus precies geboren is,” vertelt Cor Hoogerwerf. “De oudste vermelding van een kerstviering op 25 december komt uit Rome, uit 336 na Christus. Hierdoor weten we wel zeker dat 25 december pas eeuwen later is vastgesteld als Jezus’ geboortedatum. Maar goed, het valt niet uit te sluiten dat Jezus wél op 25 december is geboren.” Hij lacht: “Ik geef het een kans van 1 op 365.”

Wie is Cor Hoogerwerf?
Cor Hoogerwerf is nieuwtestamenticus. Hij werkt bij het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) aan de revisie van de Nieuwe Bijbelvertaling: de NBV21, die naar verwachting in 2021 uitkomt.

Speculaties over de geboortedatum van Jezus
Er is geen enkel aanknopingspunt als het gaat om de vraag op welke dag Jezus precies is geboren. Cor: “Wat je vaak ziet, is dat mensen een elementje uit het kerstverhaal pakken. En op basis daarvan gaan ze enorm aan het rekenen en speculeren. In Lucas 2 staat bijvoorbeeld dat de herders in het veld zijn als de engelen het goede nieuws bekendmaken. Daaruit leiden ze af dat Jezus in het warme seizoen – de lente of de zomer – geboren is.”

Berekeningen
“In andere voorbeelden analyseren ze de volkstelling, die ook in Lucas 2 voorkomt,” gaat Cor verder. “Of ze nemen de ster van Bethlehem uit het evangelie van Matteus. En een ingewikkelde berekening op basis van de priesterorde van Zacharias wijst op eind september, begin oktober als geboortemaand van Jezus.” Als nieuwtestamenticus laat Cor zich liever niet tot zulke speculaties verleiden. “Al die berekeningen geven een soort schijnzekerheid, want de gegevens ontbreken simpelweg om er harde uitspraken over te doen. Het leidt af van wat de verhalen daadwerkelijk willen zeggen.”
Toegevoegd op 29 december 2021 18:03: bron
2 jaar geleden
SnakeEye
2 jaar geleden
Hoe kan het wezen dat we de geboortedatum van de meest belangrijke persoon in het Christendom niet weten en af moeten gaan op speculaties...?
Amadea
2 jaar geleden
Omdat het gebeuren de eerste eeuwen alleen mondeling is doorgegeven. En zoals je zou kunnen weten verandert de inhoud van een mondeling doorgegeven boodschap in de loop der tijd.
ronron1212
2 jaar geleden
Omdat het een bijbels verhaal is en meer dan 2000 jaar oud @SnakeEye
Computoon
2 jaar geleden
In die tijd was er nog geen burgerlijke stand... Bedenk verder: 'De daadwerkelijke ingebruikname van de christelijke jaartelling als een volwaardig systeem voor het dateren van historische gebeurtenissen geschiedde pas in de achtste eeuw door toedoen van de befaamde Engelse chronoloog (beoefenaar van de chronologie) en historicus Beda Venerabilis." In het eerste kwart van de 6e eeuw is onze jaartelling bedacht en die wilde men laten beginnen met de geboorte van Jezus Christus. Later heeft men ontdekt dat er wat onnauwkeurigheden in de berekening zijn geslopen waaruit de conclusie was dat Jezus enkele jaren voor het begin van onze jaartelling is geboren. Als het al moeilijk is om het juiste jaar te bepalen, dan is de datum helemaal moeilijk. Maar voor het christelijk geloof is het niet van belang op welke datum Jezus geboren is. Het gaat niet om het vieren van een verjaardag maar om de menswording in Christus van God.
Griffin
2 jaar geleden
Frappant is te zien dat mensen Jezus als persoon zien terwijl het voor mij(als heiden) de personificatie is voor de komst van de lente, rond 25 december zijn we voorbij het astronomische punt van 21 december waarin de nachten weer korter worden, rond deze tijd waarin het verhaal over de drie wijzen uit het oosten(die een bezoek aan Jezus brengen) sterk doet refereren aan de drie sterren in de gordel van het sterrenbeeld Orion die rond deze periode in het oosten waarneembaar is boven de kim, het kondigt de lente aan voor de mensen die in het vroegere tijdperk alleen de sterren als relatieve precieze indicatie hadden dat het seizoen wat voorspoed(denk aan zaaien en later oogsten van graan en dus voedsel) zal brengen. Deze uitleg komt voort uit een publicatie van een stel vooraanstaande wetenschappers in de documentaire Zeitgeist waarin het bijbelse verhaal in een wetenschappelijk perspectief wordt gezet die ik persoonlijk beter knaag dan de romantische vertelling met Maria en de kribbe.
LeonardN
2 jaar geleden
@Griffin "Deze uitleg komt voort uit een publicatie van een stel vooraanstaande wetenschappers"
Welke publicatie, welke wetenschappers? De Zeitgeist documentaire als argument voeren lijkt me geen sterke, het is een rare mix van allerlei kloppende theorieën en totaal uit de lucht gegrepen waanideeën. https://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist_(film_series) (ctrl-f even naar skeptic)