Hoe noem je herinneringen die niet echt zijn, en heeft iemand hier meer uitleg over?

Ik bedoel niet pseudo herinneringen, dat zijn herinneringen die het brein zelf dingen ingevuld omdat er dingen zijn weggevallen van een wel gebeurde gebeurtenis.
Ik heb namelijk sinds een paar weken de herinnering dat ik vroeger - of eerder gisteren - kon vliegen, maar dat ik dat nu niet meer kan. Ik heb het alleen op sommige dagen, andere dagen is de herinnering er wel maar verder weg. Ik weet ook niet of ik het echt een herinnering kan noemen, het is meer een gevoel of iets er tussen in.
De herinnering aan dat ik vloog is alsof ik op een speciale manier door het water beweeg of over ijs schaats, maar dan anders. Ik weet ook precies hoe ik dan gevlogen heb - alhoewel het natuurlijk niet gebeurd is -, namelijk met mijn armen rondjes draaiend en rennend, totdat ik op een centimes of twintig boven de grond beweeg.
Het klinkt misschien heel idioot, dat vindt ik zelf ook. Uiteraard kan het niet gebeurd zijn, ook niet in een vorig leven of zoiets spiritueels. Ik vraag me af hoe het kan dat ik me dit herinner/voel.

Ritsuka
2 jaar geleden
Waarschijnlijk herinner je een droom

Antwoorden (1)

Dit wordt 'droom-realiteitsverwarring' genoemd.
Hoewel er relatief weinig onderzoek op dit gebied is, zijn er veel hypothesen over waarom dit zou kunnen gebeuren. Een mogelijkheid is dat de dromen die met de werkelijkheid worden verward, verschillen van andere dromen (ze kunnen bijvoorbeeld levendiger zijn).
Het is ook mogelijk dat wanneer droom-werkelijkheidsverwarring optreedt, dit een ongebruikelijke geheugencodering tijdens de slaap is (er is iets ongewoons aan de manier waarop de droom tijdens de slaap wordt omgezet, voordat deze wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen).