Waarom is er een paus gekomen? En vanaf wanneer is er een paus?

Het is een kerkvader , maar wat doet die man verder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.2K

Het beste antwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus#De_functie_en_taken_van_de_Paus

Toegevoegd na 2 minuten:
De paus is in de eerste plaats de 'opperherder' van de Katholieke Kerk en heeft als zodanig een samenbindende, bijsturende en leidende functie over zijn 'kudde'. Bij geloofsdisputen heeft hij het laatste woord in die Kerk. In de Middeleeuwen had de paus veel invloed op de richting van de Westerse beschaving, niet alleen in religieuze zin, maar ook vanwege zijn politieke en zelfs militaire macht.

Tegenwoordig probeert de paus voor het Europese en Amerikaanse katholicisme antwoorden te vinden op de vele vragen die zich aandienen onder de kerkleden als reactie op de seculiere moderne tijd.

De paus geeft wekelijks een publieke audiëntie in het Vaticaan. Daarnaast verleent hij ook audiënties aan andere geestelijke en wereldlijke leiders. Een privé-audiëntie wordt meestal gehouden in de privébibliotheek van de paus, in het Apostolisch paleis.

Wanneer de paus in Rome is geeft hij op zondag om 12.00 's middags uur iedereen de zegen vanuit het raam van zijn werkkamer (tweede raam rechts van de bovenste verdieping) van de Sint-Pietersbasiliek in Rome. Tijdens Kerstmis houdt de Paus een kersttoespraak en met Pasen geeft de Paus zijn zegen en wenst in tientallen talen iedereen zalige feestdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

die man bedankt ons voor de bloemen
verder zit hij volgens mij de hele dag zijn talenknobbel up to date te houden voor zijn kertstoespraak in alle landstalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet echt
hij zit er omdat dat huis ook een bewoner moet hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet verder ook niet wat hij allemaal doet..+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga het hem eens vragen marion
jij woont er het dichtste bij van ons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergis je niet..toch nog 250 km van me weg hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar voor ons bijna 1300 km
dus dan is die 250 km te verwaarlozen hahaha
De Paus is er gekomen omdat er een opvolger voor Petrus, en dus voor de Christelijke Kerk wereldwijd nodig was.

Paus Petrus I was de eerste Paus en zat van 33 tot 67.

Zijn taak is hoofdzakelijk om het Christelijk Geloof over de wereld te verspreiden en om ervoor te zorgen dat de Christenen volgens de Bijbel leven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Petrus was een van de 12 Apostelen van Jezus. Hij heeft echter nooit officieel de titel van Paus gehad, hij werd Bisschop van Rome genoemd. Hij wordt echter wel als eerste Paus gezien.

De eerste persoon die officieel de titel ''Paus'' kreeg was Siricius, die zat van 384 tot 399.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De paus geeft wekelijks een publieke audiëntie (een ceremoniële hoorzitting) in het Vaticaan en hij verleent ook audiënties aan andere geestelijke en wereldlijke leiders. Hij zal zich voornamelijk daar mee bezighouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke club behoort een leider te hebben. Toen we kinderen waren en een Indianenclub hadden kozen we ook een opperhoofd. In de katholieke kerk is het niet anders. Die man heeft het druk met kijken wie er nu weer heilig of zalig moet worden verklaard en met het onder het tapijt vegen van de schandalen. Verder ontvangt hij veel bezoek, dus handjes geven en glimlachen, de godganse dag lang. Zo'n ouwe man zal ook wel veel moeten slapen.