Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke kerk spreken ze vaak elkaar aan of sowieso met de woorden: Broeders en Zusters?

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat het vaak in Baptisten gemeenten wordt gezegd, maar is dat ook zo?

2 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik weet van iemand die bij de Pinkstergemeente zit die het over zijn broeders en zusters heeft. Of hij die mensen ook zo aanspreekt weet ik niet.
Amadea
2 jaar geleden
Bij ons in de Protestantse kerk gebruiken sommige voorgangers het ook geregeld om de kerkgemeente aan te spreken, met name tijdens de preek.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In vrijwel elke kerk. Katholiek, protestant, baptist. En ook in de moskee.

Jezus noemt iedereen die de wil van God de Vader doet, Zijn "broeders en zusters".

Devote Muslims spreken elkaar aan met "zuster" en "broeder" - hiermee bevestigen zij niet enkel een geloofsverwantschap maar ook en vooral een volledige gelijkheid voor God: geen mens kan zich superieur achten aan een ander.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
In de Doopsgezinde Broederschap is het gebruikelijk elkaar aan te spreken met 'broeder' en 'zuster'. Hiermee wordt verbondenheid uitgedrukt.
In deze kerkgemeenschap wordt de predikant wel als 'herder en leraar' omschreven.
Bron: boek 'Welke kerk is dat?' door dr. R,.M. Nepveu.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding