waar in het oude testament van de bijbel staat dat er een messias zou komen om de wereld te redden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Oude Testament, met name het boek Jesaja, bevat verschillende profetische gedeelten waarvan veel christenen menen dat ze op Jezus betrekking hebben. Daarin wordt hij onder meer 'de dienaar van de HEER' genoemd. Ook worden in het Oude Testament de geboorte, geboorteplaats (Bethlehem), en afkomst (stam van Juda, Davidische lijn) van de messias voorspeld. Christenen betrekken de beschreven titel 'Leeuw van Juda' op Jezus. Voorts wordt Jezus de Zoon van God genoemd en dikwijls ook aangeduid als Mensenzoon. De messiaanse profetieën volgens het jodendom De Sanhedrin zal opnieuw worden vastgesteld (Jesaja 1:26)
Zodra hij koning is zullen de leiders van andere naties naar hem kijken voor begeleiding (Jesaja 2:4)
De hele wereld zal de ene God van Israël aanbidden (Jesaja 2:11-17)
Hij zal afstammen van Koning David (Jesaja 11:1) via Salomo (1 Kronieken 22:8-10, 2 Kronieken 7:18)
De "geest van de Heer 'zal zijn op hem, en hij zal een" vreze Gods "hebben (Jesaja 11:2)
Kwaad en tirannie zal niet in staat zijn om op te staan ​​voor zijn leiderschap (Jesaja 11:4)
Kennis van God zal de wereld vullen (Jesaja 11:9)
Hij zal mensen uit alle culturen en naties aantrekken (Jesaja 11:10)
Alle Israëlieten zullen worden teruggestuurd naar hun thuisland (Jesaja 11:12)
De dood zal worden verzwolgen tot in eeuwigheid (Jesaja 25:8)
Er zal geen honger of ziekte meer zijn en de dood zal ophouden (Jesaja 25:8)
Alle doden zullen opstaan ​​(Jesaja 26:19)
Het Joodse volk zal het eeuwige vreugde en blijdschap ervaren (Jesaja 51:11)
Hij zal een boodschapper van de vrede zijn (Jesaja 52:7)
Naties zullen hun misstanden jegens Israël erkennen (Jesaja 52:13-53:5)
De volkeren van de wereld zullen voor de geestelijke leiding naar de Joden toewenden (Zacharia 8:23)
De verwoeste steden van Israël zullen worden hersteld (Ezechiël 16:55)
Wapens van de oorlog zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9)
Het volk van Israël zal directe toegang tot de Thora door hun gedachten hebben en de Thora-studie zal de studie van de wijsheid van het hart worden (Jeremia 31:33)
Hij zal je alle waardige verlangens van je hart geven (Psalm 37:4)
Hij zal het barre land nemen en het rijk en vruchtbaar maken (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Ezechiël 36:29-30, Jesaja 11:69) zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom plaats je dit niet als antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom plaats je dit niet als antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom plaats je dit niet als anrwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom antwoord je dit niet als plaats?

Antwoorden (4)

Het Oude Testament, met name het boek Jesaja, bevat verschillende profetische gedeelten waarvan veel christenen menen dat ze op Jezus betrekking hebben. Daarin wordt hij onder meer ‘de dienaar van de HEER’ genoemd. Ook worden in het Oude Testament de geboorte, geboorteplaats (Bethlehem), en afkomst (stam van Juda, Davidische lijn) van de messias voorspeld. Christenen betrekken de beschreven titel ‘Leeuw van Juda’ op Jezus. Voorts wordt Jezus de Zoon van God genoemd en dikwijls ook aangeduid als Mensenzoon.

De messiaanse profetieën volgens het jodendom

De Sanhedrin zal opnieuw worden vastgesteld (Jesaja 1:26)
Zodra hij koning is zullen de leiders van andere naties naar hem kijken voor begeleiding (Jesaja 2:4)
De hele wereld zal de ene God van Israël aanbidden (Jesaja 2:11-17)
Hij zal afstammen van Koning David (Jesaja 11:1) via Salomo (1 Kronieken 22:8-10, 2 Kronieken 7:18)
De "geest van de Heer ‘zal zijn op hem, en hij zal een" vreze Gods "hebben (Jesaja 11:2)
Kwaad en tirannie zal niet in staat zijn om op te staan ​​voor zijn leiderschap (Jesaja 11:4)
Kennis van God zal de wereld vullen (Jesaja 11:9)
Hij zal mensen uit alle culturen en naties aantrekken (Jesaja 11:10)
Alle Israëlieten zullen worden teruggestuurd naar hun thuisland (Jesaja 11:12)
De dood zal worden verzwolgen tot in eeuwigheid (Jesaja 25:8)
Er zal geen honger of ziekte meer zijn en de dood zal ophouden (Jesaja 25:8)
Alle doden zullen opstaan ​​(Jesaja 26:19)
Het Joodse volk zal het eeuwige vreugde en blijdschap ervaren (Jesaja 51:11)
Hij zal een boodschapper van de vrede zijn (Jesaja 52:7)
Naties zullen hun misstanden jegens Israël erkennen (Jesaja 52:13-53:5)
De volkeren van de wereld zullen voor de geestelijke leiding naar de Joden toewenden (Zacharia 8:23)
De verwoeste steden van Israël zullen worden hersteld (Ezechiël 16:55)
Wapens van de oorlog zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9)
Het volk van Israël zal directe toegang tot de Thora door hun gedachten hebben en de Thora-studie zal de studie van de wijsheid van het hart worden (Jeremia 31:33)
Hij zal je alle waardige verlangens van je hart geven (Psalm 37:4)
Hij zal het barre land nemen en het rijk en vruchtbaar maken (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Ezechiël 36:29-30, Jesaja 11:69)

zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
“ De Schrift zegt toch dat de Messias uit het nageslacht van David komt en uit Bethlehem, waar David woonde?”

De Schrift verwees naar de profeet Micha: “ U, Bethlehem in Efrata, al bent u klein onder Juda’s stammen, toch zal er, zeg Ik, iemand uit u voortkomen die over Israël gaat heersen.
In het verre verleden ligt zijn oorsprong, in lang vervlogen dagen”.

En een tekst in Psalmen: “De HERE heeft David een dure eed gezworen, waarop Hij niet terugkomt: Een van uw lijfelijke zonen zal Ik op uw troon zetten”.

In het Oude Testament wordt Hij ook “de Knecht des Heren” genoemd en op welke wijze Hij de wereld redt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de enige tekst in het oude testament waar letterlijk de Messias benoemd word staat in Daniel 9 vers 25 en 26
vers 25,,Weet dan en versta:van den uitgang des woords, om te doen wederkeren en om Jeruzalem te bouwen,tot op Messias, den Vorst,zijn zeven en tee en zestig weken:de straten en de grachten zullen wederom gebouwd worden,doch in benauwdheid der tijden''
vers 26''en na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelven zijn; en een volk des vorsten, hetwelk komen zal, zal de stad en het heiligdom verderven, en zijn einde zal zijn met een overstromende vloed , en tot het einde zal er krijg zijn en vastelijk besloten verwoesting''
(staten vertaling)
in het nieuwe testament word de messias letterlijk benoemd
in johannes 1 vs 42 en 4 vs 25
ook in staten vertaling
maar je vroeg alleen in het oude testament
andere namen zijn in de andere antwoorden al beschreven
tot zover

Toegevoegd na 18 uur:
tee moet twee zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Messias stamt van het hebreeuwse woord masjiach, wat Gezalfde of Koning betekent. Deze woorden komen letterlijk meerdere keren in het oude testament voor.
Daarnaast hebben de joden de gewoonte om God en de Messias in vele woorden te omschrijven. Hieronder een lijst met vermeldingen in het oude testament van zijn naam. Genesis 3:15 Het zaad van de vrouw
Genesis 49:10 Silo(rustbrenger)
Numeri 24:17 Een ster uit Jacob
Deuteronomium 18:15 Een profeet uit uw middden
Deuteronomium 18:18 Een profeet uit uw middden
2 Sam. 7:14-16; Een afstammeling van Davids
Koninklijk Huis
Psalm 2:2 Gezalfde van de HEERE
Psalm 2:7 Zoon van de Heer
Psalm 22:7 een worm en geen man, een smaad
van mensen, en veracht van het volk.
Psalm 69:9 Een onbekende voor de zonen van mijn moeder
Psalm 72:2 De koning
Psalm 78:2 "Ik" die mn mond zal openen in gelijkenissen
Psalm 80:18 Mensenzoon
Psam 110:1 Mijn Heer
Psalm 110:4 Eeuwige priester
Psalm 132:10 Gezalfde van de HEERE
Jesaja 7:14 Immanuel die (God met ons)uit een maagd geboren is
Jesaja 9:1 Een groot licht
Jesaja:9:5 Wonderlijk, Raadsman, Sterke God,
Vader der eeuwigheid, Vredevorst
Jes. 11:1 Een Twijgje uit de afgehouwen stronk
van Isaï(vader van David)
Jesaja 53:3 De verachte, de onwaardigste onder
de mensen, een Man van smarten,
Jesaja 53:7 De mishandelde
Jeremias 23:5 Een rechtvaardige spruit die als koning zal regeren
Daniel 7:13,14 Een mensenzoon
Daniel 9:25 Een gezalfde, een vorst
Hosea 11:1 Mijn zoon
Mich. 5:1-2 De heerser van Israel uit Betlehem
Zacharias 9:9 Uw koning
Zacharias 13:7 mijn Herder Het complete leven van Jezus Christus wordt met extreem veel details vermeldt in het oude testament.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het daarin ten volle met je eens en heb in mijn antwoord aangegeven dat de andere antwoorden mij aanvulden , mijn antwoord was meer op de letterlijke naam Messias gericht , waarschijnlijk heb een concordantie nageslagen en dan zal je zien dat de letterlijke naam
alleen in Daniel voorkomt , en uitgaande van het feit dat ik niet weet van welke huize de vraagsteller is , geef ik deze de meest correcte uitleg , een geoefend Christen stelt deze vraag niet , maar weet deze al , maar iemand die in het Christelijk geloof zijn interesse betoont , behoor je liefdevol en eenvoudig te beantwoorden , zoals Jezus ons geleerd heeft
Een prachtige vraag, ik moet het volledige antwoord hierop in meerdere stukken opdelen.
Het complete levensverhaal van Jezus Christus is voorspelt in het oude testament met de grootste mogelijke detailles.
Messias de eerstgeborene creatie
Profetie: Spreuken 8:24-25
Uitkomst: Kolossenzen 1:15
De Messias heeft deelgenomen aan de schepping van de wereld.
Profetie: Spreuken 8:29-30,Genesis1:26
Uitkomst: Johannes 1:10
De Messias zou afstammeling zijn van Abraham:
Profetie: Genesis18:18
Uitkomst: Handelingen3:25,Matheus1:1
De Messias is een nakomeling van Isaak:
Profetie:Genesis17:19
Uitkomst:Matheus1:2
De Messias is een nakomeling van Jacob:
Profetie: +-1300 v.Chr.:Numeri24:17,Genesis28:14
Uitkomst:Lucas3:34
De Messias is een nakomeling van de stam van Juda:
Profetie:Genesis49:10
Uitkomst:Lucas3:33
De Messias is een erfgenaam van het huis van David:
Profetie +-700v.Chr. en 625a586 jr v.Chr. en 1000 jr v.Chr.:Jesaja11:1-5,2 Samuel 7:12-13,Jeremia 23:5,Psalm132:11
Uitkomst:Matheus1:1-6
Een bode kondigt de komst van de Messias aan:
Profetie +-.800 jr v.Chr.:Jesaja40:3
Uitkomst:Matheus3:1
De tijd van de geboorte van de Messias
Profetie:Daniel9:25
Uitkomst:Lucas2:1-2,Lucas2:3-7
De plaats van de geboorte van Jezus:
Profetie 738 en 698 v.Chr.:Micha5:1
Uitkomst:Matheus2:1,Lucas2:4-7
De Messias wordt uit een maagd geboren
profetie +- 800 v.Chr.:Jesaja7:14
Uitkomst:Matheus1:18;Lucas1:26-35
De Messias wordt geëerd door de koningen
Profetie +- 1000 jr v.Chr.:Psalm72:10
Uitkomst:Matheus2:1-2
De cadeau´s meegenomen voor de Messias.
Profetie +-800 v. Chr.:Jesaja 60:6
Uitkomst:Matheus2:11
Het vermoorden van Baby's
Profetie 600 jr v.Chr.:Jeremia31:15
Uitkomst:Matheus2:16,Matheus2:17-18
De vlucht van Jezus naar Egypte
Profetie:Hosea 11:1
Uitkomst:Matheus2:14-15
De Messias ontvangt de heilige geest
Profetie +-1000 jr v.Chr.:Jesaja42:1
Uitkomst:Markus1:9-11
De werken van de Messias in Galilea
Profetie +-800 jr v.Chr.:Jesaja9:1 Een Correcte en precieze vertaling van deze vers o.a.:de oorspr. Delftse bijbel 1477
Uitkomst:Matheus4:12-16
De Messias wordt een profeet:
Profetie:Deuteronomium 18:15
Uitkomst:Johannes 6:14,Johannes 1:45,Handelingen3:19-26

Toegevoegd na 4 minuten:
Helaas past er niets meer in de tekstbox, dit is slechts een derde van het volledig voorspelde levensverhaal van Jezus in het oude testament
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je enthousiasme over Jezus als Messias ,dat komt omdat je hem vereert en liefhebt , de vraagsteller had het over het o t ik vind je antwoord zelfs heel goed en betuigt van liefde voor Gods woord , maar besef wel en bedenk dat vraagsteller ook iemand kan zijn die weinig weet van de Bijbel dus altijd voorzichtig benaderen +je van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amen. Bedankt voor je reactie. Ik heb in mijn antwoord overigens altijd aangeven waar de profetie in het oude testament zich bevindt, en een verwijzing naar waar de profetie wordt vervuld in het nieuwe testament. De profetie is dus uitsluitend van het oude testament. Jammerlijk genoeg lukt het mij niet om het volledige verhaal erop te krijgen i.v.m. tekstlimiet. Hij is erg mooi.