Zijn er formele richtlijnen of een soort canon in de Islam in hoeverre uitspraken van Jezus als feit zijn aangenomen en hoe ze die interpreteren?

In de christelijke geschiedenis is er uiteindelijk een soort canon van feiten over uitspraken en gebeurtenissen van Jezus samengebracht. Misschien dat niet alle christelijke denominaties een gelijke canon hebben, maar vaak is er wel zoiets.
Maar hebben de moslims ook een soort canon mbt tot uitspraken en gebeurtenissen die voor hen orthodox en feitelijk zijn, en hoe die dan geinterpreteerd moeten worden?

Als ik bijv. vraag aan een moslim vraag hoe hij Luc. 17:21 ziet (want het rijk Gods is midden onder u), zal hij dan kunnen verwijzen naar iets in de koran of aanverwante teksten of die tekst bij hen bekend is en zo ja wat het te betekenen heeft?

Of gaat de Islam met de oude papyri en perkamenten waar het nieuwe testament op is gebaseerd heel los om?

8 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (2)

Onderstaande bron zegt hetvolgende:

“”De Koran geeft aan Jezus een groter aantal belangrijke titels dan aan enig ander figuur.
Hij is een ’Teken’ (Koran 19:21, 21:91), een ’Genade’ (Koran 19:21) en een ’Getuige’ (Koran 5:117).
Over Jezus wordt in de Koran altijd met eerbied gesproken.
Er is geen kritiek op Jezus in de Koran.
In de Koran wordt Jezus Gods apostel, Woord van God (Kalima) en de Geest van God (Ruh) (Koran 4:171) genoemd.

Jezus werd geboren uit een maagd (Koran 19:20-22).
Jezus was foutloos (Koran 19:19).
Jezus was een groot genezer van de zieken (Koran 3:49, 5:110).
Jezus werd opgenomen in de hemel door God (Koran 4:158).
Jezus zal terugkomen (Koran 3:45, 43:61). ""

Verder aanvaarden moslims geen uitspraken van Jezus die in de bijbel staan.
De bijbel en vooral het NT is volgens moslims vervalst en daardoor niet betrouwbaar.

Dit is ook de reden waarom volgens de islam een nieuw heilig boek moest komen.
De koran.

http://www.ibnzura.com/quran.php?lang=nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de islaam bestaan er zgn. 'ahaadith', dit zijn uitspraken en handelingen van de profeten en boodschappers, dus ook die van Jezus zitten ertussen.

Als ik nog dieper ga; daaruit zijn er (grofweg gezegd) twee categorieën van daden/uitspraken vd profeten. Dat zijn daden/uitspraken die de profeten uitgevoerd of verteld hebben (deze worden aangeraden om het op te volgen, maar jou treft geen blaam als je dat niet doet), dat is vrijblijvend en dan heb je ook nog daden/uitspraken met gebiedende wijs, dat een profeet/boodschapper aan de mensen heeft gevraagd om zus-en-zo te handelen, als we dat niet doen zijn we wel fout bezig.

Om terug te komen op jouw vraag:
Vaak geeft de 'islamitische canon' ook verduidelijking in welke context bepaalde koranverzen geopenbaard zijn (dus wanneer, waarom, hoe, etc.) Een moslim kan niet zeggen, het staat niet in de koran DUS het klopt niet. Pas als het niet in de canon staat, klopt het niet. Maar 9 van de 10 zaken die in het Christendom voorkomen, staan in de islamitische canon (lees: ahadith) alleen niet in de koran (of heel kort door de bocht).

Want het is onmogelijk om het hele Godsleer met alle nodige details in 1 boek te stoppen.

De koranexegeten nemen dan ook de canon als (secundaire) bron om koranverzen uit te leggen als het uitleg behoeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Lizio, Je zegt;
Maar 9 van de 10 zaken die in het Christendom voorkomen, staan in de islamitische canon (lees: ahadith) alleen niet in de koran (of heel kort door de bocht) Antw.
bedoel je hiermee uitspraken van Jezus ?
Kun je enkele voorbeelden van uitspraken van Jezus aanhalen die in de islamitische canon staan die ook in de bijbel voorkomen ? Dit lijkt mij zeer interessant en is geheel nieuw voor mij. Groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Lizio, heb nog eens nagekeken, de ‘ahaadith’ bevat uitspraken OVER Jezus, niet VAN Jezus. In de koraan staan enkele uitspraken van Jezus die niet in de bijbel voorkomen zoals....
(Hij sprak reeds als baby, genas blinden en melaatsen, wekte doden op, blies leven in een vogel van klei). Toen Maria de pasgeboren baby aan haar familie toonde, sprak Hij: """ `Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik ook ben; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen opgelegd zolang ik leef; en dat ik gehoorzaam zou zijn aan mijn moeder' """"
(Q19:30-32). groet amadeus