Spirirtueel zijn staat helemaal los van kleding, manier van doen, etc.
Ik heb soms wel eens de indruk dat er mensen zijn die denken dat heel alternatief leven gelijk staat met 'spiritueel zijn'. maar helaas... het is iets dat van binnen zit. Je merkt het aan de manier waarop iemand in het leven staat. En dat kan zowel in een spijkerbroek, als een 3-delig pak. Mijn ervaring is dat spirituele mensen vooral een heel eigen persoonlijkheid zijn. Mensen die dus geen 'rol' spelen, maar gewoon zichzelf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ +

Andere antwoorden (15)

Nee dat is niet te zien aan de buitenkant.

Een spoiritueel persoon is iemand die gelooft dat er meer is dan het oog kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vaak wel te zien en te voelen doordat deze mensen vriendelijk en meelevend zijn, en alle aandacht voor jou hebben.
Vooral ook door de liefde die ze uitstralen.
Het zijn gelukkige en evenwichtige mensen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik pas mijn antwoord iets aan.
De mensen in mijn omgeving die spiritueel zijn voldoen aan het profiel zoals hierboven beschreven.
Maar dat geeft nog geen garantie dat ieder spiritueel mens zo is.
Dus in alle eerlijkheid houd ik een slag om de arm.
Dank je Loenie, voor je correctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet te zien of te merken, een dief kun je ook niet herkennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij/zij geloofd in dingen die anderen niet waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ogen en uitstaling kan ik het vaak (niet altijd) aan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand is spiritueel. Ben je spiritueel dan ben je niemand.

Het is meer iets van NIET zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Boeiende theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andersom juist ; iedereen is spiritueel, ook mensen die met twee benen op de grond staan en niet in een godheid geloven houden zich bezig met zingeving in de breedste zin van het woord. Het gaat om wat doet je geest, je spirit, je hoofd. En daar zijn vrijwel alle mensen met niet concrete, niet stoffelijke zaken bezig. Niet altijd fulltime, maar wel iedereen.
Hier een wat minder spiritueel antwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoonlijke-definitie-begrip-spiritueel.37265
http://www.goeievraag.nl/vraag/spiritueel.5225
http://www.goeievraag.nl/vraag/maakt-spiritueel.51946
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat wanneer je verder kijkt "dan je neus lang is" dus niet oppervlakkig. Wanneer je de andere(n) niet naar hun uiterlijk oordeelt en tracht die andere beter te leren kennen. Meer diepgang. Je kunt het niet aan iemands uiterlijk herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe verder iemand gevorderd is, hoe minder hij/zij het nodig heeft om op te vallen.

Dus ook anders gezegd: hoe meer iemand aandacht probeert te trekken met kleding of raar praten, hoe minder echt. Het centrale begrip bij "spiritueel"is namelijk niet "bijzonder"of "opvallend", maar "eerlijk".

En wie eerlijk is, weet dat we allemaal mensen zijn en dat er geen hierarchie in bijzonderheid is. Ieder werkt op het eigen niveau aan de gekozen taak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe heeft iedereen paranormale gaven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet te zien
iedereen is het
wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm,

Naar mijn gevoel herken je werkelijke spiritualiteit aan de innerlijke rust die iemand uitstraalt.

Of je nou in zwarte kousen of in oranje jurken loopt.. dat zijn slechts atributen waarmee je een signaal naar buiten afgeeft.... over hoe je de rest van de wereld wilt laten DENKEN dat je je voelt.

Dergelijke atributen zeggen echter niets over hoe je je van binnen werkelijk voelt.

Het zijn vaak de mensen die het minste zeggen die het wijst zijn.

Ze spreken niet maar doen
Ze oordelen niet maar observeren
Het zijn ware rustpunten

Ze zijn zichzelf.

Ik heb het geluk er een paar te kennen.
Ik voel me bij hen in no time op m'n gemak en geaccepteerd.. ondanks al mijn fouten.

Ik hoop ooit zelf zo te kunnen zijn.
Voor mezelf en voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spiritueel mens zou je kunnen herkennen aan onderstaande;

Spiritueel zijn betekent dat jij je bewust bent van jezelf en je omgeving.

Dat je probeert je zelf lief te hebben, bewust bent van de Goddelijke Energie in jou.

Aanvaarden dat jij en de ander fouten mógen maken en vandaaruit lering trekt.
Dat je tracht te leven in liefde met je zelf en je omgeving.
De kunst ontwikkelt om iedereen én jezelf te vergeven in oprechte liefde.

Het leven aanvaard, zoals het is, je er van bewust zijn dat het leven een leerproces is.

Er zijn mensen die niet geloven in het Goddelijke/Universum of hoe jij dit ook noemen wilt,
zij leven bewust!
In liefde voor hen zelf en de ander.
Hebben de kracht om een ieder te vergeven.
Zij leven heel integer, oordelen niet,
dit zijn zeker ook spirituele mensen.

Spiritualiteit is bewust, vergevingsgezind, niet veroordelend, je eigen verantwoordelijkheden
zien en nemen en integer leven.
Leven vanuit de liefde in je hart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn spirituele mensen waarbij je het goed aan de kleding kan zien!
Maar dat zijn de neppers, de oplichters, de bedriegers, de interessant willende zijn, trendvolgers.
Helaas zijn er heel veel van dit soort nepvolk.
De echte spirituele mensen zijn de grijze muizen van de maatschappij, de nooit opvallers, de geruisloze.
Ze zijn vooral de luisteraars, veel minder de praters.
Ze zijn overal onders ons, de zwakkere vaak helpend, zonder dat ze het weten.
Een enkel woord, een enkele hand op de schouder, een enkele blik van begrip, is hun werkwijze van helpen.
Helpen zonder eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn vaak mensen die niet veroordelend zijn.
Heel ruimdenkend zijn en niet snel iets gek of raar vinden.
Vriendelijk, beleefd, behulpzaam, wijs, rustig, evenwichtig.
Soms kun je het zien aan de ogen van iemand.
Dan kan er een dikke zwarte rand om het blauw van het oog zitten. Dat is speciaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is spiritueel. Alleen bij sommige mensen is het een proces dat zich van binnen afspeelt, waarbij de zingeving van hun leven niet altijd en overal de boventoon voert maar iets is dat 'er gewoon bij hoort' .
Dat kunnen mensen zijn die een religie aanhangen, of geloven in zichzelf, in het iets-isme, is de kracht van de mens in het algemeen of in allerlei bovennatuurlijke zaken.
Op het uiterlijk pik je ze er sowieso niet uit.

Natuurlijk zijn er wel mensen (vaak vrouwen rond de veertig trouwens) bij wie je aan de hand van hun kleding / uiterlijk een bepaalde mate van gepreoccupeerdheid met het paranormale (dat láng niet altijd echt spiritueel is) kunt waarnemen, en die dan ook meestal blijkt te kloppen, maar dat is niet representatief voor de hele groep danwel het hele verschijnsel spiritualiteit.

Zolang er niet echt een eensluidende definitie is van wat spiritualiteit precies is of wat jij er precies onder verstaat, is deze vraag eigenlijk niet te beantwoorden. Hoe iemand die tarotkaarten legt, tibetaanse klankschalen hanteert en met edelstenen pendelt om contact met gene zijde of zijn/ haar innerlijke kind te leggen, kunnen we ons wel iets bij voorstellen, maar dat beeld van spiritualiteit vind ik te eng (in de zin van smal, maar ook 'niet helemaal zuiver') en ook onjuist. Bovendien zitten daar ondanks het zalvende toontje waarmee ze vaak spreken ook hele valse loeders onder.

Spiritualiteit, het nadenken over onszelf, onze beweegredenen en die van de ander, zingeving aan het bestaan, gedachten over leven en dood en hiernamaals, zijn voor iedereen, en niet voor een bepaalde groep. Alle mensen zijn in hun aard spiritueel ; het hoort bij ons 'buiten kaders kunnen denken', is inherent aan ons grote intellect. Dus hoe je ze herkent ? Tja, aan het relatief grote hoofd, de rechtopgaande gang en het dragen van kleding, normaliter.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/persoonlijke-definitie-begrip-spiritueel.37265