Hoeveel percent belastingen dienden de discipels van Jezus te betalen?

En een bijkomende vraag: Zei Jezus nu wél of niét dat men belasting diende te betalen? (Mattheus 22:18-22).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Jezus zei vers 21
Geef dan aan de keizer wat van de keizer is, en aan God wat van God is.
Matt. 17:25
Hij zei: Jawel. En toen hij in huis gekomen was, was Jezus hem voor en zei: Wat denkt u, Simon? De koningen van de aarde, van wie ontvangen zij tol of belasting, van hun zonen of van vreemden?
Rom. 13:7
Geef dus aan allen wat u verschuldigd bent: belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eer aan wie eer toekomt.

Dus ja, Jezus bedoelde hiermee dat christenen in eer en geweten belastingen dienen te betalen aan de overheid. Datgene wat de overheid toekomt dient betaald te worden.
Er wordt niet specifiek een percentage genoemd.

Voor het inzamelen van geld voor religieuze doeleinden staat in 1 kor. 16
.... leg steeds op de eerste dag van de week iets apart. Kijk zelf hoeveel je kan missen en bewaar dat goed....
Er hier geen percentage aan verbonden.

Groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens is dit een dubieuze interpretatie van Mattheus 22:21 Geef dan aan de keizer wat van de keizer is, en aan God wat van God is. Je kunt namelijk ook lezen; de keizer heeft nergens recht op, want hij onterecht keizer. Dit was rond het jaar nul waarschijnlijk de gebruikelijke interpretatie, want joden erkenden het Romeinse gezag niet en er was een guerrilla oorlog aan de gang.