Hoe staat de psychologie tegenover spirituele verlichting?

Als beschreven bij Gautama Boeddha

Toegevoegd na 37 minuten:
Voor de goede orde

Ik weet dat veel therapeuten meditatie en yoga aan beginnen te raden aan mensen met angst en stress klachten. Wat ik mij echter afvraag is hoe de psychologie tegen de staat van absolute spirituele verlichting aankijkt? Erkennen ze die mogelijkheid? En zo ja, wat zijn hun opinies hierover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: dat is een vraag voor specifiek die doelgroep lijkt me. Voor zover ik weet wordt daar in de opleiding geen of weinig aandacht aan besteed.

Het beste antwoord

Wat psychologen vaak aanraden is MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) kortweg Mindfulness.
Dat is in wezen Vipassana meditatie, zonder de boeddhistische verpakking en ook zonder de notitie van verlichting. De techniek dus, niet de spirituele inhoud.
Een teken van meer openheid van de kant van de psychologen is de uitbreiding van de fameuze behoefte piramide van Mazlov. Lange tijd was zelfrealisatie het hoogste niveau. In latere versies is transcedentie als bovenliggende niveau toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfect antwoord, dankje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Sherpa, zeer positieve ontwikkeling!

Andere antwoorden (6)

Hoi
Helaas staan vele psychologen scepties tegenover alles wat met spiritualiteit te maken heeft, een van de redenen is dat spiritualiteit niet wetenschappelijk bewezen kan worden.
Een voorbeeld hiervan: een aantal jaren geleden zat ik met mijzelf in de knoop, mijn huisarts verwees mij naar een psycholoog waar ik een ellen lange vragen lijst moest invullen, een van de vragen was of ik wel eens stemmen hoorde of dingen zag die een ander niet zag bij beide vragen vulde ik naar waarheid ja in (iets in mij waarschuwde mij dat met nee in te vullen om niet voor gek te worden verklaard maar ik vond dat ik me nergens voor hoefde te schamen dus toch ja ingevuld) en wat gebeurd er ik kreeg een psycholoog toegewezen gespecialiseerd in schizofreni,
Ben niet meer terug gegaan, dus vandaar dat ik denk dat je niet serieus word genomen als je dit aangeeft bij een psych.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn bezig een nieuw tijdperk binnen te treden!
Langzaam zijn de grenzen aan het vervagen, zeker niet alle psychologen zijn tegenwoordig afkerig van spirituele zaken.
De meeste helaas nog wel, ik zeg helaas, omdat er veel raakvlakken zijn tussen spirituele/ paranormale zaken en de wetenschap.
Ze overlappen elkaar voor een deel.
Niet iedereen die stemmen hoort in zijn hoofd moet nodig in terapie en aan pillen slikken.
Toch gebeurd dit maar al te vaak ( zie ook andere antwoorden hier op g.v.) maar door nieuwe inzichten is de groep die een ruimere blik krijgt, steeds groter.
Meditatie wordt al algemeen ervaart.
Dit was vroeger ook ondenkbaar.
We zijn op de goede weg, maar een weg die wel erg lang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een + van mij, helemaal mee eens.
Ook zo waar wat je zegt over dat er zoveel raakvlakken zijn tussen spirituele/paranormale zaken en de wetenschap. Vaak hebben mensen een afkeer voor de één óf voor de ander. En dat is zo jammer.
Er zal maar pas ene herkenning zijn in de psychologie als het spirituele (leven na de dood) bewezen zal zijn. Indien dit zo zal zijn zouden de psychologen en nog veel meer in die richting opnieuw mogen gaan studeren. Indien er zal bewezen worden dat er leven na de dood is en verschillende psychische ziekten kunnen verklaren op een heel andere manier zullen ze allemaal terug naar school mogen gaan. We komen dichter tegen de tijd dat dit zal bewezen worden. Dit zal bewezen worden door het Stem apparaat, verschillende mensen zijn daar mee bezig. Indien er leven na de dood is kun je die waarnemen via een frequentie die we nog niet kennen en zo communiceren met de geesten wereld dan pas zal er pas zeer groot bewijs zijn. Verschillende wetenschappers zijn bezig aan zulke apparaat uit te vinden trouwens Einstein was toen bezig aan zulke apparaat maar overleed tijdens het maken van dat apparaat. Vele wetenschappers zijn daar aan bezig nu. Dan pas indien het bewezen is zou deze meer in de psychologie toegepast worden alle tegen dan moet het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd zie je veel meer spirituele mensen dan een generatie terug. Dat wil ook zeggen dat de nieuwe therapeuten in de psychologie ook meer een aanraking hebben met de spiritualiteit. In dit oogpunt kan het ook niet anders dat ook binnen de psychologie een verandering plaatsvindt.
Buiten de opleiding, is het toch de persoon als therapeut die besluit op welke wijze hij een behandeling uitvoert en mensen mentaal ondersteund.

Ik verwacht dat de oudere generatie van psychologen en een meer traditionelere aanpak en instellingen hebben dan de nieuwere generatie.

Niet echt een direct antwoord op je vraag, maar hopelijk wel een aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er bepaalde dingen in de hersenen veranderen dan valt de ik identiteit weg. De ik identiteit is het gevoel van een afzonderlijk persoon te zijn.
Als de ik identiteit wegvalt dan blijft alleen eenheid over. Die ervaring wordt aangeduid met verlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, maar hoe is dat een antwoord op mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dat het inderdaad duidelijker had gekund.
De conventionele psychologie heeft het nooit over verlichting en erkent het ook niet.
Meditatie en yoga worden dan gezien als een soort ontspanningstherapie, zonder verder doel. De spirituele psychologie schiet m.i. soms door naar de andere kant en wil nog weleens speculatief worden en stellingen poneren die onbewijsbaar zijn.
Het oorspronkelijke Boeddhisme was heel puur, maar is vermengd geraakt met volksgeloof en speculatieve elementen.
Men is bezig ervaringsdeskundigen aan te nemen, omdat volgens onderzoeken dit beter zou werken voor mensen in psychische nood. Doch de pillenindustrie draait nog steeds op volle toeren en op de terreinen van psychiatrische ziekenhuizen is er totaal niets te merken van acceptatie van spiritualiteit, maar wordt het eerder de kop ingedrukt. Men mag netjes zijn programma afdraaien wat hij voorgeschoteld krijgt, maar wil men "go with the flow" iemand ontmoeten, een klein kind, een broer zus of andere dierbare dan moet er strikt op bezoektijden worden gelet.
Dingen als yoga, tai chi, Meditatie op het terrein geven aan patienten wordt niet op in gegaan. Soms hoor ik van hulpverleners wel positieve reacties erover, maar er daadwerkelijk wat mee doen dat gebeurt niet.