Kunnen jullie praktische tips geven over hoe je moet mediteren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zitten en je mond houden. Kijk hier maar eens: http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-ontspanningsoefeningen.22593 Toegevoegd na 2 minuten: Er zijn veel verschillende soorten meditatie. Bij de meeste mag je gewoon blijven ademhalen. Toegevoegd na 3 uur: Er zijn vormen waarbij je stil zit, maar ook vormen waarbij je zingt, danst of met je lichaam schudt (zgn. dynamische meditatie, kundalini etc.)

De beste tip ooit is proberen niet aan olifanten te denken, als je dat kunt dan lukt het heel aardig om te mediteren... Maar zo simpel is dat nog niet... Ik kan je een goede hint geven, neem dat wat je denkt niet (meer) serieus... Dat is het belangrijkste om te doen, neem je eigen gedachten niet serieus... Maar ik zeg je mediteren gaat je niet helpen, misschien krijg je een tikje meer rust, maar dat is dan ook alles... Waar het wel om draait is dat het niet meer om JOU draait, maar om iets anders... En dat nu moet je zien uit te vinden wat dat dan is... En als je dat gevonden hebt, dan kan het niet meer om JOU draaien en dan ben je vrij... Zo simpel is het om het uit te leggen, maar zo simpel is dat in de praktijk dan weer niet...

Ik ga er vanuit dat je zitten wil mediteren. Je zit houding is erg belangrijk. Snor eens een ideale houding op om achter de computer te zitten. Deze komt al heel dicht in de buurt: Bovenbenen horizontaal. Onderbenen haaks op de bovenbenen. Voeten schouderbreedte uit elkaar (voor vrouwen is dat heupbreedte). Op het puntje van de stoel zitten. Rug moet vrij zijn van de leuning. Nu het moeilijkste: uitlijnen van het bovenlichaam. Je kan hiervoor een spiegel gebruiken. Rug rechtop. Kijk vooruit. Ogen dicht, maar het moet nog net zo aanvoelen alsof je vooruit kijkt. Kin een klein beetje naar binnen (naar de nek toe). Punt op de rug (tegenover de navel) een klein beetje naar achteren brengen. Een goede houding heeft de shakra's boven elkaar in 1 lijn: De kruin (bovenste puntje op je hoofd) en de seksshakra (punt tussen je anus en je geslachtsdeel), zijn precies boven elkaar. Ook de andere shakra's maar die zijn moeilijker te vinden. Voel eerst dat je voeten goed en stevig op de grond zijn. Voel even goed hoe alle punten de grond raken. Dit is belangrijk om goed geaard te blijven. Dat is het lichamelijke. Nu het mentale en dat kan ik je niet leren over GV. Dit is alleen veel doen. Zelf ga ik naar eerst binnen toe. Ik voel hoe mijn lijf aanvoelt. Waar zijn de pijntjes, waar is het warm/koud. Waar voel ik spanning. Deze laten ontspannen. Geen oordeel, alleen observatie. Op een gegeven moment ben ik hier klaar mee, voel ik me redelijk ontspannen. Dan probeer ik te blijven zitten in die mentale toestand. Gedachten komen wel, maar laat ze maar ook weer gaan (zoals wolken die komen en gaan). Zelf heb ik nog een tijdsfactor probleem. Ik wil weten hoelang ik al zit. Erg vervelend. Misschien weet iemand anders hier nog wat op. Ik gebruik nu een Amethist steen. Hierdoor worden het 6e oog en de kruin meer gestimuleerd. Ideaal voor meditatie. Laat ik gewoon op mijn knie liggen. Ademhaling volgen werkt ook goed, voor een tijdje.