Wat is de betekenis van goedevrijdag?

En wat betekent het voor u?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Met Goede vrijdag gedenken we het lijden en sterven van Jezus. Door de erfzonde van Adam en Eva heeft de mens het aardse paradijs verspeeld. God stuurde zijn zoon op aarde om als mens te leven en te sterven en zo het paradijs (hemel) in het hiernamaals te openen (de verrijzenis). In feite is Pasen het belangrijkste Christelijke feest, maar het moeilijkst te vieren omdat het de dood betreft. De geboorte van een kind (Kerstmis) is veel leuker om te vieren.
Note: Voor wie een reactie wil plaatsen; ik laat niet- en anders gelovigen ook in hun waarden, dus....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hm daar val ik in ieder geval ook onder, dat wij ;-) Ik denk dat Skabolleke de christenen bedoelt daarmee

Andere antwoorden (11)

Goede Vrijdag is de vrijdag voor Pasen. Op deze dag herdenken christenen de kruisiging en dood van Jezus op de heuvel Golgotha nabij de stad Jeruzalem.

Voor mij betekent 't vooral een vrije dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Goede_vrijdag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verstopte bron?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wou de eerste zijn met plaatsen, dus had ik de bron nog niet geplaatst :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heulegaar mee eens.
Vrij van school, pasen vind ik commercieel opgeblazen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hetzelfde als antwoord een.

Voor de rest geen betekenis voor mij want ik moet gewoon werken zoals alle andere dagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de eerste vraag is reeds een duidelijk antwoord gegeven door 上戸彩.

Wat betreft de 2e vraag: het doet mij persoonlijk niets, maar kan me voorstellen dat het voor gelovige mensen een diepe betekenis heeft, wat ik respecteer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij betekend het niks meer dan een vrije dag!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ondernemer betekend dit voor mij gewoon een werkdag. Maar dit is iets waar je voor gekozen heb dat je in theorie 7 dagen per week en 24 uur per dag aan het werk bent...

En niet werken betekend heel simpel geen geld voor een paar dagen die ze van mij persoonlijk 2000 jaar terug al hadden mogen verbieden. Net zoals een reeks andere Christelijke feestdagen...

Dit laatste is alleen een beetje moeilijk uitleggen aan mensen in één stad waar het bisschoppelijk paleis staat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op goede vrijdag werd Jezus aan het kruis geslagen. Op witte donderdag was het laatste avondmaal en met Pasen staat hij op uit zijn graf. Voor mijzelf betekend het weinig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij is het uitbuitende commerciële troep. Plus another day of work.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeg maar jij/jou.

Omdat wij in een Joods-Christelijke wetgeving leven, is het mogelijk gebleken om voor de basis van een van deze geloven, 'belangrijke' dagen als nationale feestdag te benoemen.

Persoonlijk zie ik het belang niet van deze dagen, echter ben ik er wel blij mee. Als er minder van deze dagen waren, hoefde ik wel minder op m'n agenda te letten. Ik vergeet nog wel eens dat er weer een vrije dag aankomt en plan dan mogelijk een vergadering in zo'n dag (meestal omdat iedereen dan plotseling tijd lijkt te hebben).

De betekenis van 'Goede Vrijdag' (twee woorden) is in de andere antwoorden al gegeven: De dag dat het 'goede' (volgens Christelijk geloof) zich offerde voor alle kwaad dat onder de mensen geschiedde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij geen betekenis. Balen dat de winkeltijden anders zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vrijdag is de dag dat herdacht wordt dat Jezus voor onze zonden stierf aan het kruis. Dat is ook wat deze dag voor mij betekent: dat ik dit kan en mag herdenken.