Kun je bewijzen dat de duivel bestaat?

ItisILeClerc
6 jaar geleden
Ja, hij liet zich onlangs nog in Barcelona zien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt jezelf ook de vraag stellen: kun je bewijzen, dat zwaartekracht bestaat? of elektriciteit? of kou? of warmte? of enz. enz.
M.a.w. dat al die dingen niet kan zien, waarnemen en/of niet kunt bewijzen betekent niet dat die dingen (en in relatie met jouw vraag: de duivel) niet bestaan.
Het bewijs van het bestaan van de genoemde voorbeelden, zoals zwaartekracht, elektriciteit, snelheid, enz. enz. zie je aan de manifestatie, de uiting ervan. Als je de wereld om je heen in ogenschouw neemt, dan zou je mogelijkerwijs kunnen concluderen dat er inderdaad zoiets moet bestaan als een kwade genius, die wij niet met onze ogen kunnen waarnemen . . . .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni Dit soort vraagstukken zijn vrij makkelijk te begrijpen als je bekend bent met falsifieerbaarheid.
https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/vraag/625529/bevordert-overledene-zaligheid-heiligheid Of door Russel beschreven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot
Je kan voor theepot dus ook een god of duivel naar keuze invullen. Je vraag is dus niet zo relevant. "Kun je bewijzen, dat zwaartekracht bestaat? of elektriciteit?"
Ja, je hoeft iets niet met je ogen te kunnen zien om het te bewijzen. "Als je de wereld om je heen in ogenschouw neemt, dan zou je mogelijkerwijs kunnen concluderen dat er inderdaad zoiets moet bestaan als een kwade genius," Dat kan, maar is niet nodig. Je kan ook een simpelere verklaring vinden. Namelijk dat al datgene wat we niet als prettig ervaren uit de mensen zelf komt. Daarbij haal je een onnodige factor weg en voldoe je zo beter aan Occam's razor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes De duivel maakt de mensen soms slecht.
vs
De mens is soms slecht. De laatste wint want:
Het is de hypothese die de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind de theepot van Russell niet van toepassing, omdat het bestaan van GOD of de duivel niet gebaseerd is op je moet maar aannemen dat het er is. Wel toont het aan dat de redenering welke vaak gebruikt wordt "Het is een kwestie van geloof" in het rijtje thuis hoort "als je van de trap af valt ben je gauw beneden" en "een lantaarnpaal is ook van ijzer". Met het Ockhams scheermes kun je wel iets meer. Dat brengt ons bij of jezelf of de mens verantwoordelijk is voor de slecht daden of dat het de werk van de duivel is. De schuld buiten je zelf plaatsen is gemakkelijk. Met deze hulpmiddelen kun je beter afkaderen wat de duivel niet is. Wat ik een mooie beschrijving vond is "De duivel is wat ons van elkaar scheid." Dat wil zeggen als er duivel bestaat, dan zorg deze er voor dat het ons verdeelt en tegen elkaar uitspeelt. Overigens zegt het beeld dat je hebt van de duivel meer over jezelf als persoon, dan over de duivel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik vind de theepot van Russell niet van toepassing, omdat het bestaan van GOD of de duivel niet gebaseerd is op je moet maar aannemen dat het er is." Ik zie geen verschil. Russell's theepot is juist een analogie om in te laten zien dat zulke bedenksels allemaal op gelijk voet staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat het hier over Bertrand Russell gaat. Russell schrijft dat het bewijzen dat God bestaat onzinnig is. God is iets waar je in geloofd, en dat sluit het weten ( en bewijzen ) uit. Als je kon bewijzen dat God bestaat, is het geen geloof meer. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de duivel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is tot op heden niemand gelukt, net zomin als iemand kan bewijzen dat God bestaat.

Antwoorden (2)

Nee, want als het bewijs er was, dan had deze op wikipedia of in een boek gestaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen Jezus met zijn prediking begon, stelde Satan de Duivel hem drie keer op de proef. Eerst zette de Duivel Jezus onder druk om de kracht die hij van God had gekregen, op een egoïstische manier te gebruiken om zijn honger te stillen. Later daagde Satan Jezus uit om zijn leven te wagen en zo de aandacht op zichzelf te richten. Tot slot bood Satan Jezus het bestuur over alle koninkrijken van de wereld aan in ruil voor één kleine daad van aanbidding. Jezus wees deze drie sluwe pogingen af en haalde daarbij telkens de Schriften aan (Mattheüs 4:1-11; Lukas 4:1-13).

Tegen wie sprak Jezus? Tegen het kwaad in zichzelf? De Bijbel zegt over Jezus: „Hij heeft alle beproevingen net zo ondergaan als wij. Alleen, gezondigd heeft hij niet” (Hebreeën 4:15, Groot Nieuws Bijbel). Ook zegt de Bijbel: „Hij heeft geen zonde begaan, noch werd er bedrog in zijn mond gevonden” (1 Petrus 2:22). Jezus is volmaakt en integer gebleven. Hij heeft nooit toegelaten dat er zich slechte eigenschappen in hem ontwikkelden. Het is dus duidelijk dat hij niet tegen het slechte in zichzelf sprak; hij sprak tegen een echt persoon.

Dit gesprek geeft nog meer aanwijzingen dat Satan een echt persoon is.

Denk nog eens terug aan het aanbod van de Duivel. Hij bood Jezus wereldheerschappij aan in ruil voor een daad van aanbidding (Mattheüs 4:8, 9). Als Satan niet echt bestaan had, zou dat aanbod absurd zijn geweest. Ook trok Jezus niet in twijfel dat Satan zo’n indrukwekkende macht bezat.
Nadat Jezus Satans verleidingen had weerstaan, „verwijderde hij [de Duivel] zich van hem tot een andere geschikte tijd” (Lukas 4:13). Lijkt Satan hier het kwaad in iemand, of eerder een verbeten tegenstander die het niet snel opgeeft?
Merk op dat er wordt gezegd: „Engelen kwamen en gingen hem [Jezus] dienen” (Mattheüs 4:11). Dat waren duidelijk geestelijke wezens, die Jezus aanmoedigden en hem praktische hulp gaven. Waarom zou Satan dan geen echt bestaand geestelijk wezen geweest zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-Een stuk tekst uit de bijbel is geen bewijs. Het beantwoordt ook helemaal de vraag niet. Je zal eerst moeten kunnen aantonen dat de bijbel het bij het juiste eind heeft.
Erna55
6 jaar geleden
Zo kan ik het " bewijs" ook vinden in de sprookjes van Grimm :
https://www.grimmstories.com/nl/grimm_sprookjes/de_duivel_en_zijn_grootmoeder