Waarom wordt in de Chinese Zodiac het 'vuur Paard' als een 'ongelukkig' teken gezien?

Het valt me op dat het vuur Paard in het Chinese Zodiac er niet zo best afkomt. Ik kan alleen niet zo goed achterhalen waarom dat is. Ergens heb ik zelfs gelezen: het is maar goed dat het nog tot 2026 duurt voordat er weer vuur Paardjes geboren worden...Nâh! Ik ben er een en ik ben volgens mij niet heel verschrikkelijk....

Toegevoegd na 5 uur:
Mijn vraag is echt, waaróm is dat zo? Hoezo is het vuurpaard best het ergste dat er is? Ondanks allerlei goede eigenschappen, ik lees echt vaker dat het eigenlijk maar goed is als je geen vuurpaard bent....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat ' ergens waar je dat heb gelezen', kan je dat als bron bij je vraag weergeven. Er zijn meningen van astrologen, meningen van mensen die astrologieboeken lezen en nog vele andere -logen, watvoor soort mening of expertise zou je hierop moeten antwoorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je de hand schudden... =3E=
Heb me altijd laten vertellen door mijn vriendin dat het juist heel gunstig is een vuurpaard te zijn!? Breek me verder de bek niet open over astrologie, ik weet er verder geen klap van.
Maar wel benieuwd naar de bron.. dat weer wel ;)

Antwoorden (3)

Uit een krant van 1982 (!), heb ik een beschrijving van de Chinese tekens gescheurd, en bewaard.

Trek je eigen conclusies uit het (natuurlijk)generaliserende verhaaltje :

Altijd goed gehumeurd en met een vriendelijke en zorgeloze instelling. Door aardig, diplomatiek, amusant en altijd populair te zijn, vraagt u om bewondering en respect van anderen. U bent vol energie, nieuwsgierig, vol verbeelding, egocentrisch, en u wilt dat anderen al hun aandacht aan u besteden. U staat bekend om uw onstandvastigheid, en het ene moment bent u een heethoofd, het andere een sentimentele dromer. U heeft weinig vertrouwen in uw eigen kunnen en hebt weinig tijd voor problemen die niet direct de uwe zijn. De beste partner is de Geit, Tijger, Hond of Haan. Goede vrienden bent u met de Rat, het Varken en de Buffel. Loop met een grote boog om de Aap heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het boek van Suzanne White, de vuurpaard;

Ze begint met; O, la la! Dit is wel het allerlastigste teken om onder de loep te nemen.

Citaten;' Het vuurpaard kan geen normale discussie voeren, durft geen gezellige opmerkingen te maken of met vrienden verbaal te goochelen. Voor het Vuurpaard is het leven zelf enorm uitvergroot. Wat er ook gebeurt, vrijwel altijd reageert hij overdreven. Hij weet dat hij zo woedend kan worden dat hij iemand zou kunnen vermoorden'

.....'Het vuurpaard is al jong het slachtoffer van wanbegrip, ambiguiteit, verwarring en zelfs angst.'

'Vrijwel alle Vuurpaarden hebben problemen met persoonlijke relaties. Ze geloven graag dat anderen perfect zijn en als het niet naar hun verwachtingen verloopt, is het een en al teleurstelling en wanhoop dat de klok slaat. Veel Vuurpaarden gaan gebukt onder depressiviteit en een zenuwinzinking zou hen niet misstaan.'

Dit waren een paar passages waar ik dit uit kon opmaken, verders staat er dat je gauw van stemming kan veranderen. Op het moment heb je ergens zin in, en het volgende moment zie je daarvanaf. Met andere woorden je geeft gauw op.

Verders staan er wel voordelen bv; Je kan nieuwsgierige mensen sneller van je afwimpelen dan ze verwachten. Door een geniaal antwoord te geven.

Voldoet dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch nog weinig voordelen, hmmm, ik heb het wel eens anders gehoort. Bovendien klopt de beschrijving niet erg met mezelf....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar goed ook toch? En trouwens is het antwoord erop gericht om uit te leggen wat het een ongelukkige teken maakt. Niet wat de voordelen zijn. Er zullen heus wel voordelen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik wel stellen (beetje zelfijdel...) :) Het antwoord is wel bijdragend hoor, en je hebt ook de bronvermelding erbij staan. 0,5 +je... wordt afgerond naar ene plus
Het paard is in de Chinese astrologie al een van de vurigste en meest vrijgevochten types.
Als dat samenvalt met een metaal-jaar (zoals bijvoorbeeld 1990), wordt dit vurige wat afgezwakt.
Valt het paard in een vuur-jaar, dan worden deze uitgesproken eigenschappen extra zichtbaar, omdat het elkaar versterkt.