Kan een persoon op zijn eigen begrafenis aanwezig zijn?

Het klinkt misschien een gekke vraag maar in welk stadium is dit mogelijk? Of spreken we dan van herinneringen?

Toegevoegd na 6 minuten:
De geest van de overleden persoon bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de vraag niet. Kun je het duidelijker verwoorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan niemand op antwoorden,alleen een mening op geven.Het is maar net wat je gelooft.
In 1e instantie dacht ik :'rare vraag een persoon is altijd op zijn eigen begrafenis aanwezig'!^_~)
Ben benieuwd of je vraag er morgen nog staat..

Antwoorden (17)

ja, je lichaam is er toch of je moet al gecremeerd zijn of begraven. maar niet aanwezig tenzij je geest doorleefd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een persoon is altijd aanwezig op zijn eigen begrafenis. Ik denk niet dat je dat bedoelt maar als je dood bent ben je volgens mij gewoon dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in zielen geloofd zou dat kunnen ja, als diegene daar zelf een goede reden/onafgemaakt stuk in heeft wel.

Toegevoegd na 11 uur:
En nee, het is niet afhankelijk van of je in zielen geloofd of niet. Het enige wat ik zeg is dat het KAN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar is het ook niet afhankelijk van, maar ik zeg dat uit voorzorg voor de mensen die niet begrijpen dat dit onder het kopje spiritualiteit staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het dan ineens wel? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht. Nee. Begrijp je niet wat hier boven staat of wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We begrijpen het wel, jij trekt alleen een vreemde conclusie. Ongeacht of zielen/geesten bestaan is het geloof erin niet van doorslaggevende factor. Immers het is zo of het is niet zo. Het zou dus kunnen ongeacht of iemand erin gelooft. Of je moet geloven dat iets zo is op het moment dat je het zo gelooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh!!! Maar ik bedoel helemaal niet dat het uitmaakt of je erin gelooft of niet! Ik denk dat het waar is, maar ik kan het niet bewijzen, daarom zie ik het meer als een mening en... Nou ja... Verkeerde formulering denk ik dan..
Wanneer je gelooft, of voor jezelf zeker weet, dat je na je fysieke dood doorleeft op een andere manier, dan kan je als geest, als mens zonder lichaam, als spirit, op je eigen begrafenis aanwezig zijn. Ik heb begrepen dat het een keuze kan zijn van degene die overgegaan is om nog een poosje dicht bij de aarde te blijven tot na de begrafenis. Men kan dan ook nog geliefden bezoeken.
Daarna kan degene die overgegaan is zijn/haar reis vervolgen in de andere dimensie.
Kristal
12 jaar geleden
Er zijn mensen die geloven dat de geest het lichaam na de dood verlaat en dat die van bovenaf neer kijkt op het eigen, dode lichaam.
Sommige mensen met een bijna-dood ervaring schijnen dit te hebben meegemaakt.

Als dit zo is,dan zou je als geest op je eigen begrafenis aanwezig kunnen zijn.
Maar we kunnen dat niet zeker weten, want er is nog nooit een dode teruggekomen om ons te vertellen dat dat gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geschiedenisboek van de Joden staat dat er toch enkele mensen uit de dood zijn opgestaan. Dan hebben we nog Jezus die Lazarus opwekte.
Lazarus heeft niks verteld dat hij nog bewustzijn had toen hij dood was,en moest het daar zo veel beter geweest zijn in de dood,had Jezus Lazarus niet teruggehaald! (Prediker 9:4-6) . . .Want met betrekking tot een ieder die met alle levenden verenigd is, bestaat er vertrouwen, omdat een levende hond beter af is dan een dode leeuw. 5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat hebben zij over hun ervaringen verteld?
Kristal
12 jaar geleden
Aimeetje, zie mijn reactie onder jouw antwoord.
Als jij gelooft dat een geest van een overleden persoon er nog behoefte aan zou hebben om te blijven
hangen hier op aarde,
als je in geesten gelooft,
als het waar zou zijn dat een geest zou doorleven na
iemands overlijden,
ja dan kan die geest dus bij zijn/haar eigen begrafenis zijn.

Misschien zijn er wel geesten die willen weten of er wel genoeg personen komen rouwen.
Maar ik denk dat zo'n geest daar geen behoefte aan heeft.
Die is een andere dimensie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijbels gezien is dit toch niet mogelijk.

(Prediker 9:4-6) . . .Want met betrekking tot een ieder die met alle levenden verenigd is, bestaat er vertrouwen, omdat een levende hond beter af is dan een dode leeuw. 5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, en als je het Tibetaanse Dodenboek leest zeggen zij weer heel iets anders. En als je de verhalen hoort van mensen die terug gekeerd zijn uit de dood na b.v. reanimatie, vertellen verschillende van hen ook andere verhalen. En als je in de Bijbel leest zegt Jezus aan het kruis tegen die misdadiger die naast hem hing: heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Dus dat klinkt ook al niet alsof het bewustzijn van degene die is overgegaan verdwenen is, wat had hij anders aan die belofte van Jezus? Nou ja, wat ik hiermee maar wil zeggen is dat het een persoonlijke overtuiging is, en dat je datgene aanneemt waar jij en ik het meeste waarde aan hechten, om welke reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezegd Kristal!
Kristal
12 jaar geleden
dank je Apestaartje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is Jezus de dag dat hij dat zei in het paradijs geweest met die berouwvolle moordenaar?
Neen De zinsbouw is: Ik zeg u heden,gij zult met mij in het paradijs zijn.
Dat is de enige correcte zinsbouw in overeenstemming met de rest van de Schrift!
Kristal
12 jaar geleden
Ja dag Aimeetje,
dat kan je wel zo stellig zeggen maar ik heb het even opgezocht omdat ik benieuwd was of ik het vroeger zo verkeerd begrepen heb.
Dus ik zocht: Lucas 23: vers 43.
Daar staat dus:
***En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met mij in het Paradijs zijn.*** Zo zie je maar weer wat zo komma op een andere plaats kan schelen als je de Bijbel vertaalt. De hele inhoud van de zin verandert er door. Ik had al begrepen dat de Jehovagetuigen een eigen vertaling van de Bijbel hebben.
Dat is prima hoor,
maar om nu te zeggen:
***Dat is de enige correcte zinsbouw in overeenstemming met de rest van de Schrift!*** Ik zou zeggen dat het de correcte zinsbouw is volgens de ideeen van de Jehovagetuigen.
Kristal
12 jaar geleden
Zoals trouwens het Bijbelgenootschap weer de Bijbel vertaald heeft zoals het volgens hen goed was, en in overeenstemming met de rest van de Schrift... Zoals de Tibetanen zich weer veel eerder door hun Tibetaanse Dodenboek aangesproken zullen voelen. Enzovoort enzovoort. Zo wordt het duidelijk dat niemand en geen groep dé waarheid kan claimen als het om geloof gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Griekse grondtekst werd geen interpunctie gebruikt. De huidige leestekens kwamen pas omstreeks de 9de eeuw in gebruik.
Hoewel veel vertalingen vóór het woord „heden” een komma of een dubbelepunt plaatsen en daardoor de indruk wekken dat de boosdoener nog op diezelfde dag het Paradijs is binnengegaan, is daarvoor in de rest van de Schrift geen ondersteuning te vinden. Jezus zelf was dood en bevond zich in het graf totdat hij op de derde dag als „de eersteling” van de opstanding werd opgewekt . Veertig dagen later steeg hij naar de hemel op. Alles wijst er dus op dat Jezus met het woord „heden” niet de tijd wilde aangeven waarop de boosdoener in het Paradijs zou zijn, maar veeleer de aandacht wilde vestigen op de tijd waarop de belofte werd gedaan .
Kristal
12 jaar geleden
Aimeetje, er staat nergens in de Bijbel of waar dan ook beschreven waar de ziel van Jezus verbleef tijdens die 3 dagen.
Het kan dus, zoals bijna altijd, op meerdere manieren uitgelegd worden.
En voor de Christenen wordt hun vertaling wel degelijk ondersteund in de rest van het boek. Ze kunnen je er alles over vertellen.
En de Islamieten hebben weer hún visie. Dus ja...
vele verschillende mogelijkheden dus.
En dat vind ik juist mooi :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam werd een levende ziel ,hij kreeg geen onsterfelijke ziel! Een onsterfelijke ziel dat is niet in overeenstemming met de H.Schrift! Jezus was dood .Zijn vader Jehovah heeft hem uit de doden opgewekt.
Kristal
12 jaar geleden
ja, zoals ik al zei:
zo denkt iedereen er het zijne/hare over :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk niet. (1 Korinthiërs 4:6) . . .„Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan”. . . (1 Thessalonicenzen 5:21) . . .Vergewist U van alles, houdt vast aan dat wat voortreffelijk is.  (Handelingen 17:11) . . .De laatsten nu waren edeler van geest dan die in Thessaloni̱ka, want zij namen het woord met de grootste bereidwilligheid des geestes aan en onderzochten dagelijks zorgvuldig de Schriften of deze dingen zo waren.
Kristal
12 jaar geleden
wat je wilt Aimeetje :-).
je ziel is er niet, maar je lichaam wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele mensen zijn daarvan overtuigd en menen ook bewijzen te zien dat de overledene op de eigen begrafenis aanwezig is. Ze zien of voelen zijn/haar aanwezigheid in een vlinder of een ander teken. Het kan een vorm van troost zijn om zo een 'teken' te krijgen van een dierbare overledene. Paranormale mensen beweren dat ze doden 'gezien' hebben bij hun eigen begrafenis.
Of de 'geest' van de overledene daar ook daadwerkelijk is, dat kunnen we nooit zeker weten. Het is een kwestie van geloven of aanvoelen, want bewijzen zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Sis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, Kristal.
Dat kan wel, maar omdat er na het overgaan of 'de dood' nog steeds sprake is van keuzevrijheid, betekent dat ook dat je nooit zeker weet of die persoon aanwezig is.
Mooi boek hierover vond ik: 'geleid door het licht'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Bewijzen dat die persoon er is kan nooit, maar soms voel je de energie van degene die over ging wel héél sterk aanwezig.
Als je ervan uit gaat dat het bewustzijn van een persoon na het overlijden voortleeft, dan kan een persoon inderdaad aanwezig zijn op de eigen begrafenis of crematie. Soms zegt men wel eens wanneer men een vlinder ziet bij dit afscheid, dat dat het seintje van 'boven' is dat de persoon aanwezig is. Zelfs hartje winter komen dit soort verhalen voor. Ook vogels kunnen boodschappers van 'boven' zijn.

Het is een kwestie van jouw uitgangspunten in het leven, waar jij voor open staat en of je denkt dat dit mogelijk is of niet. Niemand heeft nog het onomstootbare bewijs voor 'leven na de dood'.

Mijn uitgangspunt in het leven is dat er een bewustzijn is dat door leeft, je Ziel, of hoe je dat ook wilt noemen. en dan is het absoluut mogelijk dat de overledene aanwezig is op zijn of haar eigen begrafenis of crematie! Hij of zij kiest daar zelf voor, om welke reden dan ook. Vaak is er dan sprake van (nog) niet los kunnen laten, dat kan vanuit de overledene of vanuit de nabestaanden zijn. Het is tenslotte nogal wat om je dierbare te verliezen. Dat geldt voor beide kanten, alleen is er één groot verschil. Wij weten niet wat er met de overledene gebeurt en diegene zelf natuurlijk wel.

En in welk stadium, tja, dat hangt mijns inziens van de staat van bewustzijn van de overledene af. Wanneer iemand bij leven al een hoge staat van bewustzijn had, zal het voor hem/haar eerder mogelijk zijn om 'terug te keren' dan wanneer iemand nog een boel te verwerken krijgt om op zielsniveau te komen.

Dus het is absoluut mogelijk dat iemand op zijn/haar eigen begrafenis of crematie aanwezig is en het hangt van zijn /haar niveau van bewustwording af wanneer en op welke wijze dat mogelijk is.

Vaak zie je bij mensen die nog heel helder zijn in een laatste fase van het leven een enorme wijsheid die overeenkomt met verhoging van staat van Bewust Zijn. Deze verhoging vindt plaats vlak voor en vlak na overlijden. Men heeft dus een verwerkingsperiode nodig van dit leven voor men weer verder kan.
Soms beseffen overledenen nog niet eens dat ze overleden zijn en blijven om die reden 'beneden'. Het heeft dus allemaal te maken met onthechting en loslaten.

Dit is mijn idee van hoe het zou kunnen zijn, kan natuurlijk uiteindelijk allemaal heel anders blijken te zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie heldere uitleg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel 'Duckje'.
Dat is zeker mogelijk. Ik ken enkele mensen met een bijna dood ervaring. Zij zijn ervan overtuigd nog een bewustzijn te hebben terwijl ze officieel waren overleden. Cardioloog Pim van Lommel heeft hier een mooi boek over geschreven. Eindeloos bewustzijn. Een vlot geschreven en goed onderbouwd Nederlands boek waar je zeker een antwoord op je vraag zult hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeer zeker, het heeft veelal te maken met het feit of degene die overleden is, welke levensgraad, afstemming en bewustzijn deze voert. Verder is het ook nog gebonden aan geestelijke wetten.
Om het simpeler te houden, anders wordt het zo'n ellenlang verhaal, als iemand er iets van kan leren, dan zal hij of zij er zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen ben je bij je eigen begrafenis / crematie aanwezig, of je moet een zeemansgarf hebben gekregen of verongelukt zijn in een vliegtuigcrash of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ziel zult eigen dode lichaam en mensen die zijn / haar dode lichaam naar het graf brengen zien. De ziel zit in ander wereld maar zij / hij kunnen dat allemaal waarnemen. Tot dat alle mensen een voor een naar huis gingen. Dan zult de ziel terug naar het lichaam dan kom 2 engelen genaamd Nakir en Munkar hem onder vragen. Wie is jou God? Wat is jou Goddienst? ect
En het antwoord bepaald wat met de ziel gebeurd.
Daarna kom een goed gekleed, heerlijk ruikende man/vrouw, de ziel vraag "wie ben jij?" Ik ben je goede daden zult hij/ zij antwoorden. Terwijl voor ziel met slechte daden tegenovergestelde gebeurd.
Degene zult de ziel vergezelen tot de dag der opstanding en Allah definitief bepaald waar de ziel definitief terecht kom. ( Hel of Paradijs )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja beide zijn aanwezig, de ziel is nu energie dus die zie je niet maar voel je eerder "en dat gevoel kennen we allemaal wel dat je aanwezigheid voel" Maar het is maar net waar je zelf in geloofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw, de geest!

dat weet ik niet maar het is wettelijk verplicht om als de betreffende persoon zijnde op je eigen uitvaart aanwezig te zijn. dit wordt ook erg streng gecontroleerd namelijk.

er zijn mensen die er heilig van overtuigd zijn dat het wel kan, en er zijn mensen die er heilig van overtuigd zijn dat het niet kan.

jij bent dus de persoon die bepaald of het (voor jouw persoonlijk) mogelijk of onmogelijk is.