Wie “bevordert” een overledene tot zaligheid en/of heiligheid?

Ik kom nog even terug op mijn vraag:
https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/vraag/625399/verklaart-paus-overledenen-zalig-heilig

Wat ik als niet-christelijke gelovige niet begrijp is of de paus een overledene eventueel tot zaligheid of heiligheid “bevordert” of dat hij verklaart dat God dit inmiddels gedaan heeft. In feite is de vraag dus: kan de paus iemand zaligen of heiligen of blijft dat voorbehouden aan God en krijgt de paus hiervan bericht?
Ik stel deze vraag met alle respect en hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Iedereen die bij God in de hemel is, is heilig. Niet alleen de "heilig verklaarden".

De Kerk kan (bij monde van de paus) de overtuiging uitspreken dat zij ervan overtuigd is dat iemand heilig is. (Aan een heiligverklaring is een zaligverklaring voorafgegaan). Op diens voorspraak moeten dan twee wonderen gebeurd zijn. Die worden onderzocht door wetenschappers van binnen en buiten de Kerk. Verder wordt alles wat de kandidaat-heilige heeft gezegd, geschreven en gedaan uitvoerig onderzocht. Als daarin niets te vinden is wat in strijd is met het katholiek geloof kan de paus (na veel overleg en veel gebed, waarin hij de bijstand van de H. Geest vraagt) deze definitieve uitspraak doen. De heilige is dan gecanoniseerd en kan in de hele wereld als zodanig worden vereerd en als voorbeeld voor de gelovigen dienen. Denk aan een moeder Teresa. De verscheidenheid aan heiligen is groot. Mannen en vrouwen uit allerlei culturen en tijden die ieder op een eigen manier het doel van het christelijk geloof heeft gerealiseerd: in navolging van Christus zichzelf gegeven heeft voor de ander tot het geluk van die ander en daarmee gelijktijdig God eer heeft gebracht.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus nee: de paus (of iemand anders) kan niet bepalen dat iemand in de hemel komt. De paus kan namens de Kerk wel het vertrouwen uitspreken dat iemand bij God in de hemel is.
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Heel duidelijk. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een duidelijk antwoord. Ook van mij een plus, al geloof ik zelf niet in wonderen door overledenen. Je antwoord geeft duidelijk weer wat een zalig/heiligverklaring inhoudt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Voor het antwoord, alhoewel ik moeder Teresa wel het slechtst denkbare voorbeeld vind van een persoon die je zou moeten volgen. Is toch een van de meest controversiële heiligverklaarden lijkt me, of zijn katholieken (of is men in het algemeen) zich daar niet zo van bewust? Of is het enkel als je niet katholiek bent dat je haar doen als controversieel ziet?
Computoon
6 jaar geleden
Wat moeder Teresa betreft: de (niet-katholieke) krant Trouw schreef bij haar heiligverklaring: "Het is niet erg als een heilige fouten heeft gemaakt, of in duisternis heeft verkeerd. Als hij of zij er maar naar gestreefd heeft om het evangelie ten volle te leven. " Dat heeft ze. Als een leven zonder zonden het criterium zou zijn om in de hemel te kunnen komen, zou geen enkele gewone aardse sterveling het eeuwig geluk kunnen bereiken. Vergeving van zonde is echter een van de kernpunten van het christelijk geloof en dit is mogelijk als men er berouw over heeft. Vallen en weer opstaan, het is niet anders. De kritiek op moeder Teresa kwam echter  ook van mensen die er niet-christelijke denkbeelden op moreel gebied op nahielden. Die kritiek kan haar niet aangerekend worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In plaats van het Evangelie te verkondigen en de heidenen te bekeren, werden de heidense religies door de Katholieke Kerk “verchristend” en werd het Christendom “verheidend”. Door de verschillen te vervagen en de details uit te wissen wist de Katholieke Kerk zich inderdaad aantrekkelijk te maken voor het volk van het Romeinse Rijk. Een gevolg hiervan was dat de Katholieke Kerk eeuwenlang de oppermachtige religie in de “Romeinse wereld” was. Niet voor niets heeft de Paus de titel Pontifex Maximus. Ziehier de betekenis: Aanduiding voor de paus. De titel is afkomstig uit het heidense Rome. De Romeinse keizers bekleedden het ambt van pontifex maximus, wat inhield dat zij toezicht hadden op de godencultus van de staat. Vanaf de 4e eeuw ging de titel over op de bisschoppen van Rome. https://www.google.be/search?site=&source=hp&q=pontifex+maximus+betekenis&oq=pontifex+maximus+&gs_l=psy-ab.1.0.0l4.2711.10857.0.15653.20.18.1.0.0.0.143.2145.0j18.18.0....0...1.1.64.psy-ab..1.19.2177.0..35i39k1j0i131k1j0i67k1j0i131i67k1.7kVdIwVGXyA Denk je nu echt dat JHWH de Gd van Abraham Isaak en Jakob zijn geest schenkt aan iemand die doorspect is van het heidendom ? Is 25 december echt het geboortefeest feest van Jezus Christus?
Om maar 1 vb te noemen https://nl.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadeus,
Om de punten die jij hier noemt voel ook ik mij niet thuis in de kerken. Ook niet in de protestante kerken. De reformatie heeft weliswaar veel verkeerde dingen opgeruimd, maar ook veel laten zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volledig mee eens. Het protestantisme is ontstaan uit de RKK en heeft spijtig genoeg nog invloeden. Gelukkig hebben zij zich losgewrikt van deze zonneaanbiddende afgodische heidense religie
met hun cult rituelen. Elke RK gelovige gelooft heel spijtig in een NEP christendom en zijn enorm misleidt.
Zo is bv de Jezus waarin zij geloven niet de zoon van Gd en Maria niet de moeder van Jezus al wordt het hen zo wel voorgeschoteld. Wat het protestantisme etc. betreft....
Er zijn christelijke gelovigen die beginnen de heidense invloeden in te zien en kappen ermee. Gd zoekt zulke oprechte/ware aanbidders en zal hun zijn geest schenken. Johannes 4.... 23 Maar er zal een uur komen, ja het is er al, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid. De Vader toch zoekt mensen die Hem zo aanbidden. 24God is geest, en wie Hem aanbidden, moeten Hem in geest en waarheid aanbidden.” groet amadeus