Wie “bevordert” een overledene tot zaligheid en/of heiligheid?

Ik kom nog even terug op mijn vraag:
https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/vraag/625399/verklaart-paus-overledenen-zalig-heilig

Wat ik als niet-christelijke gelovige niet begrijp is of de paus een overledene eventueel tot zaligheid of heiligheid “bevordert” of dat hij verklaart dat God dit inmiddels gedaan heeft. In feite is de vraag dus: kan de paus iemand zaligen of heiligen of blijft dat voorbehouden aan God en krijgt de paus hiervan bericht?
Ik stel deze vraag met alle respect en hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen die bij God in de hemel is, is heilig. Niet alleen de "heilig verklaarden". De Kerk kan (bij monde van de paus) de overtuiging uitspreken dat zij ervan overtuigd is dat iemand heilig is. (Aan een heiligverklaring is een zaligverklaring voorafgegaan). Op diens voorspraak moeten dan twee wonderen gebeurd zijn. Die worden onderzocht door wetenschappers van binnen en buiten de Kerk. Verder wordt alles wat de kandidaat-heilige heeft gezegd, geschreven en gedaan uitvoerig onderzocht. Als daarin niets te vinden is wat in strijd is met het katholiek geloof kan de paus (na veel overleg en veel gebed, waarin hij de bijstand van de H. Geest vraagt) deze definitieve uitspraak doen. De heilige is dan gecanoniseerd en kan in de hele wereld als zodanig worden vereerd en als voorbeeld voor de gelovigen dienen. Denk aan een moeder Teresa. De verscheidenheid aan heiligen is groot. Mannen en vrouwen uit allerlei culturen en tijden die ieder op een eigen manier het doel van het christelijk geloof heeft gerealiseerd: in navolging van Christus zichzelf gegeven heeft voor de ander tot het geluk van die ander en daarmee gelijktijdig God eer heeft gebracht. Toegevoegd na 13 minuten: Dus nee: de paus (of iemand anders) kan niet bepalen dat iemand in de hemel komt. De paus kan namens de Kerk wel het vertrouwen uitspreken dat iemand bij God in de hemel is.