Kun je zelf toe werken naar een reïncarnatie? Mits je daarin gelooft natuurlijk..

Kun je door bepaald gedrag in het heden toe werken naar een gedaante die jij zou willen zijn in je volgende leven? Serieuze vraag dus graag serieuze antwoorden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Congoleo, jij gaat echt heel leuk over van het ene naar het andere onderwerp met je vragen, van sportschoenen wassen naar reïncarnatie! Grappig. Maar op beide geef ik graag een oprecht serieus antwoord!
Vind het echt leuk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank! Tsja, dat heb je met zo'n chaotisch huishouden als dat van mij hé? Zo kun je even rustig achter je pc'tje zitten te filosoferen en zo staat er eentje met vuile sportschoenen voor je neus!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je berth..

Het beste antwoord

Religies waarin reïncarnaties een rol speelt, gaan er meestal van uit dat je handelingen in het leven invloed hebben op je volgende leven.

Voor zover ik het begrijp, gaat dat in het Hindoeïsme niet zomaar om goede daden, maar om het leven volgens je dharma (dat in dit verband zéér losjes vertaald kan worden als 'lot'). Met andere woorden: je maakt kans om in een volgend leven hoger op de ladder te komen staan, als je in dit leven braaf leeft volgens de kaarten die je gedeeld zijn, in plaats van te proberen boven je aangeboren positie uit te stijgen.

Dit principe is natuurlijk cultureel gemakkelijk te verklaren (zoals zoveel religieuze regels): door te dreigen met 'vervelende' reïncarnatie konden de machtshebbers natuurlijk mooi de lagere kasten in het gareel houden.

Overigens, ik zie dat het boeddhisme in verschillende antwoorden wordt genoemd: terwijl het natuurlijk waar is dat hele hordes boeddhisten geloven in reïncaratie, is het géén onderdeel van het boeddhisme zelf als je de leer sec bekijkt. Het boeddhisme ontkent namelijk het bestaan van een persoonlijke ziel (atman), terwijl dat een voorwaarde is voor reïncarnatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee dat kan niet of je er nou in gelooft of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee reincarnatie bestaat daaruit dat je weer omgezet word in mineralen en van daaruit weer deelneemt aan een volgende levensfase via een plant naar een dier en heel misschien weer naar een mens die je als als voedsel heeft opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat dit kan, mits je er van uitgaan dat je elk leven karma inlost(verwerkt) en 'opbouwt.

Vwb het 'opbouwen' van karma gaat men ervan uit dat wanneer je BEWUST verkeerde dingen doet, in je huidige leven, hetzij een volgend leven, de consequenties van je 'daad' moet ondervinden.

Dus Ja, vanuit deze gedachte is het dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je dan? dat ik nu vaak moet gaan hinneken dat ik straks in een volgend leven paard kan gaan worden?

als het echt bestaat dan word er wel op het laatste van je leven beslist van hoger af omdat dan duidelijk is wat je nog moet leren...

het is een proces dat over een heel leven gaat en niet over enkele weken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je toe kunt werken naar een andere gedaante, en ik denk ook niet dat je zou kunnen regelen wie je wilt zijn.
Maar voor degene die in reïncarnatie geloven is het helder, dat er volgende nivo's zijn waarin je terug komt.
Volgens het boeddhisme leidt een goed leven tot een volgende goede stap verder in je nieuwe daaropvolgende leven.
Dus als je je best doet om in dit leven alles zo goed mogelijk te volbrengen dan zul je in je volgende leven verder gaan op een iets beter en prettiger nivo.
Je zult elk leven weer de lessen moeten leren die op je pad komen(je karma) en vervolgens zul je op grond van de geleerde lessen en het goede dat je hebt gedaan voor je medemens(maar ook voor jezelf)verder kunnen gaan naar een volgend beter leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een volgend leven, ja, maar volgens mij behoeft dit geen beter leven te zijn. Laten we het maar op 'anders' houden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om deze en je andere reactie.. je weet wel wat ik bedoel!
:-)
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens verlichte meesters zoek je je eigen ouders uit.Dus als dat waar is ,waarom zou je dan niet in je eigen gedaante kunnen kiezen.Maar toch denk ik dat je steeds met het zelfde probleem op de wereld komt net zolang je dit probleem hebt opgelost .Als je dan met gedaante meisje of jongen bedoelt dan kun je daaraan werken.
Maar als je de andere gedaante bedoelt dier ofzo tja daar weet ik dan geen antwoord op.
Ik ga ervan uit dat eerst dit leven opgelost en verwerkt moet worden eer je aan je vorige of je volgende kan gaan werken.
En soms is bepaald gedrag(van mij)voor mij heel hindelijk dus zal ik er alles aan doen om het op een natuurlijke manier te veranderen en denk ik alleen maar hoe los ik dit op in dit leven.Want van het andere weet ik (nog)niets.
En kan alleen maar gissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons bewustzijns niveau is niet hoog genoeg om deze dingen te begrijpen laat staan rekening mee te houden.
Sterven is een overgang naar een beter leven waar ons bewustzijn iets totaal anders inhoud dan hier.
Wij zijn totaal niet in staat ook maar ergens in de buurt te komen van dat latere bewustzijn.
Hoe zouden we ons daar dan op moeten voorbereiden?
Het iets willen zijn in het e.v.t. volgend leven is ook van geen enkel belang , waar zouden we voor moeten kiezen als we niet eens begrijpen waar we straks terecht komen.
Het leven hier , het leven nu, dat is wel van belang.
Maar verkondigt dat al niet ieder geloof!
Heb u naasten lief, gelijk u zelf.
Ook zonder geloof een ware uitspraak.
Als we straks over gaan , zullen we het pas begrijpen.
Leef er naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Ed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een toppertje Ed! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als je erin gelooft en je leeft geheel volgens de regels waarin je gelooft (hindoeisme of boeddisme bijv.) dan kom je niet terug in deze wereld maar ga je naar de hemel als verlichte geest, zoals Boeddha bv.. Het heet dan geen hemel maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. Reincarnatie is dus een vorm van straf omdat je aan het einde van je leven geen verlichting hebt bereikt. Als je een slechte karma hebt kom je terug als mindere vorm dan een mens(een dier, hoe slechter geleefd hoe minder ontwikkeld het dier is waarin je terug komt). Dat klinkt cru maar in dat geloof heb je ten minste meerdere levens om geestelijk te groeien. In de 'er is maar een god religies' heb je meestal maar een leven waarin je alles goed moet doen.

het doel van reincarnatie is dus niet dat je terug komt en een mooi leven hebt die jij zou willen. Als je deze religies aanhangt wil je of niet meer terugkomen of terugkomen in een moeilijk leven om mensen te dienen en jezelf geestelijk te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.anders zou iemand als Hitler nu ook nog rondwaren als kwaad aardig wezen zoals een hyena.Waarom zou een aimabel mens voortleven als een mooi wit paard en een slecht iemand helemaal niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Qua getallen kan reincarnatie niet bestaan.Stel dat alle miljarden zee crabben later weer terug reincarneren en een mens zoeken, waren er mensen te kort om al die "voormalige crabben geesten weer in iemand laten "wonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk geloof ik niet in reïncarnatie, maar ik sta er wel zo voor open dat ik het een heel interessant onderwerp vind en ook kan zeggen; misschien bestaat het wel!

Ik heb mij er echter nooit erg in verdiept, maar als ik zelf een antwoord op deze vraag mag bedenken zonder research, zou ik het volgende zeggen:
Ieder wezen heeft zijn 'ziel', zijn eigen 'ik'; dat stukje dat altijd hetzelfde blijft, hoe zeer je ook veranderd en of je nu bij je lichaam hoort of niet. Ook wanneer je als mens zijnde sterft.
Ik zou zeggen die ziel wordt omgezet in het dier waar 'jij' het allerbeste bij past en waarmee je als vanzelf het gelukkigst zou zijn.
Ook als dit een kwaadaardige hyena is als Hitler-figuur; deze dieren moeten er immers ook zijn, niet waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo geloven in reincarnatie? geloven in het idee van "straf en beloning" dat is waarin mensen geloven... typisch mensenlijk denken dat straf en beloning is iets goddelijks, terwijl het is puur menselijk. dit systeem wordt laatste tijd gebruikt bijna overal: opvoeding, school, werk, maatschappij en het is gecreerd door mensen voor mensen... heeft niets te maken met reincarnatie in het breedste begrip van dit term, een woord die wij tegenwordig niet eens volledig kunnen bevatten uit de taal die wij tegenwoordig niet eens volledig kunnen begrijpen over iets wat wij tegenwoordig niet eens ons volledig kunnen voorstellen... ha, volgens de traditie waaruit dit term komt, wij incarneren nu en hier, en in feite wij doen niets anders dan incarnatie :D en het hele leven vanaf de eerste ademhaling tot de laatste is incarnatie... of je het nou weet of niet, of eraan werkt of niet, of erin gelooft of niet :) en het staat zeker buiten "doe dit, krijg dat" en "doe dat, krijg dit" het staat zelfs buiten "doen" en "niet doen"