Wat zijn heilige plaatsen? Wie en wat maakt zo'n plaats heilig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de Islam is mekkah een heilige plaats.

Het beste antwoord

Dat doen wij mensen zelf, we schrijven in een boek over een heilige plaats, als genoeg mensen dit gaan geloven wordt het vanzelf zo. Het is natuurlijk onzin en elke plaats is even heilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heilige plaatsen zijn plekken die voor mensen met een bepaald geloof iets bijzonders betekenen.

Zoals in Lourdes de grot waar Maria aan Bernadette de Soubirou verscheen
Veel katholieken (en ook niet katholieken trouwens) gaan daar naar toe op bedevaart

Meer voorbeelden zie de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heilige plaats is een plaats die door een bepaalde godsdienst als heilig wordt beschouwd. Vaak is dit omdat daar heiligen zijn verschenen, of (delen van) heiligen zijn begraven. In iedere godsdienst zijn er wel heilige plaatsen. Vaak zijn er op deze heilige plaatsen heiligdommen gebouwd.
Op heilige plaatsen komen veel pelgrims af. Er zijn mensen die aan de pelgrims geld verdienen. In de islam moet iedere moslim een keer in zijn leven de hadj maken naar de heilige plaats Mekka. Voor joden is de Klaagmuur in Jeruzalem een heilige plaats.
Zie ook: bedevaartsoord.
Onze voorouders zouden de heilige plaatsen gebruikt hebben om contact te zoeken met het goddelijke. Om dit voor elkaar te krijgen hadden ze allerlei rituelen. Ook offerden ze op deze plaatsen om bijvoorbeeld de goden gunstig te stemmen.
Wichelroedelopers zijn bij heilige plekken vaak op zoek naar leylijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heilige plaatsen zijn plaatsen waar de energie heel goed is en waar je je kunt opladen. Het zijn geloof ik kruispunten van leylijnen en vaak zijn kerken e.d op dat soort lijnen gebouwd. Zoek op leylijnen dan vind je meer informatie.