Wat is de link tussen de kerstboom en Christus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is eigenlijk: Waarom vieren we de geboorte van Christus rond wat vroeger het midwinterfeest was. http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/499-kerstfeest-van-midwinterfeest-tot-heden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die link(of niet!?) weet jij zelf héél goed aimeetje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom vraagt u wat uzelf al weet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar weet ik het antwoord wel op zonneschijn: er zijn op deze site JG die vragen naar de bekende weg. als er dan antwoorden komen van JG worden die bejubeld en geplust en als er antwoorden komen van mensen die bijv niet tegen het hebben van een kerst boom zijn, worden die bekritiseerd.
zo kunnen ze hier hun verkondiging een beetje kwijt, snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik nog zo niet gonzo, ik plus alleen als een antwoord volgens mijns inziens een juist antwoord of een meerwaarde is.
Ze hoeven daarom niet van een JG te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb al eerder gezegd dat jij een uitzondering bent, amadeus.
maar geef maar eerlijk toe; dit is vragen naar de bekende weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gonzo, ik kan niet voor anderen spreken, maar het kan natuurlijk zijn dat het wel gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat JG tegen bijv. het vieren van sinterklaas zijn en het hebben van een kerstboom.
vervolgens stelt een JG hier een vraag over op GV (waar ze zelf natuurlijk al lang een antwoord/mening over hebben), waar dan uiteraard antwoorden op komen, waarbij dan weer even een punt gemaakt kan worden over hoe heidens en verkeerd het zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ideaal moment voor u Gonzo.
Grijp uw kans.
Mag de waarheid zegevieren! Johannes 18:37
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even dit Gonzo.
Wanneer het verboden is om wat ik beschouw als 'sensibilisering vraag' te stellen.
Zal ik mij daar spoedig bij neerleggen.
Mijn reacties of vragen mogen ze gerust verwijderen.
Mij is het niet te doen om de punten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee aimeeTJE, dat begrijp ik! het gaat niet om de punten, maar om de verkondiging van de JG.
niet verboden en begrijp me niet verkeerd; ik ben zelf óók gelovig en vind het "leuk"om hier op GV soms mijn mening te kunnen geven, maar hoef niet zo nodig tegen wil en dank mensen een bepaalde mening (want dat is dit nl) door hun strot te duwen.

Het beste antwoord

Geen, de kerstboom is een traditie die van opsporing niets met het christendom te maken heeft, maar een heidens symbool voor vruchtbaarheid op de kortste dag van het jaar

Toegevoegd na 46 seconden:
Opsporing = oorsprong...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en krachtig en helemaal juist!

Andere antwoorden (4)

Toen men vanuit Rome het hoge noorden van Europa wilde kerstenen (christen wilde maken), ontdekte men dat de noorderlingen rond de winterzonnewende een feest vierden met vuren en groene takken in huis. Omdat de heidenen dit feest niet wilden afschaffen, besloot de kerk van Rome dat het een mooi idee zou zijn om de verjaardag van Jezus, Kerstmis, samen te laten vallen met dit heidense feest. Er is niet bekend wanneer Jezus geboren is, er staat niets van in de Bijbel of in het kerstverhaal vermeld. Maar, Jezus werd wel gezien als het Licht van God dat in de wereld was geboren, en daarom paste het feest met de vuren goed bij het geboortefeest van Jezus.

Van het heidense feest zijn de vuren overgebleven in de vorm van de kaarsen en de lichtjes en de groene takken zijn groene takken gebleven in de vorm van kransen, kerststukjes en kerstbomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dit klopt. Het komt er dus op neer dat de kerstboom niets met Jezus Christus te maken heeft.
Het schijnt er niets mee te maken te hebben.
Maar kwam toevallig zo uit dat christus rond die tijd geboren werd,stierf weer opstond of over water liep dat ben ik even kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus is niet rond die tijd geboren. De herdertjes lagen bij nacht in het veld. Dat doe je niet in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, bij ons is het met CHRISTmas misschien koud, maar ik geloof niet dat het in Israël even koud was..Aangezien het daar nu rond de 20 graden is, kunnen de herdertjes best bij nacht in het veld liggen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het CHRISTmas en KERSTfeest heet, wil nog niet zeggen dat de naam op het juiste feest is geplakt of dat het op het juiste tijdstip wordt gevierd. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_%28historisch-kritisch%29#Geboorte_en_jeugd "Als geboortedatum komt eerder oktober in aanmerking"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik spel het op die manier omdat het een feest van CHRISTUS is..daarom spel ik het zo. Dit was niet persoonlijk.
Het ging mij voornamelijk om de herdertjes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet de gebruikelijke spelling. Het eerste wat je denkt, is dat je er nadrukkelijk op wijst. Niet zo handig, vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al heet het zo, dat wil nog niet zeggen dat 'christmas' werkelijk iets met Christus te maken heeft. Ytje: in de bergen rondom Bethlehem is het in december echt wel koud. Uit onderzoek is gebleken dat de herders in die streek in december niet buiten overnachtten.
Volgens mij is het niet de kerstboom op zich, maar vooral de vroegere gebruiken en tradities die een link kunnen vormen naar christus volgens hetgeen de RKK leert.

Gebruiken die gewijd zijn aan de zon.
Vergelijk onderstaande bronnen:

"In de Oudheid werd door de heidenen de maretak op het feest van de winterzonnewende gebruikt, omdat hij wegens de veronderstelde wonderbaarlijke geneeskracht als gewijd aan de zon werd beschouwd.

De heidense gewoonte om elkaar onder de maretak te kussen was een der eerste handelingen in de nacht van brasserij en losbandigheid waarmee de dood van de 'oude zon' en de geboorte van de nieuwe ten tijde van de winterzonnewende werd gevierd."

http://home.zonnet.nl/gemeente.van.god/hetwarekerstverhaal.html

Bovenstaande bron zegt ook :

"De groene kerstboom is een overblijfsel van de groene boom van Nimrod. "

Lees nu even jeremia hfst 10:

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Jr10.htm

"De zon staat symbool voor het nieuwe leven.

De Christenen vierden met de geboorte van Jezus Christus ook het feest van het Licht.

Het voorstel om op juist deze dag de geboorte van Christus te herdenken is verklaarbaar en minder vreemd dan in eerste instantie wordt gedacht.

Tijdens de viering van het feest rondom de zonnegod Mithras werden er pakjes gegeven, kaarsen gebrand en bomen versierd.

Veel van deze heidense gebruiken werden in de loop van de eeuwen opgenomen in de christelijke gebruiken rondom kerstmis."

http://www.mariannesweb.nl/folklore/kerst.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, gebruiken, tradities, vieringen van de kerk; maar desondanks heeft kerst(boom) niets met Jezus Christus te maken.
toen jezus was geboren kwamen er van heinde en verre mensen om het kindeke te bezoeken en bewonderen en allemaal brachten ze een mooi kado mee omdat dat nu eenmaal gebruikelijk is bij een geboorte

er was iemand bij die een mooie boom meebracht om de stal wat op te fleuren
toen de boom uitgepakt werd was de reaktie van maria

Jezus, wat een mooie kerstboom", . En zo kreeg het kerstfeest toch nog iets christelijks