Waarom gelooft een meerderheid van de wereldbevolking dat er een hogere macht is?

terwijl er nog nooit iets van is gebleken, afgezien van wat overleveringen die later zijn opgeschreven? Vertrouwd een meerderheid niet op hun eigen vermogens? Kunnen we niet leven zonder de mythe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is de macht van bing bang niet hoog genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee, ik ken bing niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, door één typfout raak je al in de war
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Kid.

Het beste antwoord

Dat wordt uitgelegd door Bruce Hood in zijn boek Supersense. Daarin betoogt hij dat de neiging tot geloof in het bovennatuurlijke in ons brein zit ingebakken. Die manier van denken is evolutionair zeer gunstig geweest.

Peuters zijn al in staat om gevoelens en intenties toe te kennen aan levenloze voorwerpen. Zo kunnen ze oprecht geloven dat een pop 'lief' of 'stout' is, of dat de pop ondeugend 'wil' zijn. Een steen die buiten in de regen ligt kan zich eenzaam 'voelen'.

Dit is de basis voor het latere geloof in telepathie, in de eeuwig levende geest, en in god(en).

Die denkfouten gaan er op latere leeftijd niet meer uit. Zoals gezegd, met een ooit goede reden. Het geloof in een bovennatuurlijke macht zorgde ervoor dat mensen gingen samenwerken, en dat ze gemotiveerd bleven.

Er is een prachtig experiment gedaan. Studenten moesten in een bepaalde zaal een examen doen, waarbij ze de mogelijkheid hadden bedrog te plegen. Een deel kreeg voorafgaand aan het examen te horen dat er geruchten gaan dat het in die zaal spookt, dat er een geest rondwaart.

Wat bleek: de studenten die over de geest hadden gehoord, pleegden duidelijk minder vaak bedrog dan de anderen. Enkel het idee van een hogere macht die ze in de gaten zou kunnen houden, zorgt voor discipline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
objectieve verklaring die bijdraagt aan kennis, waarvoor dank.

Andere antwoorden (8)

De mens wil dat toch graag! En als er historische bewijzen liggen, word je toch bevestigd in je zekerheid....want we willen geen onzekerheid.
Het leven kent geen dood, want we weten niets van "Iets na de dood"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof wordt hoofdzakelijk door ouders overgedragen. Kinderen jonger dan een jaar of zeven hebben nog niet zo kritisch leren denken. Ze zijn dan immers nog heel kwetsbaar dus is het beter voor hen hun ouders te geloven die hen voor van alles waarschuwen: pas op voor krokodillen, pas op voor vuur, eet dat niet, geloof in God... Het meeste wat je in die jaren leert is daarna 'hard-wired' in je hersenen. Dit heet ook wel een 'meme', zie link. Oftewel, geloof in die hogere macht is het gevolg van 'memen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
angst voor, en het niet kunnen omgaan met het onbekende....

dan nog liever in allerlei bedachte 'zekerheden' geloven....

Daarnaast wordt dit 'geloof in een hogere macht' die velen hebben ook misbruikt,
Misbruikt door diegenen de kans zien dit geloof van de massa voor eigen gewin in te kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat we niet kunnen accepteren dat we hier "zonder doel" zijn. We willen altijd alles beredeneren, dus zo ook met ons bestaan. Dan is een religie nog maar een klein stapje verder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, waarom gelooft een minderheid van de wereldbevolking dat er géén hogere macht is?

Misschien ziet de meerderheid iets meer dan de minderheid kan zien, geloven en bevatten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope. Lees Bruce Hood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1. discriminerend antwoord.
Omdat die meerderheid van de wereldbevolking is opgevoed door ouders/opvoeders die geloofden dat er een hogere macht is.
En op hun beurt zijn die ouders/opvoeders weer opgevoed door hun ouders/opvoeders die ook geloofden dat er een hogere macht is.
Enzovoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel 1

Dit is inherent aan de gedachten van de mens. Ingeboren, genetisch vastgelegd.
Een verklaring voor vele vragen die onbeantwoord blijven. Mensen hebben altijd het gevoel ontwikkeld om datgene wat om zich heen gebeurd te verklaren. Indien iemand gelooft dat er een Hogere Macht is, dan heeft men ook het verlangen verantwoording af te leggen aan Die Hogere Macht.
Wil je dat niet, dan kan je in je hoofd het ontkennen en naar bewijzen en een geruststelling gaan zoeken om te geloven en te beweren dat Hij er niet is.
Men gaat verwijzen naar allerlei filosofieën en denkbeelden, zoals evolutie, Darwin en dergelijke personen die het zgn. bewijs hebben gevonden dat er geen Hogere Macht als God of Schepper bestaat.
Vaak zijn die theorieën gebaseerd op onduidelijkheden. Getallen als miljoenen jaren en beweren dat chaos plotseling is veranderd in orde. Big Bang theorie b.v.
Hoe dom ben je dan te geloven dat nadat je jouw auto hard tegen een muur gereden hebt, het is veranderd in een ander model, veel comfortabeler met allerlei betere snufjes?
Het hele universum bewijst juist dat er een Hogere Intelligentie achter het bestaan van de mens bestaat. Kennis die de mens niet eens kan bevatten en beheersen. De orde en regelmaat. Wetten z.a. de zwaartekracht, bedoeld voor orde. Anders zouden je bezittingen nooit meer op dezelfde plaats liggen. Men probeert al jaren invloed uit te oefenen op het verloop hiervan, of zelfs de structuur van het DNA te beïnvloeden.
Wellicht heeft men een heleboel bereikt. Maar heeft men de leefomstandigheden met al zijn kennis kunnen veranderen en verbeteren? Heeft men de levensduur van de mens kunnen verlengen en zelfs onsterfelijk kunnen maken? Verre van dat!
Hebben degenen die NIET in een Hogere Macht geloven vraagstukken als deze aan een ieder naar tevredenheid kunnen beantwoorden en verklaren? Absoluut niet!

Toegevoegd na 1 minuut:
Deel 2

Dan blijft er nog over welke verklaring Deze Hogere Macht zelf geeft. Dat heeft hij gedaan door zijn Woord, de Bijbel, die wel een verklaring geeft op al deze vraagstukken.
Alleen is er vertrouwen en kennis nodig van wat er staat.
Hoe kan je beweren dat het allemaal onzin is als je het nog niet eens heb gelezen en de JUISTE UITLEG over heb gekregen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deel 3

Vele kerken hebben mensen teleurgesteld in hun uitleg en zelf niet eens gehandeld naar wat er staat. Men heeft zijn eigen regels ingevoerd met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"een verklaring voor de vele vragen die onbeantwoord worden" kan ik in meegaan. Pas bij de opkomst van de wetenschap, enkele honderden jaren geleden, is de mens in staat gebleken enkele van de vragen te beantwoorden. Enkele, want het meeste blijft een groot mysterie. Persoonlijk ben ik wel erg onder de indruk van de moed en gedrevenheid van wetenschappers die het destijds aandurfde om naar andere verklaringen dan een hogere macht te zoeken. Dit heeft vooral in de 20ste eeuw tot revolutionair inzicht en toepassingen geleid. Anders had ik nu nog met een houten tol moeten spelen, in plaats van met een laptop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- De manier van denken is aangeboren, de specifieke hogere macht is aangeleerd.
- Waarom zou geloof in een hogere macht automatisch moeten betekenen dat er hieraan verantwoording wordt afgelegd?
- De wetenschap zegt, in geen enkel veld, het bewijs te hebben dat er geen god bestaat. Dit omdat je onmogelijk een absolute negatieve positie kunt bewijzen. Omdat je "god" op zoveel manieren kunt definiëren, dat je deze altijd weer op één of andere manier toe kan voegen.
- "beweren dat chaos plotseling is veranderd in orde" wijst op een totaal onbegrip van de wetenschappelijke theoriën die je hier wegstreept. De ontwikkeling verloopt namelijk gewoon via natuurwetten, op een manier die consistent blijft. Je voorbeeld van de auto toont feilloos aan dat er aan je kennis van deze zaken nog wat mankeert.
- Hoe bewijst het universum die hogere intelligentie? Graag goed onderbouwde argumenten.
- De levensduur van de mens is wel degelijk verlengd sinds de komst van de medische wetenschappen, en het begrip dat het leven zich ontwikkeld. Waar mensen in de middeleeuwen maar moeizaam de 40 passeerden, is de gemiddelde leeftijd tegenwoordig over de 70 in de ontwikkelde landen. Deze verlengde levensverwachting is één van de belangrijkste oorzaken van de bevolkingsexplosie van de laatste 150 jaar.
- Degenen die niet geloven in een hogere macht, of die met de vraagstukken bezig zijn zonder een hogere macht aan te halen, zijn in elk geval op zoek naar het antwoord, in plaats van dat zij een plaatsvervangend antwoord neerzetten en daarmee effectief de vraag onbeantwoord laten.
- Op basis waarvan weet je zeker dat de bijbel, en niet de koran, het mormonenboek, de vedische teksten, de sjintoïstische leer, de verhalen van de oude grieken, e.d. het woord van die hogere macht zou zijn?
- Als het het woord zou zijn van een veel intelligentere hogere macht, waarom kan deze zijn woord dan niet op zo'n manier verkondigen dat er geen uitleg noodzakelijk is?
- Hoe weet je zeker dat alle mensen die beweren dat het onzin is het boek níet hebben gelezen?
Omdat elk mens een ingeschapen godskennis bezit. Atheïsten verloochenen dat.