Is iemand pas 'echt gelovig' wanneer hij/zij een heilig schrift accepteert, zonder verdere vragen te stellen?

Mag een gelovige een heilig schrift inhoudelijk wel in twijfel trekken?

Ben benieuwd hoe de gelovigen op GV hierover denken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zegt nog niets, ik ben geen 'standaard-gelovige' en nooit geweest. Dus de antwoorden zijn voor mij wel degelijk interessant. "Het staat geschreven, dus het is waar (en ik neem het klakkeloos aan)", heb ik nooit helemaal begrepen. En al zeker niet vanuit islamitisch oogpunt bekeken. Vandaar deze vraag.

Het beste antwoord

Volgens mij is de betekenis van gelovig (in relligieuze zin) dat je gelooft in het bestaan van een God.
Omdat de wetenschap geen bewijs kan leveren heet het geloven en niet "weten".

De Heilige Schrift, even in het geval van het Christendom, de bijbel is een boek dat ons vertelt hoe we moeten leven.
Vele verhalen in de bijbel willen ons iets leren. Hoe kun je leren? Door vragen te stellen. Als je geen vragen stelt dan zul je er nooit volledig achterkomen wat de bijbel je wil vertellen.

Dus nee, het antwoord op je vraag is: Je bent niet gelovig als je de heilige schrift accepteert zonder verdere vragen te stellen. Dan ben je volgens mij meer naïef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ja. ik ben niet gelovig maar weet wel dat een 'symbolische uitleg' van heilige boeken uitstekend geaccepteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt een gelovige is pas echt gelovig als die geen vragen stelt... Klopt helemaal precies...

Een vragensteller wordt ook wel een ongelovige thomas genoemd, dan weet je het wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo iemand is niet zozeer gelovig als wel slaafs.
Boeddha zei: geloof niets omdat het in heilige boeken staat, omdat het traditie is of omdat priesters het je vertellen. Onderzoek het zèlf en wees je eigen licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de mens geen vragen zou stellen, was het een dier geweest. Geloven is iets heel persoonlijks. Religie is een feit. Je kunt ook geloven zonder dat je een aanhanger bent van een bepaalde religie.

Maar "god" (mocht hij/zij/het er zijn) heeft ons wel zo gemaakt dat we kunnen denken en dus ook vragen stellen. Volgens mij doet hij/zij/het zelf ook steeds ;-)

Ik geloof pas iets als ik het begrijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, 'echt gelovig' is moeilijk(niet) te definiëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, toch hanteren veel gelovigen onderling wel deze term.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Termen al echt, zeker, absoluut etc onderstrepen subjectiviteit en het dwingende karakter van deze mensen.
Verhalen in de bijbel zoals ze staan beschreven neem ik soms best met een korreltje zout. Ik geloof in God, maar niet in alles dat in de bijbel staat beschreven. Dit is door mensenhanden gemaakt. En daarom trek ik soms verhalen in twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je afvragen of het geschrift, dat inhoudelijk in twijfel getrokken wordt, voor het individu dat die handeling placht te begaan nog wel onder de noemer 'heilig' valt. Heilig is gewoonlijk dat wat in een buitengewone relatie tot een bovennatuurlijke entiteit staat of (of: en daarom) met bijzondere devotie behandeld moet worden.
Hiermee zeg ik niets over het persoonlijk geloof van een dergelijk iemand, wel zeg ik dat de term 'heilig' voor hem of haar devalueert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want er zijn ook geloven zonder heilig geschrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord heilig betekent: ""Afgezonderd van al het andere, m.a.w. een aparte plaats innemend"".

Met geloven wordt meestal bedoeld dat mensen weten of aannemen dat er een Iemand of Iets buiten henzelf is, die een betekenis voor de mens heeft. B.v. Schepper, Leidsman, Verlosser.

Over het letterlijk aannemen: Een van de dingen die Jezus leerde was: je schiet er helemaal niets mee op als al die voorschriften uit het Oude Testament letterlijk neemt. Nee, je bent pas goed bezig als je naar de betekenis zoekt, naar de zin van het leven. Het gaat niet om deWet (de oudtestamentische wet), maar om de vervulling van de wet. En dat vatte Jezus samen in: Heb uw naaste lief als uzelve en God bovenal.
En dan blijft het nog zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Nee natuurlijk mag je het niet in twijfel trekken, het is een Heilig Schrift. Daar staan geen fouten in.

Toegevoegd na 21 minuten:
Maar je mag alle dingen onderzoeken (ook belangrijk) als je het goede maar behoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje: ik heb het niet zozeer over fouten, maar teksten die op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden waardoor twijfel ontstaat. Dit gebeurt. Vraagje: wanneer ga je onderzoeken? Wanneer iets niet duidelijk is? En hoeveel mensen komen na eigen onderzoek tot een en hetzelfde antwoord, en wie heeft er dan gelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het vrijwel altijd oneens met koolwitje.
Dat ligt aan het feit dat hij/zij erg gelovig is.
(Dat is geen belediging)
Zie mijn antwoord voor verdere uitleg waarom ik het niet met KW eens ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar, hóé lees je het...
Nee, dat vind ik niet. Ik ben gelovig maar geloof niet alles.
Nou kan het best zijn dat anderen mij dan niet gelovig vinden, maar n.
Mijn geloven is gebaseerd wat ik aan kan in denken en begrijpen. het mystieke deel daar heb ik meer moeite mee en laat dat dan ook vaak voor wat het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een misvatting dat gelovigen geen vragen meer zouden hebben. Ze hebben ook hersens, ze denken ook na en in hun leven maken ze voldoende voldoende dingen mee die erg kunnen conflicteren met wat er in de Heilige Schrift staat.

Om de Schrift dan toch Heilig te blijven noemen, het apart te zetten, er niet aan te tornen terwijl je met zoveel aanvechtingen te maken hebt, dat is geen sinecure. Vooral wanneer je niet meer de ervaring hebt dat de Schrift door de Geest levend wordt.

Maar als je je heil niet meer in jezelf, maar in je Schepper hebt gevonden, waar zou je anders naartoe gaan? Ook al snap je niet alles, toch snap je voldoende dat het de Brief van je Hemelse Vader is die van je houdt, voor je gestorven is en op je wacht. Ga je hem dan aan de kant schuiven als je het moeilijk hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is ja, want als je twijfelt dan geloof je niet echt wat er staat. En als je niet echt gelooft wat er staat, ben je niet gelovig.
Het is gewoon simpel.
Je kan het met dingen niet eens zijn, zolang je maar weet dat het wel ''de Waarheid'' is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft de mens hersenen gegeven en de mogelijkheid tot nadenken en onderzoeken. Je kunt je blik zover verbreden als je zelf wil, binnen en buiten religie. Met 'de waarheid' heb ik nogal moeite. Want wat jouw waarheid is, is niet dezelfde waarheid als een moslim die pretendeert, of een Jood. Ieder heeft zijn eigen stukje waarheid, maar dit is m.i. niet DE waarheid. Wanneer je het met dingen niet eens bent, is dat dan niet HET moment bij uitstek om het voor jezelf onder de loep te nemen? Waarom zou het 'fout' zijn om ergens aan te twijfelen en het te willen onderzoeken? Wie zegt dat je dan minder gelovig bent? God? Anderen? Jijzelf?
Natuurlijk mag een gelovige een heilig schrift in twijfel brengen.
Wanneer diegene dat niet doet accepteerd hij/zij het schrift blind.

Het schrift bestaat om o.a. de mens over te halen om te geloven.
Wanneer iemand vragen gaat stellen over het schrift zal diegene met zijn/haar gezonde verstand een kant kunnen kiezen.
Vindt diegene het schrift daarna overtuigend genoeg om in te geloven is diegene 'echt' gelovig.

Dus nee; iemand is niet 'echt' gelovig wanneer diegene het heilig schrift accepteerd zonder het eerst in twijfel te brengen.

Uiteraard heeft opvoeding hier zijn rol; soms is geloof er met de paplepel ingeschonken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent gelovig als je stopt met denken. Een menselijke eigenschap weliswaar. Denken maakt onzeker en soms wanhopig. Gelovige mensen leven ook langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velen geloven dat er meer is tussen hemel en aarde en dat is dan waarschijnlijk gebasseerd op wat er verteld wordt wat gezien wordt en eigen ervaringen

dus kan je wel stellen dat er velen geloven zonder te geloven in een of ander heilig geschrift.

zelf vind ik dat een gelovige een heilig schrift(voor mij is het geen heilig schrift maar verhalen opgeschreven door en voor mensen ) in twijfel mag trekken, waarom niet?
we hebben toch niet voor niets een denkvermogen dus laat de mens die dan ook gebruiken
het begint toch al als kinderen klein zjn ; waarom dit en waarom dat mama

het zit gewoon in de aard van het beestje om dingen te willen weten , ja toch ?

Je kan ook alleen maar iets geloven en er dan naar leven als je er voor 100% achterstaat, anders gaat het tegen je werken en krijg je er last van.

zo is er bv de tekst van paulus dat hij zijn lichaam beukt om toch tot alle mensen te prediken, omdat hij anders last zou krijgen van zijn geweten
deze tekst moedigd misschien aan om ook je geloof heel vlijtig uit te dragen( zo werd het bij ons tenminste uitgelged )
maar voor mij in het geheel niet , zelf denk ik ; paulus je doet je best maar , maar zo zit ik niet inelkaar en je moet een tekst ook bekijken in de tijd dat die geschreven is

zo zegt paulus bvb ook dat als een vrouw weduwe geworden is ze beter alleen kan blijven om zo de HEER beter te kunnen dienen

ja dat is dus zijn persoonlijke visie (denk ik ) alhoewel hij zijn mening kracht wil bijzetten door er toe te voegen; en ik meen ook de geest gods te hebben

het is voor mij persoonlijk niets om alleen te blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft ons geschapen met een eigen indentiteit.
Om te leren en te ervaren.
Een heilig schrift is als handvaten, het geeft steun als je het nodig hebt.
Maar je moet je eigen leven leven.