Wordt er in de Bijbel tot Jeshua (Jezus) gebeden?

Ik lees wel in de bijbel dat Jeshua werd aanbeden (zie o.a. https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/634189/woorden-bidden-aanbidden-beide-zowel), maar wordt er ook tot Hem gebeden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, in de bijbel wordt niet tot Jezus gebeden. Men mag wel Jezus aanbidden in de zin van eer betonen wat een juiste vertaling is van proskuneo. Men mag Jezus niet aanbidden in de zin van ... tot Jezus bidden... dit zou een foutieve vertaling zijn van proskuneo. groet amadeus

Antwoorden (1)

Jezus zelf zei: „Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten” (Lukas 4:8).

Hoewel Jezus geweldig in kracht is en de goddelijke natuur heeft, is het duidelijk dat de bijbel hem niet afschildert als iemand die aanbeden moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij houd je geen rekening met "aanbidden" en "bidden tot". Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/634189/woorden-bidden-aanbidden-beide-
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens. Aanbidden is niet hetzelfde als bidden tot..... Ook logisch, Jezus is als onze Hogepriester onze bemiddelaar tussen Gd en ons mensen.
Onze gebeden gaan via HEM tot Gd.
Hij zegt zelf....
Wat gij vraagt (aan de Vader) in Mijn Naam, het zal U gegeven worden. groet amadeus.