Ik ben Christen mag ik dan wel Spiritueel (Paranormaal) geloven?

Hallo,

Ik ben Christen. Ook Christen opgevoed, maar zelf heb ik ook bijgeloof. Geloof ook in beschermengelen en gidsen, maar ook paranormale gaven. Mijn ouders daar tegen in geloven daar absoluut niet in en zeggen mij dat het niet bestaat. Ik dus niet.. Één van mijn vriendinnen kan zowel negatieve als positieve energie zien en voelen. Ik ben helder voelend en heb dromen die werkelijkheid worden. Zelf heb ik ook wel lichte contacten gehad met mijn hoofdgids. En sta daar ook voor open. Maar ik geloof niet in geesten, demonen, satan etc. Dus voor de Christen, ''De duivel..'' Zal misschien wel bestaan. Maar ik wil daar niks mee te maken hebben. En sta daar ook niet voor open. Maar geloof wel in paranormale gaven en beschermengelen... Mag ik dan wel spiritueel geloven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (7)

Laten we zeggen dat je christelijk bent opgevoed want christen zijn en geloven in, ik geeft het maar even een verzamelnaam "paranormale" gaat gewoon niet samen.

Als je "Christen" zou zijn had je dat geweten, dus mag ik aannemen dat je de Geest nog niet hebt. Al heb je misschien al wel heel je leven in een christelijk gezin gezeten wil niet zeggen dat je christen bent, al mag je je gelukkig prijzen toch deze opvoeding te hebben gehad.
Christen zijn, is meer dan alleen (leef)regels het is een levende relatie met een levende God.
Dat je ouders niet in geesten ed geloven is niet waar , maar ik mag aannemen dat je zoals de bijbel zegt "geheiligd bent door hun" aanwezigheid.
Maar neem ze het eens kwalijk ze hebben er geen dealing me gehad maar eerlijk gezegd heb ik nog liever dat je er helemaal niet in gelooft dan je openstellen voor onzuiverheid. van zogenaamde " Hoofdgidsen " en wat al niet meer zij \
Maar goed dat zal je waarschijnlijk niet overtuigen vrees ik
waar ik wel van overtuigd ben is, dat je met de zeg maar duvel niet te maken wil hebben maar wees eerlijk wie wil dat nu wel ?

Tja en daar sta je dan, duidelijker dan dit kan ik heb niet brengen zonder hele epistels te moeten schrijven en je met bijbelteksten om de oren moet slaan (LOL)
en daarbij nog niet weten of het enig effect heeft.

Maar wil je nou echt weten hoe het nu echt zit
zou ik zeggen ga naar een betrouwbaar iemand binnen je kerk
en neem die vriendin van je mee ! je jeugdgroep zondag School daar is vast wel iemand die je kan aanspreken ? desnoods direct de predikant of voorganger hoe ze het bij jouw ook maar noemen.
en ga je niet meer, dan is er vast wel een jeugdgroep o.i.d waar je zo bij kan

En print dit desnoods uit en laat het hen hem/haar maar lezen

ik hoop dat zij je de Weg beter kunnen uitleggen dan dat ik hier kan doen
ik zal er bij zeggen dat ook deze mensen misschien niet alle kennis hiervan zo paraat hebben.
want het is wel een "leer"weg en dit is zeker niet in een minuutje uit te leggen

Laat ik ronduit zeggen dat ik er wel dealings mee heb gehad en dan nog maar heel klein beetje en geloof me" i do not wanna be there !"

Mocht je meer willen weten, ik heb ook pb maar eerlijk gezegd heb ik liever dat je
iemand "in person" opzoekt. die je persoonlijk kan spreken eventueel met anderen die ook diezelfde vraag hebben.

Ik bid dat je het ontdekt
succes
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje warrig allemaal, ik denk niet dat dit gaat helpen -.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Ben hier ook nog niet zo veel mee bezig en weet niet wat het precies allemaal in houd. Ik geloof in mijn hoofdgids en beschermengel. Maar ook in God, Jezus en de Heilige Geest. Maar ik weet niet of dit nu samen zal klikken. Maar het is gewoon, christelijk opgevoed en geloof ook nog eens die kant. Ik geloof wel als Christen. Moet dan ook tot mijn 18e perse mee naar de kerk. Maar dat hoeft van mij gewoon weg niet perse elke week. Tuurlijk wil ik wel eens mee. Die vriendin van mij is al stukken ouder (al volwassen) dus dat ligt ook net weer anders. Ze is ook niet christelijk opgevoed. Mag ik vragen wat je hier mee bedoelt? Dat je ouders niet in geesten ed geloven is niet waar , maar ik mag aannemen dat je zoals de bijbel zegt "geheiligd bent door hun" aanwezigheid.
Maar neem ze het eens kwalijk ze hebben er geen dealing me gehad maar eerlijk gezegd heb ik nog liever dat je er helemaal niet in gelooft dan je openstellen voor onzuiverheid. van zogenaamde " Hoofdgidsen " en wat al niet meer zij \ Laat ik ronduit zeggen dat ik er wel dealings mee heb gehad en dan nog maar heel klein beetje en geloof me" i do not wanna be there !" Alvast bedankt!!
anneliez
9 jaar geleden
je zegt dat vraagstelster "de Geest" nog niet heeft. Een ander zou evengoed kunnen zeggen dat ze die al wel heeft in de vorm van een beschermgids/geest/ engel hoe je het maar noemen wil.
capthavoc
9 jaar geleden
Dat je niet meer direct door je ouders geheiligd bent is wel logisch je gaat meer en meer op eigen benen staan
Dus zal je uiteindelijk zelf God moeten leren kennen en dan meer dan van horen zeggen
Het feit dat deze vraag je bezig houdt wil al zeggen dat deze vraag je toch voor een keuze stelt.
en waarom ? omdat het ene niet in overeenstemming is met het andere. en je dat natuurlijk van verschillende kanten hoort . Iemand anders zei hier terecht dat er naast engelen ook geesten en demonen ed zijn en dus donker en licht bestaat
Het is aan jouw om onderscheid te maken maar hoe kun je onderscheid maken als je "als toerist" in die wereld bent ? Het feit dat je van deze zaken toch iets weet is al duidelijk dat God je dit laat zien, dat er meer is dan de kerk en de koffie na de kerk ;)
hij is de baas van de kerk en die wil je ontmoeten.
ik gebruik maar even een vergelijking om het duidelijk te maken Als jij in je eentje in een vreemd ver land bent zul je toch ook niet zomaar elk willekeurig persoon vertrouwen om je de weg naar iets te wijzen? laat ik echt duidelijk zijn, God spreekt zich duidelijk uit tegen
deze zaken.
Ik geloof in engelen, gewoon omdat ik ze een paar keer gezien heb Maar ik heb ook van hen begrepen dat ik me hier verder niet mee moet inlaten. en God moest dienen niet hen
en dus wat bij mij eerst heel erg op de voorgrond was geloof in engelen geesten ed heeft zich op hun woord meer gericht op
God. (eigenlijk Jezus) Dus weet jij naar wie je luistert ? gaat deze gids je echt naar dat hotel helpen of lig je straks berooft van je geld in een steegje ?
Bedenk de duvel doet zich voor als een dienaar van het licht
(staat letterlijk zo in de bijbel) Maar het is moeilijk te beoordelen zonder te weten wat de bron is
en al zeker niet als je zonder Hem ermee in zee gaat
en als je niet met z'n 2 bent
dan ben je aan hem overgeleverd Dus zoek uit of dit licht is of duisternis.
en geloof me dat kun je niet in je eentje dus hopelijk zoek je echt iemand op die je de Weg verder kan uitleggen.
Hopelijk wil je vriendin die uitdaging ook wel aangaan.? Een Alpha cursus is misschien ook een mogelijkheid ? Ook al zit je jaren in een kerk je kan gewoon altijd bij een alpha cursus terecht http://www.alpha-cursus.nl/
Cryofiel
9 jaar geleden
Je zegt dat god zich uitspreekt tegen dergelijke zaken. Ik lees hier, op deze pagina, dat god zich uitspreekt vóór dergelijke zaken.
capthavoc
9 jaar geleden
Waar lees je dat ? dat God dat doet ?
ik denk dat je de heilige verering bedoelt ?
of engelen bidden ?
Heiligen verwijzen in hun leven en doen en laten altijd naar Jezus
als je er hoogte van neemt.
en bovendien moet je rekening houden met de verhaal cultuur die in de middeleeuwen een grootte rol speelde weinig mensen konden in die tijd lezen en schrijven dus de levens en werken van heiligen waren in die tijd van belang maar is mijn inziens ook vol van fabels en van horen zeggen
Engelen waarvan in de bijbel staat dat ze iemand bezoeken verwijzen altijd naar de de Heer
Niemand mag engelen dienen of aanbidden
Als ze al verschijnen dan zeggen ze altijd niet hen te aanbidden
ze zijn hooguit boodschappers.
en ze zullen niemand tegenhouden tot God te gaan
zijn ze daar vaag over , dan heb ik mijn twijfels met wie je spreekt ? Ook ik lees soms met verbazing dat waarzeggers en anderen horoscoop lezers etc
in het hof van bv de Franse koningen in aanzien waren
vraag me dus echt af hoe christelijk ze eigenlijk wel (niet ) waren maar goed de point is dat iedereen een heilige, geest of engel of wie dan ook altijd verwijst naar zijn HEER

maar weer even dat vertalen
Een taxi chaffeur die beweert je naar een hotel te brengen breng zal toch zeker een taxi hebben met de naam van het hotel of misschien zelf een naambordje bij zijn standplaats o.i.d hebben ? ik zeg niet dat er geen onzichtbare wereld is en zeker de "geestelijk kant" van de heilige geest, geeft je gaven als profetie tongentaal ed
maar God waarschuwt wel degelijk tegen de donkere kant van die wereld
In feite zegt hij. laat af. tenzij IK het het op je pad breng en IK de bron ben.
Zonder Heilige Geest sta je machteloos in die wereld en het is zelf niet eens de prioriteit van de Heilige geest.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat jij beschrijft is inderdaad één van de christelijke geloofsvisies. Er zijn er zoveel meer... en die zeggen dat je wel degelijk engelen mag aanbidden. Je mag jouw geloofsvisie niet boven een andere geloofsvisie stellen. Beide geloofsvisies zijn even veel waard.
Het Christelijk geloof en het paranormale is best te combineren. Binnen het katholieke geloof zijn er gebeden aan de Engelbewaarders, oftewel beschermengelen, dus dat is al toegestaan.
Verder moet je paranormale gaven zien als Gods gaven. Iedereen wordt geboren met zijn of haar vaardigheden en talenten. Als jij iets van geboorte hebt meegekregen, dan is het de bedoeling dat je die gave hebt en gebruikt voor het goede en om andere mensen te helpen.
Er is een evangelietekst die verteld drie mannen die 'talenten' kregen van hun heer, zoals het geld in die tijd genoemd werd, ieder naar zijn bekwaamheid. Zowel de eerste als de tweede namen hun talenten, werkten ermee en verdienden evenveel bij als ze gekregen hadden, de derde stopte het in de grond om het te bewaren. Bij de terugkomst looft de heer de twee die hun talenten hebben gebruikt en meer hadden verdient, maar berispt degene die zijn talent had begraven en bij zijn terugkomst die ene talent weer aanbiedt. Dit stuk uit het evangelie heeft me altijd bijzonder aangesproken. Een mens zou altijd de gaven en vaardigheden die hij of zij bij geboorte heeft meegekregen gebruiken, benutten en verbeteren, om zichzelf en anderen te helpen. Hier vallen de paranormale vaardigheden ook onder.
'Zalig zij die niet zien en toch geloven', een belangrijke zin uit het evangelie. Dit gaat, mijns inziens, niet alleen over het geloof, maar ook over het paranormale. Er is veel wat mensen niet begrijpen en wat niet bewezen kan worden, maar dat wil niet altijd zeggen dat het niet bestaat.

Wat ik mij afvraag is hoe je wel in beschermengelen kunt geloven en niet in geesten. Wat anders dan een geest kan het hiernamaals binnen gaan? Een engel, ook een beschermengel, is onstoffelijk. Zoals een geest is. Spirituele gidsen zijn ook geestverschijningen. Geesten behoren tot dezelfde bestaansniveau als engelen en gidsen.

Ik begrijp dat je zegt dat je niets met de duivel te maken wilt hebben, maar dat wilt niet zeggen dat hij niet bestaat. Als je gelooft in het goede, God, beschermengelen, gidsen, moet je ook accepteren dat de tegenhanger, het kwaad ook bestaat. De duivel en zijn handlangers, of welke naam dit kwaad ook krijgt. Zoals ik eens iemand heb horen zeggen: 'de beste truc van de duivel is mensen laten geloven dat hij niet bestaat'. Niet willen geloven in het kwaad betekend dat het kwaad, zonder dat je het merkt, je in zijn greep kan krijgen. Dat is het gevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt! Dus zoals ik nu lees, valt het christelijke geloof bijna op hetzelfde neer als het paranormale. Maar christenen zien het paranormale als magie, je komt van de duivel etc. Ik zie het dus ook heel anders in. Ik denk wel dat het ergens met elkaar gekoppeld is. Net zoals het kwaade en de Here Jezus. Beschermengelen komen in mijn ogen van god gestuurt. Haha, Ja ik geloof wel dat geesten etc. bestaan. Het probleem is dat ik ze gewoon niet wil zien of voelen. Dan doel ik op het negatieve. Tuurlijk zijn ze er maar ik sta er niet voor open om het te kunnen zien of voelen. Lijkt mij gewoon vreselijk eng.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je zegt "christenen zien het paranormale als magie". Dat klopt niet. Er zijn christenen die het paranormale als magie zien, als iets duivels. Daar heb je gelijk in. Er zijn ook christenen die het paranormale als iets goddelijks zien. Je zult eerst moeten bepalen wat jij persoonlijk bedoelt met "christelijk". Er is niet één bijbel, er zijn er een heleboel; dat betekent dat je een bijbel zult moeten kiezen waar jij je bij thuisvoelt. Van de bijbel die jij dan kiest, bestaan een heleboel interpretaties. Ook daarin zul jij jouw eigen keuze moeten maken. "Het" christendom bestaat niet. Er zijn honderden christendommen, en die zijn allemaal heel verschillend. Kies het christendom dat bij jou past. Weliswaar zal elke christen beweren dat zijn stroming de enige juiste is en dat alle andere stromingen fout zijn - maar als je zo iemand tegenkomt, hoef je alleen maar een aanhanger van zo'n andere stroming te zoeken. Die zal namelijk precies hetzelfde zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie bijdrage, @Calle +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik ben het met Cyrofiel eens, niet alle Christenen zien het paranormale als magie en des duivels. Mijn visie daarop is dat het een Godsgeschenk is en ik weet dat ik niet de enige Christen bent die er zo over denkt.
Er zijn zo veel stromingen in het Christendom, maar eigenlijk maakt het niet uit welke stroming je aanhoudt. De kern van het Christendom is in iedere stroming hetzelfde en dat is waar het echt om draait. Ikzelf ben katholiek opgevoed, maar ik zie het christelijk geloof breder dan alleen die stroming. En ik geef je gelijk, het lijkt me niet aangenaam om geesten te zien of te voelen. Al moet ik wel zeggen dat ik betwijfel of geesten gevaarlijk zijn. Ze zijn onstoffelijk en kunnen in een stoffelijke wereld niets anders doen dan bestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@xAngelx, goed dat je je niet inlaat met het negatieve en voor het positieve (liefde, zuiverheid en jouw overtuiging) kiest. Maar dat wil niet zeggen dat je niet met het negativiteit / onzuiverheid (satan) in aanraking zal komen . Zoals de dag niet bestaat zonder de nacht, en er geen boven zonder onder bestaat (dualiteit), enz. is er zowel positiviteit als negativiteit waar je mee te maken krijgt, of je nu wil of niet. Dat is namelijk het leerproces om het 'goede' van het 'kwade' te leren onderscheiden. Het is de dagelijkse praktijk en verder niets bijzonders. Het is het aardse leven. Succes !!
Cryofiel
9 jaar geleden
Calle, je schrijft:
"Ze zijn onstoffelijk en kunnen in een stoffelijke wereld niets anders doen dan bestaan." Je ziet dat ook over die gedachte meerdere stromingen bestaan. Sommige stromingen zijn het met jou eens. Andere stromingen gaan er juist van uit dat geesten heel veel goeds en ook heel veel kwaads kunnen doen. Er zijn ook stromingen (als ik me goed herinner is adriaanv daar een vertegenwoordiger van) die van mening zijn dat geesten alleen maar kwaad kunnen en willen doen. Tot slot is er natuurlijk nog de constatering dat er geen enkele aanwijzing is dat geesten überhaupt zouden bestaan. Dat betekent dat alles wat je over geesten zegt sowieso zinloos is, omdat het hooguit iets over de zegger zegt, en niets over de geesten, omdat die immers niet bestaan. Vraagstelster, zoals je ziet: je hebt het geheel voor het uitkiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch denk ik dat het kwaad uit de mens zelf komt.
Makkelijk om een extern iets daar de schuld van te geven.
Maar hoe dan ook, er is wel meer tussen hemel en aarde.
Er zijn gewoon té veel getuigenverslagen om dit te ontkennen..
Cryofiel
9 jaar geleden
@Alma65, wat vind je van de verklaringen voor al die "getuigenverslagen"? En waarom denk je dat de wetenschap geen enkel bewijs ziet voor bovennatuurlijke dingen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tja Cryofiel, het is waar dat er over 1 onderwerp meerdere zienswijzen bestaan, dat is zo op religieus vlak, op spiritueel vlak, op filosofisch vlak, zelfs in de wetenschap is dat zo. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal theoriën dat bestaan over het ontstaan van ons universum, daar zal er vast ook eentje van kloppen, maar iedere wetenschapper zal zeggen dat het zijn of haar theorie is die klopt en zo lang die theoriën niet ontkracht zijn zullen die wetenschappers ze aanhouden. Zoals gelovige mensen dat ook doen met hun zienswijze. Het zal eigen zijn aan mensen.
Vergeet niet dat de zon jarenlang rond de aarde draaide, een zienswijze die in die tijd logisch was, want men zag de zon door de lucht bewegen en men kon niet verder kijken dan dat. Tot die stelling met bewijs werd ontkracht, ook al waren er mensen die dat in eerste instantie niet wilden geloven. Uiteindelijk weten we allemaal wel dat de aarde om de zon draait, maar dat is iets wat effectief bewezen kon worden. Zo lang er voor een stelling of zienswijze geen bewijs is die het bevestigd of ontkracht zullen er discussies over die onderwerpen blijven bestaan. Ik heb wel aanwijzingen dat geesten kunnen bestaan, maar ik betwijfel of je die wilt geloven, want ik heb geen bewijs voor je. Dat is het probleem, ik kan het niet bewijzen en daar ben ik me terdege van bewust, Je hoeft me ook niet te geloven, maar weet dat ik wel degelijk een persoon ben die kijkt naar wat de wetenschap te bieden heeft als uitleg en dat ik alles wat ik meemaak, zie en hoor probeer te combineren en op die manier de waarheid probeer te achterhalen. Ik praat niemand klakkeloos na, ik denk na over alles wat me wordt gepresenteerd, ook alles wat jij verteld en de ontdekkingen die de wetenschap doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
verderzetting van het vorige: Wat mij het meeste angst aanjaagt is niet dat er ineens bewijzen komen die mijn visies overhoop halen, als dat zo is dan is dat zo, maar dat de mens het vermogen verliest om verder te kijken dan het tastbare, om naar een boom te kijken en alleen schors en knoesten te zien, en niet het vriendelijke en wijze gezicht van een oude eik. Het is juist het vermogen om verder te kijken dan wat onze ogen ons vertellen, de fantasie en creativiteit van mensen, die tot grote uitvindingen hebben geleid. Wil ik hiermee zeggen dat ik geloof dat geesten zuiver tot onze fantasie behoren? Dat weet ik niet, omdat daar geen bewijs voor is, maar ik wil wel geloven dat ze bestaan. Ik heb aanwijzingen die dat geloof sterken en geen bewijs wat het ontkracht,
En heel eerlijk, ik doe er niemand kwaad mee om dat te willen geloven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel De wetenschap is nog niet zo ver.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe weet je dan dat het zo is? Heb jij meer kennis dan de beste onderzoekers?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook dit is slechts één van de vele christelijke visies.
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. Juist voor dat leer-effect is het uitermate nuttig om ook informatie vanuit niet-christelijke hoek toe te voegen. Ik vind het daarom bijzonder jammer dat hier nog geen Islamieten, Hindoes, of andere gelovigen hebben gereageerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind je dat vreemd... ?
Je mag geloven wat jij wilt, en je bent op een manier opgevoed, maar dat wil nog niet zeggen dat je die manier ook zo voelt. Het is jouw waarheid, jouw gevoel en dat klopt. Daarnaast zijn er meer raakvlakken dan christenen willen geloven met het spirituele. Het is een universele energie, voor iedereen, we zijn allen één, vanuit één en dezelfde bron, noem het god, maakt niet uit. De mensen maken een heel proces door, daar kun je in mee gaan, of niet, is een keuze, en is allemaal goed, maar jij kiest en niemand anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een christen zijn is ook bovennatuurlijk bezig zijn. Je bidt om zegen en richt je
tot God in Jezus Naam. Hiermee kun je je omgeving ten positieve beïnvloeden.
O.a het Onze Vader is vragen om God's Koninkrijk werkzaam te laten zijn.
Gelovigen die echt gezegend zijn met de gaven van de Geest kunnen soms in
de toekomst kijken, profeteren, visioenen zien, met zieken bidden en soms genezing
ervaren en zelfs demonen uitdrijven in Jezus Naam.
Rom 8 vers 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
God beschermt zijn kinderen dmv engelen dat is correct.

Er zijn 2 geestelijke Koninkrijken. Van God en van de satan ( tegenstander ).
De satan imiteert het Koninkrijk van God door je soms dezelfde dingen te laten
ervaren zoals een gelovige, dit kan verwarrend werken.
Daar waar Christus Koning is, daar alleen is het Koninkrijk van God werkzaam.
En dat lijkt bij jouw in alle eerlijkheid niet het geval, daarom stel je ook
deze vraag, omdat je iets onhebbelijk ervaart in je denken.

Een hoofdgids is geen beschermengel, maar een geestelijke macht.
Deze macht wil steeds verdere controle over je leven. Je wordt dan gebonden.
Deze gids zal het niet fijn vinden je gaat bidden tot Jezus en het Nieuwe Testament
verder gaat bestuderen of goede gospel muziek gaat luisteren.
Zoek een evangelie gemeente in de buurt en ga er eens langs en probeer
je te richten op de Here Jezus, die voor jouw en gestorven aan het kruis.
Die gids gaat dan vanzelf wijken.

God houdt van je en je bent zeer kostbaar in Zijn ogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
xAngelx. Ik kreeg deze link met jouw vraag door van een goede kennis. Gewoonlijk kijk ik niet in deze rubriek omdat de Bijbel het volgende hierover zegt.

Allereerst erkent de Bijbel het bestaan van zowel goede geesten als kwade geesten.

Over de goede geesten of engelen staat er dit: Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+1&id18=1&l=nl&set=10

Helaas is de lucht vol met voornamelijk kwade geesten of engelen zoals o.a. hier staat over de geloofsstrijd van de christen: “Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ef+6&id18=1&l=nl&set=10

Nu zeg je dat je heldervoelend bent en mogelijk ook helderziend; sommige dromen komen zelfs uit en zo zijn er legio voorbeelden te noemen van mensen, vaak ook kinderen, die hetzelfde vermogen hebben zoals jij die hebt. Zoals bijv. één van jouw vriendinnen.

Nu gaat het mij niet aan welke christelijke opvoeding jij van huis uit hebt meegekregen, maar elke christen heeft/krijgt te maken met goede en kwade geesten.

Mocht je nieuwsgierig zijn wat de Bijbel zegt of je “spiritueel geloven” mag en/of bijgeloof dan lees je o.a. hier het antwoord: “Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet zoeken, om u met hen te verontreinigen: Ik ben de HERE, uw God”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lev+19&id16=1&l=nl&set=10

Met andere woorden: de Bijbel erkent het bestaan van geesten en demonen, maar verbiedt het raadplegen daarvan. Schenk daar dus gewoon geen aandacht aan “ . . . . . . want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Kor+11&id18=1&l=nl&set=10

De ware christen heeft Jezus Christus in zijn hart en kent aan allerlei geestverschijningen, ook niet van dierbare overledenen, geen enkele waarde toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooh dankjewel!! Maar 1 ding, ik kan er toch niks aam doen helder voelend en helder ziend te zijn? Vanaf kleins af aan gehad. En vroeger nooit aan paranormaal gedaan of dergelijke. Ik ben dan ook niet bezig met tarotkaarten of glaasje draaien. Ik weet dat daar rare dingen van komen. Heb daar ook helemaal niks mee. Vind dat alleen maar eng gedoe..
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt er inderdaad niets aan doen dat je zoveel signalen oppikt. Volgens gelovigen is dat een gave van god, die je moet gebruiken in dienst van god. Je hebt deze gave namelijk gekregen omdat god daarmee een doel heeft. Volg jouw gave, stel jezelf en jouw gave in dienst van het geloof. Volgens gelovigen is dat een vloek van satan, die je moet afzweren om tot god te komen. Het is een test om te zien of jij sterk genoeg bent om deze last te dragen en deze duivelse verleiding te weerstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
xAngelx. Nee, je kan er ook niks aan doen dat jij, net als zoveel andere kinderen, heldervoelend en/of helderziend zijn. Ik was dat ook en ik werd vroeger ’s avonds buiten opgesloten in de schuur. Mijn moeder deed dat elke keer uit angst voor wat ik “zag.” Helaas rust daar, tot vandaag aan de dag, nog een te groot taboe op bij te veel mensen; ook, of juist, onder gelovigen! Vandaar mijn advies in mijn antwoord om dit gegeven te erkennen dat het er is, maar daar verder geen enkele waarde aan te hechten.
De misleiding is in die niet-zichtbare wereld namelijk te groot.
"Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht".
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Kor+11&id18=1&l=nl&set=10 De allerbeste remedie is om Jezus Christus een plekje in jouw hart toe te staan en vanuit die liefde, daarbinnen in jou, jouw dagelijkse leven te leven. De tekst, die ik jou hierbij mee zou willen geven is deze: “Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ef+3&id18=1&l=nl&set=10
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals ik al zei: de ene gelovige adviseert vanuit het geloof om jouw speciale gaven weg te drukken, terwijl de andere gelovige vanuit het geloof adviseert om diezelfde gaven te zien als godsgaven. Het is altijd weer boeiend hoeveel "enige juiste" geloven er zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel. Reacties van atheïsten zoals jij zijn, voor de zoekende mens naar Waarheid, als fruitvliegjes rond een fruitschaal; niet functioneel, maar wel lastig. Jezus Christus is niet voor jou gestorven. Jij hebt zelf de toegang tot het Koninkrijk voor jou afgesloten; dat is dan jouw keuze. Jij gaat er niet binnen en zij die, al zoekende, trachten binnen te gaan verhinder jij de toegang.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik wil je verzoeken in het vervolg wat respectvoller te reageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de blinde zijn alle kleuren gelijk; sterker nog: hij ziet helemaal geen kleuren.
In zoverre is het hem niet kwalijk te nemen dat hij blind is. Maar als hij mensen, die tenminste een beetje kleur zien, tegen elkaar opzet, dan is dat wat ik hierboven naar jou probeer over te brengen . . . Zij proberen nog genezing te vinden opdat zij beter mogen zien; jij daarentegen schept er kennelijk behagen in om blind te blijven en anderen te bewegen om dat ook te zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je brengt niets over als je iemand vergelijkt met een lastige fruitvlieg. Zo'n vergelijking is niet respectvol. Het is een denigrerende opmerking waarmee je niet alleen de ander persoonlijk aanvalt, maar ook nog eens jezelf boven de ander plaatst. In een goed gesprek laat je de ander in z'n waarde, ook als je zelf een andere mening hebt. Je verhaal over de blinde is een goede vergelijking. Ik zie een hoop mensen die allemaal zeggen dat hun versie van het geloof de enig juiste is. Al die gelovigen die dat in koor roepen (terwijl ze het tegelijk zo oneens zijn met elkaar) zien niet dat een andere gelovige op basis van hetzelfde geloof iets heel anders gelooft. Ik zie dat wel. Ik probeer datgene wat ik zie over te brengen op jullie, de blinden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nope. Ik voeg informatie toe. JIJ vindt die informatie overbodig. Een ander wellicht niet. Daar kan en mag jij niet over beslissen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nope, JIJ vindt het overbodig. Het is aanmatigend om jouw mening op te leggen aan anderen. Ik reageer omdat ik iets toe te voegen heb. Of jij die toevoeging al dan niet fijn vindt, is aan jou. Ook als je een toevoeging niet fijn vindt, mag je die niet wegcensureren. GV is een kennissite. Kennis ontstaat juist door met elkaar in gesprek te gaan. Een dialoog is duizend maal meer waard dan een serie monologen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt niet voor vraagsteller spreken. Al zou ook vraagsteller geen prijs stellen op sommige toevoegingen, dan nog zijn er andere lezers die er wel prijs op stellen. In dit geval gaat het niet om het antwoord. Of eigenlijk juist wel - maar dan niet in de beperkte context van antwoord A, ook niet in de beperkte context van antwoord B, maar in de bredere context waarin we zien dat zowel antwoord A als antwoord B wordt gegeven. Terwijl antwoord A en antwoord B elkaar tegenspreken. Als je elk antwoord in afzondering bekijkt, zul je dat niet zien. Zodra je ze samen bekijkt, valt de tegenspraak direct op - en dan is het waardevol dat te signaleren.
Je kunt natuurlijk in beide geloven als je dat wilt, maar aldus de bijbel mag je je niet beroepen op het paranormale. Of ze het bestaan hiervan dan ontkennen, nee.
Aldus de bijbel bestaat het, maar is het iets slechts!

Toegevoegd na 45 seconden:
MIjn persoonlijke mening is overigens dat alle paronarmale claims onzin zijn, maar dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of het er nog toe doet hierop te antwoorden. Maar als je waarlijjk Christen bent dan wordt je helaas ook regelmatig verzocht door Satan en zijn duistere legerschare. Zeker als je paranormaal bent ofwel E.S.P. aangelegd bent. De termen welke je gebruikt zijn mij bekend uit spiritistische stromingen.
Om te beginnen ben je als wedergeboren Christen vervuld met de Heilige Geest. Door de Heilige Geest zal Saten en zijn trawanten buiten de deur gehouden worden. Echter ook het in contact staan met een hoofdgids, beter bekend in die kringen is contactgids is echter ook niet mogelijk. Er is een scheiding van machten. Het kan evenwel goed zijn dat datgene wat je hoofdgids noemt, de heilige geest is. Ik ben zelf christen en E.S.P. . Vanuit bijbelse principes heb ik geleerd om geen contact te zoeken met geesten, gidsen e.d.. Vanuit christenen en de wereld wordt ik wel uitgedaagt om uit te zoeken wat de bron is. Dat vind ik echter zeer kwalijk. Mij wordt verzocht iets heel erg onbijbels te doen, namelijk de geesten te verzoeken. Echter, ik noem het zelf nooit de Heilige Geest, maar ook geen contactgids of zoals u het noemt een hoofdgids. Opvallend is dat het zich niet laat verzoeken/onderzoeken. Echter de stem die ik hoor, de stem welke mij van veel informatie voorziet is er een die mij altijd bij staat en die zich verheugd als ik Gods Woord onderzoek en als ik andere inspireer Gods Woord te ontdekken en hun leven te vernieuwen ofwel erdoor tot bekering te komen.
Helaas kan je niet zeggen dat je met iets niet te maken wilt hebben en dat je er daarvoor niet open staat. Het kan heel goed zijn dat je denkt dat je christen bent en gewoon verblind bent. Het leiden van een gelukkig leven wil ook niet altijd alles zeggen. En helaas, ook het rijk der duisternis schroomt zich niet om jou en mij te verblinden. Dus ik zal u gewoon willen vragen: hoe actief kunt u zijn om Gods woord te verkondigen en mensen te bekeren op een zodanige wijze dat ze bereid en in staat zijn een relatie met Jezus Christus te hebben?
Afgezien daarvan: satan zal nooit toestaan een relatie met Jezus Christus toe te staan.