Waarom gaat iedereen die zoveel vragen heeft over God en Jezus niet eens op zoek naar een goede kerk of dominee?

Ik bedoel dit niet lelijk hoor, maar de laatste tijd lijkt het wel alsof men hier een bevestiging wil krijgen of men er goed aan doet om zich erin te verdiepen. Terwijl je toch -vooral met religies- daarin altijd tegengestelde antwoorden kunt verwachten.

Ik begrijp dat er drie groepen mensen zijn: die geloven, die niet geloven, en die nog twijfelen of er uberhaupt wat is.

Maar religie of non-religie is toch immers iets wat je niet op een presenteerblaadje aangereikt kunt krijgen? Het heeft toch ook vaak te maken met achtergrond, levenservaring, persoonlijke instelling etc, waardoor je je er wèl of juist nièt door aangetrokken voelt. (?)

Toegevoegd na 4 minuten:
Nogmaals: ik bedoel dit niet kwaad, maar is zo'n 'zoektocht' niet heel persoonlijk, en allesbehalve iets om half Nederland deelgenoot van te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja goeie vraag.
Maar hebt hier ook de mogelijkheid voor religieuze vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GoeieVraag +1 Bepaalde dingen uitgelegd krijgen is inderdaad wat anders dan al die meningen vragen van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf ben altijd geïnteresserd, hoe niet gelovigen over gelovige zaken denken. Want ik begrijp hun denkwijze soms niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Meander
Je toevoeging: het is inderdaad heel persoonlijk maar wanneer gedeeld, krijgen velen de mogelijkheid hun eigen mening of inzicht evt. bij te stellen, naar hun overtuiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag Meander!!

Het beste antwoord

Ik heb het idee dat mensen die vragen stellen over religie op GV, vaak zelf al heel erg overtuigd zijn van hun geloof, en de hoop hebben dat ze de lezers / antwoorders met hun vraag aan het denken krijgen en overtuigd krijgen van hun eigen 'gelijk'.

Nieuwsbericht voor vraagstellers die dit hopen: dit werkt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat dit hun intentie is. De lezer zal wel aan het denken gezet worden, daar heb je gelijk in, maar het is dan aan hem(haar) wat hij daar uiteindelijk mee doet.
Vrije keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PLusje, want dat type vragen herken ik ZEKER ook, al denk ik niet dat dat de vragen izjn waar Meander op doelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt dit het beste antwoord omdat ik inderdaad ook vaak dat idee krijg, ondanks dat ik zelf gelovig ben. Ik vindt GV geen plek om zieltjes te winnen, en daar komt nog bij dat er soms ook heel kwetsende antwoorden voor (andere) gelovigen kunnen komen die je van tevoren kunt verwachten als je een dergelijke vraag stelt. Daarom snap ik ook niet waarom deze mensen dit nog steeds blijven doen. Twijfelaars trek je hier toch niet mee over de streep, en mensen die een duidelijke andere mening hebben over het geloof al helemaal niet. Mijn vraag was dus niet bedoeld voor vragen over bepaalde tradities ed. in het geloof waar een normaal duidelijk antwoord op kan worden gegeven, maar meer om het 'zieltjes winnen' wat sommige gelovigen hier proberen te doen, en dat werkt inderdaad niet.

Andere antwoorden (16)

Waarschijnlijk omdat velen in de huidige maatschappij 'zoekende' zijn. Dus ook hier op GV...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow die kan ik je zeer makkelijk beantwoorden. Ik ben ook op zoek en heb ook vragen over de bijbel. Alleen stel ik die niet zo vaak hier maar zoek ik ze zelf op internet.
Ooit van éénrichtingverkeer gehoord? Das de rede dat je niet naar de dominee gaat met je vragen. Hij zal het altijd goed proberen te praten. Op internet en dus ook hier kan je het uit meerdere oogpunten bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry Rick, ik geef je een -1 voor je antwoord vanwege het door jou genoemde eenrichtingsverkeer.
Een dominee is gewoon een afgestudeerd theoloog, en zeker niet iemand die alles zomaar goed praat. Hij of zij staat ook open voor discussie over het onderwerp, maar zal wel zeggen dat God of Jezus bestaat. Maar ook tussen dominees zitten grote verschillen. Met een afgestudeerd wetenschapper kun je toch ook discussiëren over bepaalde zaken, en is het toch ook geen eenrichtingsverkeer omdat hij nu eenmaal DE wetenschapper is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis je niet in dominees; Rick ; dar kun je in de regel best heel goed mee praten, niet alleen als je zoekende bent naar het geloof, maar ook als je er afscheid van wilt nemen. Bron : eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Verkijk je trouwens ook niet op het aantal dominees dat reeds tijdens de studie theologie of daarna van 'zijn geloof afvalt' ; dat zal je verbazen. )
omdat mensen bang kunnen zijn voor het onbekende en op internet alles lekker veilig kunnen uitzoeken.
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zal ook daar de vraag niet beantwoordt worden.
Degen die lid zijn van een Kerk kunnen ook nog zoekende zijn.
Het begrijpen van God en en Jezus is zo moeilijk dat je daar niet uit komt en het geloven ervoor in de plaats moet zetten..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel gelijk. Maar als je naar een dominee gaat, krijg je andere antwoorden als van een pastoor, in de ene kerk hoor je dit, in de andere dat.
Je zal er toch zelf uit moeten komen.

Daarom ben ik een bijbelstudie gaan volgen. Je kan aan de hand daarvan je eigen conclusies trekken, en op je eigen gevoel afgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, maar als je een kritisch mens bent met een eigen moraal, dan stel je de geestelijke wat vragen. Bijv. aan een katholieke geestelijke 'kunnen kinderen die sterven voor zij gedoopt zijn ooit in de hemel komen' dan zul je als antwoord krijgen Nee. Ik dat antwoord op mijn protestantse zondagsschool. Dat was voor mij als 15 jarige voldoende om te besluiten het geloof met vuur en zwaard te bestrijden. Buiten de katholieke of protestantse kerk kun je van alles geloven, maar noem jezelf dan niet christelijk. Voor een goede katholiek zijn protestanten niet eens christelijk en voor een goede protestant zijn papen gelijk aan ketters die zonder boodschap naar de hel gaan.
Van mij mag je alles geloven maar blijf wel kritsisch en laat je niet verleiden door onzuivere praatjes over liefde enz., want daar heeft geen enkele religie ooit blijk van gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritisch blijven, inderdaad.
Maar is het niet de bedoeling dat we op zoek gaan, aangespoord worden, om juist op zoek te gaan naar de liefde in onzelf, ongeacht wat er 'gepreekt' wordt?
Voor vragen over GOD moet je juist NIET bij een geloof zijn... Ga dan wetenschappelijk op zoek, maar toch niet bij een geloof...

En als ik geloof als heilig beschouw en ik wil zonodig toch geloven, geloof dan zomaar iets, dan heb je helemaal geen geïnstitutionaliseerd geloof nodig, maar een eigen geloof en wordt eigenwijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenwijs = eigen wijsheid!
Er zijn veel mensen met vragen over religie. Of ze zelf geloven of niet doet er niet toe.
Maar om naar een dominee of pastoor toe te stappen met je vragen is lastig. Je moet toch over een bepaalde drempel heenstappen om zoiets te durven. Zeker als je twijfels hebt. Probeer je zelf maar eens voor te stellen dat je aan een pastoor zou vragen naar de evolutietheorie.
Juist, je hebt gelijk het oordeel klaar dat die waarschijnlijk zal zeggen dat de evolutietheorie onzin is.
En dat is precies de reden waarom mensen hun vragen niet voorleggen aan een pastoor.

En dan heb je ook nog de groep mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar hoe anderen het geloof beleven.
Ik heb bijv. met een vriendin van mij gesprekken over het katholiek geloof. Daar stel ik allerlei vragen over aan haar. Die ze beantwoord naar haar inzicht. Maar ik heb niet de behoefte om deze vragen ook aan ee pastoor voor te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een goede kerk? En ondanks dat degenen die aan het hoofd van een kerk staan zeggen dat God door middel van hun praat lijkt me dat nogal stug. Elk mens zal een eigen interpretatie aan de bijbel geven en daar is niks mis mee, zolang jij met die interpreatie kan leven is dat hoe jij gelooft. En daarnaast, het blijft geloven, en geloven is zeker weten dat je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dominees komen vaak met een standaard apologetiek, die vaak en moeilijk te begrijpen is en niet ter zake doet.
Internet is goede manier voor wie op zoek is, en in staat is zelf antwoorden te wegen. Dat laatste is gelijk ook de valkuil van het zoeken op internet, want hoe weet je hoe zwaar een argument weegt als je nog niet voldoende van een onderwerp af weet ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook heel persoonlijk. Er zijn blijkbaar veel zoekende mensen. Als je zo'n vraag hier stelt hoop je antwoorden te krijgen vanuit velerlei oogpunten. Dat kan je helpen om een mening te vormen of uiteindelijk wel naar die dominee te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerken hebben ook niet de invulling gegeven die men zoekt. Ook zijn er sommigen die alleen provocerend, sarcastisch, filosofisch doen, met eigen beleving.
De antwoorden op deze levensvragen zijn vanuit eigen interpretatie en niet gebaseerd op deugdelijke feiten of een maatstaf die word aangehouden, waarop men kan bouwen.
Het is puur een kwestie: Is het waar of is het niet waar wat er word gezegd. Zal het uitkomen, of zal men teleurgesteld raken in beloften die gemaakt worden.
Ook kijkt men naar de handelwijze van degenen waar men naar luistert en vooral wat de algemene publieke opinie is van de groep, waar men het antwoord van verwacht, zonder zich te overtuigen van de werkelijkheid.
Als anderen dat zeggen, en genoeg mensen, dan zal het wel waar zijn.
Maar dat kan een grove fout zijn.
Deze tegenstand die men ondervind dan, had Jezus ook toen hij hij op aarde was en werd voor opruier en kwaadspreker uitgemaakt. Maar dat veranderd niets aan het feit dat hij door middel van wonderen (wat in die tijd iets abnormaal was) en andere zaken, bewees dat hij de ware Messias of Gezalfde was.
Dit heeft toch niet de hele wereld om hem heen van overtuigd dat het zo was.
Hij was ook niet de grootste groep, dus het aantal zegt niets over de juistheid van het geloof.
Dat betekent dat men op de juiste plaats moet zoeken, en dat houd in: Het woord van God, de Bijbel. Het bagatelliseren en in twijfel trekken van de Bijbel is natuurlijk al geen basis. Als je de Bijbel nog niet eens in huis hebt en niet eens gelezen hebt, heeft het geen zin om zich te bemoeien met deze materie. Ook als je het gelezen hebt met de verkeerde reden en uitleg. Zelfs die van jezelf.
Controleer de uitleg ervan, vergelijk de diverse delen, daar de Bijbel over een periode is geschreven. Kijk naar de eigenschappen van degene die de uitleg geven en ook ernaar leven, en dan heb je het juiste antwoord gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Piertje,
reactie op je laatste alinea:
Luisteren en kijken naar degene die uitleg geven is toch ook weer 'volgen'?
Is het niet de bedoeling dat je je eigen weg hierin vindt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Berth
Door te luisteren (niet alleen aanhoren) volg je niets. Je gaat je eigen conclusies trekken. Met je gezonde verstand beslissen wat je met de informatie doet.
Uiteindelijk volg je jouw eigen weg.
Die rijke jongeman die bij Jezus kwam en vroeg wat hij moest doen, kwam er wel achter wat hij moest doen, maar deed het toch niet vanwege de dingen die hij moest laten, en er geen afstand van kan doen.
Zo kan je na je onderzoek erachter komen wat juist is, maar zelf beslis je als wat je wel of niet wil doen.
Daar Jezus zei: Aan de vruchten zult gij hen herkennen, gaf hij aan dat het niet als de Farizeeën en Schriftgeleerden uit zijn tijd, mensen geboden op legden en ze zelfs niet eens met 1 vinger wilde aanraken.
Jou geloof word ontkracht als je dingen doet die je zelf aan anderen leert.
Je eigen weg kiezen als beslissing is jouw keuze. Maar je eigen weg kiezen in gedachten en conclusies hoeft niet de juiste te zijn, zoals de rijke jongeman toonde.
Wij nemen soms beslissingen mbt geloof dat we makkelijk vinden en niet te veel beslag legt op onze keuzes in het leven of door anderen word bekritiseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Bedankt.
Ik denk niet dat dat nodig is om op zoek te gaan naar een dominee.
Als je stil wordt kun je diep in jezelf jouw waarheid vinden.
Belangrijk is wel om ontspannen te zijn, en je gedachten stil te leggen.
Uiteindelijk draait alles om liefde voor de schepper en voor elkaar.
Om hier in te oefenen en onderweg te gaan, zullen afgesloten wegen weer voor je opengaan.
Wees liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God en kerk (bewust kleine letter) zijn twee verschillende dingen. Een kerk is een instelling, vereniging of zo iets van gelijkgestemden. God zit in je, ook zonder kerk of zonder dominee.
Vind je de kerk 'the place to be' blijf dan vooral gaan. Ga alleen de denkbeelden van jouw kerk niet poneren op andersdenkenden. Kortom respect voor elkaar en elkaars geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken en hun visie ervan en probeer te delen van wat ik geloof en hoe ik erover denk, en zonodig iemand ermee verder te kunnen helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het interesse van een ander niet net zo belangrijk zijn als je eigen interesses.
Dat het de een anders naar een onderwerp kijkt dan de ander moet denk ik niet bepalend zijn of een vraag gepast is of niet.
Je hoeft niet te reageren of er zelfs maar over na te denken.