Waarom leven de amish zo?

Ze willen niet moderniseren, maar waarom blijven ze dan in de 19e eeuw hangen? De 17e eeuw is vergeleken met eerdere eeuwen, zeker met de tijd van Jezus, behoorlijk modern, of niet?
Hoe zit dit?

Toegevoegd na 48 minuten:
17e eeuw moet natuurlijk 19e zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Ik denk dat het moment (19e eeuw) toch niet geheel willekeurig geweest is. Als je kijkt naar de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen door de eeuwen heen dan is er in de jaren tussen 0 en 1900 relatief weinig gebeurd. Natuurlijk is er in de manier van bouwen van huizen, kunst, cultuur, economie en ook wel technologie het nodige gebeurd, maar altijd was dit op basis van machines/werktuigen die door menselijke en dierlijke krachtbronnen werden aangedreven.

Vanaf de introductie van stoommachines en elektriciteit, vooral toen deze steeds meer vrij beschikbaar kwamen voor de gewone mens is de technologische ontwikkeling razendsnel gegaan.

Alles werd sneller, harder, meer enz. Ook de schaduwkant (negatieve effecten) van de industriële revolutie werd in de 19e eeuw pas goed zichtbaar. Ook (streven naar meer) geld werd belangrijker. Door de wetenschappelijke vooruitgang werden verder van steeds meer zaken ontdekt en bewezen die in strijd waren met de letterlijke uitleg van de bijbel. Dit heeft de ontkerkelijking en historisch-kritische benadering van de bijbel een verdere impuls gegeven.

De Amish zetten zich af tegen deze hang naar altijd maar sneller, harder, meer enz. Zij zetten zich af tegen het streven naar geld. Zij zetten zich af tegen de wetenschap, die zij als bedreiging zagen voor hun geloof. Hierdoor werd wetenschap als iets slechts gezien. De vele moderne technologische ontwikkelingen zijn natuurlijk het uitvloeisel van wetenschappelijke ontdekkingen en daarom wijzen Amish deze moderne zaken af.

Ze willen eigenlijk terug naar de tijd voordat de wereld zoals zij dit graag zien veranderde. Zij wijzen daarom alle moderne ontwikkelingen af, ook ingegeven door de bedreiging die de wetenschap vormt voor de basis van hun geloofsovertuigingen.

Dit zie je in mindere mate overigens ook nog wel terug in Nederland waar vele huishoudens de televisie zien als ''doos van de duivel". Waarom ze vervolgens wel mogen internetten (waar veel meer viezigheid te vinden is) is mij niet geheel duidelijk. Kan daar wel eens een vraag over stellen misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord

Andere antwoorden (6)

Mensen hebben altijd de neiging gehad het geloof om te zetten naar hun tijd en plaats. Zo zie je heel vaak min of meer blonde Jezusfiguren met blauwe ogen afgebeeld (hij mocht er eens als een echte Jood uitzien!).
Misschien is de trend ergens blijven steken toen steeds maar zwarte slaven christelijk werden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij zijn de Amish dus ook op zo'n willekeurig punt blijven steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Amish hechten zeer aan hun dopereren geloof waarin ook een radicaal pacifisme is besloten, alsmede eenvoudig leven, een hecht gezinsleven en loyaliteit aan de geloofsgemeenschap. Men plaatst zich bewust buiten de moderne wereld. De Amish leven in agrarische gemeenschappen, nog grotendeels zoals men in de eerste helft van de 19e eeuw leefde, zonder veel moderne voorzieningen en met gebruikmaking van traditionele landbouwmethoden en ambachtswerk. Men draagt nog de eenvoudige plattelandskledij uit die tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant stukje van wikipedia, maar hieruit blijkt niet waaróm ze zich bewust buiten de moderne wereld plaatsen; en dat was eigenlijk de vraag toch?
Het is een soort geloof maar ook een leefwijze. Waar ze heel streng in zijn, als iemand iets fout doet kunnen ze verbannen worden.
Ze willen graag met de natuur verbonden zijn, en er mee leven in plaats van vernietigen. Ze blijven bij de eenvoud en hechten veel aan familie en contact.
Ze vinden het moderne leven niks en hoe men nu leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de Amish hebben in de tijd waarin ze geemigreerd zijn ,besloten dat ze zo verder wilden leven als in hun oude vaderland, ze zagen dat als de goede levens steil en hebben besloten dat alles zo moest blijven als het was ,de wereld om hen heen is verandert ,en volgens de Amish niet ten goede dus is er geen reden tot verandering ., iets vergelijkbaars zie je ook bij de mensen die in de jaren 60 vanuit de azie en afrika naar nederland geemigreerd zijn ,daar zijn ook hier en daar gebruiken in zwang die in het oude vaderland hopeloos ouderwets zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat zij vonden/vinden,dat het leven dat zij in het begin leidden goed was.
Vergeet echter niet dat alle amish, al is het mar in de verte familie van elkaar zijn geworden en inteelt ligt levensgroot op de loer. Zie verder de uitgebreide bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat dit voornamelijk met bescheidenheid te maken heeft. Ze voelen zich als zondig mens te klein om zich groot voor te doen met luxe en moderne techniek. Het ouderwets leven ervaren ze als een bewogenheid naar God toe.

Toegevoegd na 3 uur:
Waarschijnlijk vinden ze 19e eeuws bescheiden genoeg. Nog ouderwetser leven zouden ze als 'valse bescheidenheid' kunnen zien (trots zijn op hun bescheidenheid).