Waarom is het verboden voor Jehova's getuigen om een bloedtransfusie te ondergaan?

Ik vraag me af waarom deze mensen geen bloedtransfusie mogen ondergaan. In de bijbel staat dat bloed verboden is om te eten maar er staat niets beschreven over een transfusie. Nou weet ik dat, dat vroeger niet bestond maar god is toch 'alziend' en zou dit vantevoren al kunnen weten dat dit uitgevonden zou worden?
Wat ik ook heel apart vindt is dat ze wel verschillende bestanddelen van bloed mogen nemen maar niet het geheel. Dat is toch hetzelfde als niet een broodje ham mogen eten maar wel de ham en het broodje apart?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
10.6K

Het beste antwoord

Bij dit onderwerp kun je inderdaad de nodige vraagtekens plaatsen, zelfs als je wel gelovig bent en verder wel de dingen die in de Bijbel staan als leidraad in je leven zou gebruiken, dan nog kan ik er met mijn kop niet bij waarom ze dit zo geloven.

De bijbeltekst luidt als volgt:

Want, wat de ziel van alle vlees betreft – het bloed ervan is zijn ziel; daarom heb Ik tot de Israëlieten gezegd: Gij zult van generlei vlees bloed eten, want de ziel van alle vlees is het bloed: ieder die het eet, zal uitgeroeid worden.

(Leviticus 17:14, NBG51 vertaling, zie voor eventuele contekst ook eerste link onderaan dit antwoord)

Zoals op verschillende lokaties, waaronder de webpagina achter de tweede link hieronder te lezen is, is de Watchtower organisatie ook nogal eens van gedachten veranderd over bloed, eerst was het helemaal niet geaccepteerd en later is pas dat gedeelte gekomen waaraan je refereert dat delen van het bloed wel gebruikt zouden mogen worden.

Helaas is het simpele antwoord dat dit een dwaalleer is van een zeer gevaarlijke sekte die nogal onderschat wordt in veel landen, dit valt op geen enkele manier te rijmen met wat er staat. De regels over bloed in bijvoorbeeld Leviticus gaan over het op reine wijze prepareren en eten van voedsel, vergelijk dit met kosher en halal zoals we dat tegenwoordig nog kennen.

In zeker zin ben ik geneigd te denken dat die regels in de heilige boeken terecht zijn gekomen omdat er ooit een praktische reden voor was, varkensvlees bijvoorbeeld zal onder niet al te hygiënische omstandigheden bijvoorbeeld vatbaarder zijn voor ziektes, parasieten en dergelijke, dit is echter puur een vermoeden van mij en dit is ondanks het feit dat ik wel geloof en ook geloof dat de Bijbel gebaseerd is op Gods woord.

Ik het kort nog even:

Het verbod is gebaseerd op enkele waandenkbeelden die heersen in de Watchtowersekte.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens heeft dit genootschap nog wel meer van die gevaarlijke opvattingen, onder meer over medische behandelmethodes die ondanks geclaimde basis in de heilige schrift een aantal malen drastisch veranderd zijn. Ik vind het ronduit immoreel en wellicht is het zelfs strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ik vertel altijd iedereen dat de JG s misbruikt worden om de Watchtowerboekjes enz te verkopen. De organisatie zit in New York ergens.
Het is in feite een zielige aangelegenheid. Ik antwoordde na jou, maar had jw antwoord niet gelezen,en was blij te zien dat je ook over de Watchtower organisatie spreekt. Veel te weinig mensen willen zien dat de JG s aan die touwtjes hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens in de USA in ieder geval, plaats weet ik even niet meer, maar het functioneert gedeeltelijk nog als een soort groot bedrijf ook. Als je er echt meer over gaat lezen, over dit soort onderwerpen, dan schrik je nogal wat er beweerd en opgelegd wordt, natuurlijk geldt dat in zekere mate ook voor andere (geloofs)overtuigingen, maar wat bij deze club gebeurd is ronduit eng.

Andere antwoorden (8)

Hierbij beroepen zij zich onder andere op de passage in Handelingen 15:28, 29: "Want het heeft de heilige geest en ons goedgedacht U geen verdere last toe te voegen dan deze noodzakelijke dingen: U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed en van al wat verstikt is en van hoererij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Die passage inderdaad ook, ik geloof dat er buiten die en die in Leviticus die ik noemde nog een was. Desondanks is het maar zeer moeilijk te volgen waarom ze daar nu deze betekenis aan geven. Ze hebben zich dan ook al in allerlei kronkels gewrongen om dit recht te praten.
De Bijbelboeken zijn allemaal geschreven lang voordat er een bloedtransfusie kon plaatsvinden.

Bloed geven is een naaste leven schenken, die daardoor het leven kan behouden.

Waarom Jehova s Getuigen het niet mogen? Het is een secte waarin wel meer do s en don ts nogal rigide zijn opgelegd. Ze hebben zo hun eigen interpretaties die door de leiding worden opgelegd. De uitgever van de Watchtower vaart er wel bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,ze geloven dat je ziel in je bloed zit ,ik bedoel heb ik wel s gehoord.
en misschien als ze bedoelen dat je wel bepaalde bestanddelen mogen nemen van je bloed,dan is dat zeker het onheilige deel denk ik.

Toegevoegd na 8 minuten:
ff ter verduidelijking: met * onheilige deel* bedoel ik dus de bestanddelen uit je bloed waar volgens die Jehovas Getuigen de ziel niet in zit of mee verbonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn gewoon van gedachten veranderd en dat meerdere keren de afgelopen veertig of vijftig jaar over dit toch wel belangrijke onderwerp. Heeft niets te maken met het deel van het bloed dat al dan niet heilig zou zijn, het is gewoon interne politiek.
Dit is de officiële website over het geloof, de leerstellingen en de activiteiten van Jehovah’s Getuigen. Het Wachttorengenootschap is een rechtspersoon die door Jehovah’s Getuigen gebruikt wordt.
Iedereen mag geloven wat ie zelf wil. Maar - of juist daardoor - is de logica vaak ver te zoeken.

http://www.watchtower.org/o/index.html

Het onderwerp Medical:
http://www.watchtower.org/e/medical_care_and_blood.htm

Ik kom er niet achter.
Het is de interpretatie van "iets", een "geschrift",
op hun eigen sektarische manier.
Wat "voorgeschreven" is hoef je niet uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat er destijds geen transfusie bestond. Maar daarom staat er in de bijbel ook dat we ons van bloed moeten onthouden. Dan is veel breder dan alleen niet eten. Stel dat een arts zegt dat je vanwege je gezondheid geen alcohol mag nemen betekent dat dan wel dat je het in je aderen mag spuiten? Tegenwoordig zien ook veel artsen het gevaar van transfusie en mijden die zoveel mogelijk ook is er voldoende andere techniek om geen transfusie te hoeven krijgen. Ik hoop dat dit wat duidelijker voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de letterlijke verklaring sluit ik me bij m.lodewijk aan.
Een meer algemene verklaring is dat hoe ongerijmder een leerstelling is t.o.v. het gezonde verstand, hoe groter de toewijding van de volgeling aan de kerkelijke leider en aan de leer.
Hoe groter het beroep dat wordt gedaan op een volgeling, hoe groter zijn loyaliteit zal zijn; het beroep zelf geeft de volgeling een gevoel van onmisbaarheid, waardoor hij zich op zijn beurt belangrijk kan voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jehovah's Getuigen nemen geen bloed tot zich maar zij vergieten ook geen bloed in oorlogen of andere conflicten.Honderden zitten zelfs momenteel gevangenisstraffen uit omdat zij "...de oorlog niet meer leren!"http://jw-media.org/arm/20101101rpt.htm

Het verbod bloed tot zich te nemen werd eerst aan Noach en zijn gezin gegeven (Genesis 9:4).Dus m.a.w. aan de gehele mensheid.

Zo’n 2400 jaar na het gebod dat Noach kreeg , inspireerde Jehovah het besturende lichaam van de vroege christelijke gemeente ertoe te schrijven: „Het heeft de heilige geest en ons goedgedacht u geen verdere last toe te voegen dan deze noodzakelijke dingen: u te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed en van al wat verstikt is en van hoererij.” — Handelingen 15:28, 29.

Hopelijk is het voor sommigen nu wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zich te blijven onthouden ... van bloed' , tot welke conclusie komt u dan? Gelet op de oorspronkelijke richtlijnen aan Noach waaraan het A.D. uit Handelingen 15 is ontleend, lijkt het redelijk dat deze uitdrukking ‘zich te blijven onthouden … van bloed' slaat op het ‘zich te blijven onthouden … van bloedvergieten' . Dat dit begrip van ‘bloed' slaat op bloedvergieten, staat niet op zichzelf. Het is niet alleen in harmonie met de context maar ook met andere bijbelpassages. Denk hierbij eens aan wat het bijbelverslag zegt over de moord op Abel. Dus nog vóórdat het bloedstandpunt aan Noach werd bekendgemaakt, ja toen er slechts een handje vol mensen op de aarde leefden maakte Jehovah reeds zijn standpunt inzake bloed kenbaar. Toen Jehovah Kaïn ter verantwoording riep zei Hij: “Wat hebt gij gedaan? Luister! Het bloed van uw broer roept luid tot mij van de aardbodem. En nu zijt gij vervloekt [en] verbannen van de aardbodem, die zijn mond heeft geopend om het bloed van uw broer uit uw hand te ontvangen …” (Genesis 4:10, 11) Hier wordt eveneens de term bloed gebruikt, niet als vloeistof maar als het symbool voor het leven van Abel. Kaïn had bloedschuld op zich geladen door onschuldig bloed van Abel te vergieten. Kaïn onthield zich niet van bloed . Een ander voorbeeld kunnen we vinden in het laatste boek van de bijbel. Wanneer Babylon de Grote haar oordeel wordt aangekondigd zegt de profetie: “Ja, in haar werd het bloed gevonden van profeten en van heiligen en van allen die op de aarde geslacht zijn.” (Openbaring 18:24) Ook hier is het onredelijk te stellen dat er over de vloeistof bloed wordt gesproken; Hier wordt gedoeld op onschuldig leven dat (door slachting) is weggenomen. Dit grote wereldrijk Babylon de Grote onthoudt zich niet van bloed, waardoor zij zich Jehovah's oordeel op de hals haalt. In dit verband is het interessant op te merken wat de eerste eeuwse geschiedschrijver Tertullianus hierover schrijft. Met betrekking tot de vroege christenen en hun begrip van het in de bijbel opgenomen A.D. schrijft hij: "Het is voldoende dat op deze plaats overspel en ontucht samen hun eigen terechte plaats hebben tussen afgoderij en moord: want het verbod inzake 'bloed' zullen wij veeleer opvatten als (een verbod) inzake menselijk bloed." — The Ante-Nicene Fathers, Deel IV, blz. 86.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals uit bovenstaande aanhaling blijkt, legt Tertullianus een verband tussen het apostolische verbod op (menselijk) bloed en moord. Met andere woorden het ‘onthouden van bloed' uit Handelingen werd door de eerste christenen rechtstreeks in verband gebracht met het bloedvergieten van vooral menselijk leven. Slechts het laatste deel van deze aanhaling (vanaf de dubbele punt) wordt in het boekje ‘Redeneren aan de hand van de Schrift', bladzijde 81 vermeld, om aan te tonen dat het bloedverbod uit Handelingen betrekking heeft op menselijk bloed, en aldus medische toepassingen zou insluiten. Maar net als met schriftdelen uit de bijbel is het van belang de context te beschouwen waarin uitspraken worden gedaan om de juiste betekenis te kunnen begrijpen. (Zie voor gehele aanhaling de volgende webpagina ---> http://www.ccel.org/fathers2/ANF-04/anf04-19.htm en klik vervolgens op hoofdstuk 12 (chapter XII)) Bovenstaande schriftuurlijke informatie geeft ons een heel ander perspectief op de woorden: 'U te blijven onthouden … van bloed.' Het maakt duidelijk dat Gods Woord geen verbod bevat op bloedtransfusies, maar een verbod op bloedvergieten door het wegnemen van onschuldig leven. Uit het bloedstandpunt welke Jehovah aan Noach bekendmaakte gaat het in beide gevallen om het doden (wegnemen) van leven. In het geval van het ‘verstikte' gaat het om het doden van dierlijk leven voor consumptie. In het geval van ‘bloed' (bloedvergieten) gaat het om het doden van met name menselijk leven. Dit kan eveneens worden gezegd over het toepassen van Jehovah's instructies inzake bloed onder het Mozaïsche Wetverbond. Slechts in die gevallen waar het dierlijke leven als slachtoffer op het altaar werd gelegd om verzoening te doen voor zonden, werd het bloed van het gedode dier op het altaar gespat als het typologische bloed van Jezus. Maar bij een operatie of een gezondheidsbehandeling waar bloed of bestanddelen ervan worden gebruikt, wordt geen leven weggenomen, maar zal mogelijkerwijs leven worden behouden, ja leven dat heilig is in Jehovah's ogen. Wanneer we nauwkeurig de verordening aan Noach bestuderen, is het dan logisch om aan het symbool van leven - de rode vloeistof - meer waarde toe te kennen dan aan het leven zelf? Dit schriftuurlijke inzicht brengt ons huidige bloedstandpunt inzake transfusies van bloed of bestanddelen ervan in een totaal ander licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals uit bovenstaande aanhaling blijkt, legt Tertullianus een verband tussen het apostolische verbod op (menselijk) bloed en moord. Met andere woorden het ‘onthouden van bloed' uit Handelingen werd door de eerste christenen rechtstreeks in verband gebracht met het bloedvergieten van vooral menselijk leven. Slechts het laatste deel van deze aanhaling (vanaf de dubbele punt) wordt in het boekje ‘Redeneren aan de hand van de Schrift', bladzijde 81 vermeld, om aan te tonen dat het bloedverbod uit Handelingen betrekking heeft op menselijk bloed, en aldus medische toepassingen zou insluiten. Maar net als met schriftdelen uit de bijbel is het van belang de context te beschouwen waarin uitspraken worden gedaan om de juiste betekenis te kunnen begrijpen. (Zie voor gehele aanhaling de volgende webpagina ---> http://www.ccel.org/fathers2/ANF-04/anf04-19.htm en klik vervolgens op hoofdstuk 12 (chapter XII)) Bovenstaande schriftuurlijke informatie geeft ons een heel ander perspectief op de woorden: 'U te blijven onthouden … van bloed.' Het maakt duidelijk dat Gods Woord geen verbod bevat op bloedtransfusies, maar een verbod op bloedvergieten door het wegnemen van onschuldig leven. Uit het bloedstandpunt welke Jehovah aan Noach bekendmaakte gaat het in beide gevallen om het doden (wegnemen) van leven. In het geval van het ‘verstikte' gaat het om het doden van dierlijk leven voor consumptie. In het geval van ‘bloed' (bloedvergieten) gaat het om het doden van met name menselijk leven. Dit kan eveneens worden gezegd over het toepassen van Jehovah's instructies inzake bloed onder het Mozaïsche Wetverbond. Slechts in die gevallen waar het dierlijke leven als slachtoffer op het altaar werd gelegd om verzoening te doen voor zonden, werd het bloed van het gedode dier op het altaar gespat als het typologische bloed van Jezus. Maar bij een operatie of een gezondheidsbehandeling waar bloed of bestanddelen ervan worden gebruikt, wordt geen leven weggenomen, maar zal mogelijkerwijs leven worden behouden, ja leven dat heilig is in Jehovah's ogen. Wanneer we nauwkeurig de verordening aan Noach bestuderen, is het dan logisch om aan het symbool van leven - de rode vloeistof - meer waarde toe te kennen dan aan het leven zelf? Dit schriftuurlijke inzicht brengt ons huidige bloedstandpunt inzake transfusies van bloed of bestanddelen ervan in een totaal ander licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat wel degelijk over eten: (Genesis 9:4) 4 Alleen vlees met zijn ziel — zijn bloed — moogt GIJ niet eten. (Deuteronomium 12:16) . . .Alleen het bloed moogt GIJ niet eten. Gij dient het als water op de aarde uit te gieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus Noach was vegetariër Aimeetje? Want als hij dat niet was dan klopt of jullie interpretatie niet of hij zondigde daarmee, in vlees zit namelijk altijd nog bloed, hoe goed je je best ook doet om dit naar de aarde te laten afvloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie voor de gehele uitleg bloedkwestie .nl
er is een tekst over dat de ziel van iemand in het bloed zit, en dat je iemands anders bloed niet mag drinken. maar God zegt óók dat we zorg moeten dragen voor het leven, en het bewaren van leven gaat altijd boven andere dingen die in de Bijbel staan.