Ik weet er niet zo gek veel van af.
Maar ik las wel eens dat boeddhistische monniken niet dieren mogen doden. Maar dat ze wel vlees mogen kopen en opeten, en dan niet alleen van toevallig overleden dieren, maar ook gewoon regulier, dieren die ervoor gedood worden.
En dat zou dan niet tegen het geweldloosheidsprincipe ingaan, omdat ze zelf dat geweld niet plegen, en hun ziel dus schoon blijft of iets in die trant. En dat er dan wel een dier gedood wordt minf of meer in opdracht van hen (ze laten de slager een dier doden, zodat zij het kunnen kopen en eten; de slager doet het voor zijn klanten, niet voor zijn eigen plezier), maakte dan niet uit.
Als dat inderdaad zo is, zou volgens die logica een boeddhistfundamentalist ook een huurmoordenaar kunnen inhuren om andersdenkenden om zeep te helpen, lijkt mij.
Maar zoals ik zei, ik weet er weinig vanaf.
Daarnaast is er meer op de wereld dan alleen geweld. Als een groep fundamentalisten ergens aan de macht is, kunnen ze ook zonder geweld andersdenkenden het leven flink zuur maken. Dwang uitoefenen kan je ook door mensen buiten te sluiten, toegang tot bepaalde plekken te verbieden, geldstraffen etc.
Het is wel minder gevaarlijk dan geweld, maar kan nog steeds wel kwaad vind ik.
Maar het ligt er dus aan wat boeddhistfundamentalisten als uitgangspunten hebben, als bijvoorbeeld compassie het basisprincipe is voor hen, zullen ze weinig kwaad doen denk ik.