Uitschrijven bij de RK kerk. Schrappen uit doopregister. Iemand ervaring?

De antwoorden hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/laat-uitschrijven-kerk.11351
vind ik niet volledig.

Er is namelijk wel een site
http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html
waar beschreven staat wat je moet doen.

Daar staat ook dat je je [in Nederland] niet kan laten uitschrijven uit het doopregister. Dat vind ik niet eerlijk.

Heeft iemand dat wel eens gedaan en hoe ging dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.2K

Het beste antwoord

Over katholieken kan ik je niet verder helpen, ik ben daar te onbekend mee, maar ik heb mezelf indertijd wel degelijk laten uitschrijven uit het (gereformeerde) doopregister. Daarmee ben ik officieel niet meer gedoopt, hoor niet meer bij een kerk, betaal geen kerkbelasting en krijg geen acceptgiro's meer voor een bijdrage aan het kerkenfonds. Een briefje was overigens genoeg.

Ongetwijfeld staat er nog ergens in het doopregister dat ik ooit gedoopt ben. Daar hou je tenslotte een administratie voor bij. Ik zal ook nog wel ergens in de administratie van mijn oude basisschool staan, en bij oude werkgevers of verenigingen, maar dat wil niet zeggen dat ik daar nog banden of verplichtingen mee heb, het is slechts een administratieve vermelding.

Ik heb er na die melding nooit meer iets van gemerkt noch last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch een ervaringsverhaal. Met dank.

Andere antwoorden (6)

Ik ben te laks voor de uitvoering, maar mijn howto lijstje vindt je in de bron;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
How to.. had ik al in mijn link.
Ik vraag naar ervaringen..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn howto wordt verteld wat je WEL met het door jezelf aangehaalde doopregister te doen. Bedankt voor de waardering. 2. Indien gedoopt: vraag of je uit het dopingsregister verwijderd kan worden.
De telefoniste zal wederom opmerken dat dit niet kan. Laat je niet misleiden, ook dit is weer een cryptische bullshitopmerking zonder waarde. Verwijderen kan inderdaad niet, maar de opmerking 'UITGESCHREVEN' achter je naam zetten kan wel. Puur administratief geintje van de RKK om het uitschrijven te ontmoedigen. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
punt 2 - is goed idee - Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Uit het doopregister kun je je uiteraard nooit laten uitschrijven, want je bent gedoopt.
Als je geen lid meer wilt zijn van de RK kerk, schrijf je een brief naar het Bisdom, met een copie voor de Parochieraad van je eigen parochie.
Tenminste zo zou ik het doen als ik RK was en geen deel meer wilde uitmaken van deze kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom "uiteraard". Ik was ook ooit getrouwd en heb dat toch ongedaan laten maken. Of zou ik voor de kerk nog getrouwd zijn met mijn ex..........?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf niet van de RK kerk, Maar het is nog steeds zo dat een eenmaal gesloten huwelijk, altijd blijft bestaan voor die kerk. Je kunt uitsluitend op bepaalde condities, het huwelijk ongeldig laten verklaren. Die condities zijn vast wel ergens op te zoeken. Je kunt ze ook lezen in het boek van Roothaert, doctor Vlimmen.
Dus, tenzij je een kerkelijke procedure hebt gevoerd en gewonnen, sta je nog steeds als gehuwd in de kerkelijke registers. Tegenwoordig heeft niemand daar meer last van, maar vroeger, in het katholieke brabant bv kon men niet meer opnieuw trouwen. Het kon natuurlijk wel voor de wet, maar het grootste deel van de mensen vond dat niet geldig.
Wat een ophef....iemand die als baby besprenkeld is en ingelijfd in een gemeente, is in feite helemaal niet gedoopt.
Een doop is alleen geldig als je hem bij je volle bewustzijn, als deel van je belijdenis ondergaat,
dat kerken er een ander verhaal van hebben gemaakt is triest genoeg.
Als ik katholiek was opgevoed, zou ik na alle pedofilie-schandalen alleen al, 100% overtuigd zijn inmiddels, dat dat in ieder geval zeker de juiste kerk niet is.Niet 50 jaar lang sorry zeggen door een "onfeilbare"(?) paus, maar celibaat afschaffen.
Petrus, de eerste paus(?) was zelf ook getrouwd, en vasten (als deel van goede werken) hoeft helemaal niet.
Enfin, Timoteus schrijft al over de valse kerk en dwaling van de RKK in zijn brief 2000 jaar geleden.Eigenlijk onvoorstelbaar dat mensen traditie en gewoonten boven hun geloof stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn altijd maar weinig mensen die de moeite nemen zich uit te laten schrijven. Die mensen die zich uitschrijven geven de Kerk de bevestiging dat de anderen wel katholiek zijn. Als je je uitschrijft erken je ook de R.K. kerk, dat je er ooit lid van was. Ga gewoon niet meer naar de kerk, dat zegt voldoende. Zelf ben ik op die manier een niet-katholieke katholiek. Een ander voordeel van je niet uitschrijven is dat je beter tegen de Kerk kan protesteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. *Al die niet uitgeschreven leden geven de kerk juist het recht te spreken namens een "heleboel leden".
* Ik wil formeel niet ingeschreven staan bij een club waar ik niet achter sta.
* Dat ik ooit lid was - en nog ben - dat zij zo. Daar hebben mijn ouders voor gezorgd. Ik ga de link over hoe je je moet uitschrijven wel aan mijn kinderen sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste argument begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De administratie van de RK kerk - en andere kerken - pretenderen een heleboel leden te hebben en dat dus een heleboel mensen katholiek zijn, die het eigenlijk voor hun eigen gevoel helemaal niet meer zijn.
De kerk ontleent daar dus een misplaatst machtsgevoel aan.
Beste persoon.
Pas hoorde ik dat in Polen veel mensen zich afvroegen waarom ze officieel katholiek waren. Ze wisten het niet meer en lieten ze uitschrijven. Ze raakten/ werden geéxcomuniceerd.

Toegevoegd na 22 uur:
Hieronder heb ik het geplaatste artikel in het pools waar gezegd wordt dat wie in Polen afstand van de Kerk neemt Geëxcommuniceerd wordt.

Apostazja to bunt. Wyrzeczenie się przynależności do Kościoła. Wzięcie z nim rozwodu. Bez orzekania o winie, ale z długą litanią konsekwencji. Po pierwsze apostazja oznacza ekskomunikę. Kościelną klątwę rzuconą na apostatę, pozbawienie go wszelkich praw we wspólnocie chrześcijańskiej
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat ze uit de katholieke kerk werden gestoten? Omdat ze zich uit de katholieke kerk hadden laten uitschrijven? Dat is niet erg spannend. Klinkt als de werkgever die zijn werknemer die net is opgestapt naroept: "je kunt geen ontslag nemen, ík ontsla jóu!" Ikzou hier sowieso wel een bron van willen zien. Raar verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha. Zoals je dat zegt klinkt het grappig. Ik zal je een bron hierover sturen maar dan zal dat wel in het pools zijn. Mijn vrouw zag dat in de poolse krant. Ik denk dat de excomunicatie wat in Polen gebeurt is niet hetzelfde als iemand verstoten wordt. Ik denk dat de bedoeling is dat beide partijen ermee akkoord zijn en zal dat wel een akte van excomunicatie zijn. maar ik zal me nog hierover laten horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens Suzy Q. Ik heb al gehoord dat mijn vraag niet goed gesteld is. Mede daarom besloot ik om deze te sluiten. In het vervolg zal ik beter oppletten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ
http://wiadomosci.onet.pl/1600880,240,1,polacy_biora_rozwod_z_kosciolem,kioskart.html Dat is de bron van de site waarop wordt vermeld dat wie afstand van de katholieke kerk in polen neemt Geëxcommuniceerd wordt. Men krijgt dan een soort vloek van de kerk uit en het artikel in het pools is hier Apostazja to bunt. Wyrzeczenie się przynależności do Kościoła. Wzięcie z nim rozwodu. Bez orzekania o winie, ale z długą litanią konsekwencji. Po pierwsze apostazja oznacza ekskomunikę. Kościelną klątwę rzuconą na apostatę, pozbawienie go wszelkich praw we wspólnocie chrześcijańskiej
8 jaar na het openen van dit topic is er goed nieuws!
Met de komst van de AVG kun je je beroepen op het recht van vergetelheid. De parochie MOET dan je gegevens schrappen uit het doopregister. Ik heb even vol moeten houden, maar uiteindelijk is da pastoor in Deurne zo vriendelijk geweest om een zwarte marker door het doopregister te halen. Zie ook mijn bijdrage aan Wikipedia;