Hoe verklaren mensen die geloven in (een) God de dinosaurus vondsten?

Er worden (volgens mij) dagelijks (bot)resten gevonden van dinosaurussen (sorry als ik 't verkeerd spel ;-) ) gevonden.
Volgens de wetenschap zijn sommige vondsten al miljoenen en soms miljarden jaren oud!
En de bijbel verklaard dat de aarde om en nabij de 4000 jr oud/jong is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
14.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6000 jaar ; de aarde zou zijn geschapen ca 4000 jaar voor Christus. En op die datum komen ze door vanaf Jezus de stamboom terug te rekenen naar Adam met gemiddelde mensenleeftijden. Zo krom als een hoepel dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks voor je reactie, ik wist namelijk niet precies hoe oud de aarde volgens de bijbel is ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet 'volgens de bijbel' hoor, de bijbel zelf rept niet over de ouderdom van de aarde. Een of andere bisschop heeft dat ooit uitgerekend....effe graven....James Ussher was dat , in 1650.
http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/369/1/Hoe-oud-is-de-aarde/Page1.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmzz ik verdiep me niet genoeg in de bijbel, ik dacht werkelijk dat het erin stond, dus een bisschop die is gaan tellen heeft dat dus bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het zelf geloof ik ook wel narekenen.

Het beste antwoord

Ik heb altijd begrepen rond de 6000 jaar, maar dat is niet zo belangrijk als we het over miljoenen en miljarden jaren hebben die de dieren en de aarde al bestaan.
Ik zie het hele scheppings verhaal als symbolisch bedoeld en niet zo letterlijk.
Echter veel gelovigen gaan zo ver dat alles wat ze niet goed in hun bijbelbeleving kunnen inpassen, dan wel zo geschapen is.
In mijn tuin groeit de plant schaafstro, dit is een van de eerste oerplanten ooit! Bestaat al 300.000.000 jaar, fossielen van deze planten vinden we in de steenkoollagen in Zuid Limburg, dan zou je zeggen, we hebben bewijs!
Echter als men dan zegt, de steenkool met al zijn fossielen is zo geschapen, dan is dat voor mij einde discussie en zo gaat het ook met de dinosaurus, geloof je er in dat ze hebben bestaan, moet je minstens twijfelen aan de bijbel.
Wetenschap en geloof gaan ook niet samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is ook heel vaak : dat men mensen moet overtuigen van iets dat wel bestaat . maar hun geloven dat niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof best dat er dinosaurussen gelopen hebben (als christen notabene!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teun ik , bisschop van Tuindorp Oostzaan, excommuniceer jou om deze opmerking en Woman80, en jou ook.

Andere antwoorden (17)

Dat kunnen ze niet goed verklaren. Dat is ook een van de manco's van het geloof.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 al begrijp ook niet waarom mensen hier minnetjes geven. Want waarom zou dit niet kloppen?
Ten eerste zijn er meer goden, en meer scheppingsverhalen. Niet elk scheppingsverhaal is in strijd met de vondsten.

Ten tweede zijn er een heleboel manieren om de vondsten te interpreteren. Zo heb je mensen die beweren dat de vondsten prima binnen de leeftijd vallen, en gefossiliseerd zijn bij de zondvloed - uitgaande van de variant die je noemt.

Ten derde zijn er natuurlijk ook een heleboel gelovigen die totaal geen moeite hebben met wetenschappelijke vondsten, en hun god hier volledig buiten plaatsen, zodat er geen conflict ontstaat (althans, niet hierin).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk en lees is wat dr. kent hovid

http://www.youtube.com/watch?v=DOlnMrt-Htk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies!!
God en de hemel zijn bedacht door mensen, en dus is het christelijke geloof onbetrouwbaar. Niks dat door mensen is gemaakt of bedacht heeft te maken met het ontstaan van de aarde of wat er gebeurt na je dood..

Dus dat hele geloof betekent al niets voor mensen die een beetje filosoferen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelovigen verklaren dat als een test van god. Hij heeft zaken geplaatst die ouder zijn dan de aarde om te testen of je sterk in je geloof staat. (Tenminste, dat heeft iemand mij een keer verteldd toen ik hem deze vraag stelde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bijbel staat: Een dag is als 1000 jaar en 1000 jaar is als een dag. Misschien dat 1000 jaar ook wel gelezen kan worden als 100.000 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaat dat prima samen.
Ook in de bijbel wordt over draken gesproken.
Bovendien denk ik dat geloof en wetenschap prima samen kunnen werken.
Het een hoeft de ander helemaal niet uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen die gelooft denkt dat de Bijbel letterlijk waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof is een grote word. Zo zijn er verschillende interpretaties voor de bijbelse verhalen. Bij voordeeld de kabbalistische versie van de bekende Genesis verhal. Men kan het lezen als een mooie legende, een ander lees het als een parabel met een sterk moreel en weer een ander leest het als een wet boek. De reden voor deze verschilende interpretaties is: Zo was het bedoeld door de schrijvers. De bijbel is geschreven op een manier die multi-dimensionale betekenis kan leveren. Het gaat natuurlijk om de origineel teksten in het oude Hebreeuws. Zo heeft de kabbalist Nehunia Ben-Hakana berekend dat de universum is ontstaan 14 miljard jaar geleden. Dat heeft hij gedan naar aanleiding van de eerste 42 letters van Genesis. Dat weet iedereen zou je zeggen, the big bang theory is old news.
Het grappige is dat dhr. Ben-Hakana leefde bijna 2,000 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het grotendeels eens met de dvd's van dr kent hovind met de titels leeftijd van de aarde en de hof van eden bekijk die maar eens en dan heb je gelijk antwoord op je vraag, echt raad ik iedereen aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan prima samen hoor.

Toegevoegd na 13 minuten:
Alleen ze zijn niet miljarden jaren oud, de wetenschap heeft die miljarden jaren gewoon nodig met vanalles en nog wat, anders kan hun theorie niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is namelijk precies wat ik mij afvraag, die miljarden jaren..
Dat wordt bepaald met koolstoffen (heb ik wel eens begrepen)
Op dat gebied ben ik een leek, dus snap daar niet veel van ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zondvloed past veel beter voor de versteende dinosaurussen enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat verklaard ook gelijk de nog rechtopstaande bomen dwars door de zogenaamde verschillende lagen aarde van miljoenen jaren oud.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het verklaart elke verkeerd geïnterpreteerde fantasie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koolwitje, kan een boom niet ook naar beneden groeien ipv alleen naar boven? (: Maar waar kan ik wat meer vinden over die bomen, ik ben wel benieuwd hoe dat zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.kisato.com/index.php?option=com_content&view=article&id=25:waarom-klopt-de-evolutietheorie-niet&catid=7:jaar-van-darwin&Itemid=19 Hier staat het ook wel bij, de andere site kon ik niet zo gauw weer vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het stukje Geologie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar staat alleen maar dat er bomen gevonden zijn die door vele aardlagen heen groeien. Geen enkele referentie. Er wordt geen onderzoeker genoemd die dit zou hebben gevonden. Geen foto's. Geen rapport. Helemaal niets. Het is daarmee een loze bewering. Ik kan ook wel een webpagina maken waarop ik schrijf dat er een magische theepot boven Utrecht zweeft. Zolang ik geen foto's toon, geen artikelen noem, en geen enkele andere ondersteuning van mijn boude bewering aandraag, zal niemand mij geloven. En dat is terecht. Daarom kan ik me niet voorstellen dat iemand wél zomaar gelooft in de boude bewering die op de door jou genoemde website staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderaan de pagina staan wel bronvermeldingen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook foto's van gezien, maar die waren van de bomen in Duitsland.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb het even uitgezocht. Je geeft de situatie verkeerd weer. Je schrijft over "de nog rechtopstaande bomen dwars door de zogenaamde verschillende lagen aarde van miljoenen jaren oud". Dat is niet correct. Er zijn inderdaad bomen gevonden die nog rechtop staan, en die zijn gefossiliseerd (al dan niet versteend). Als je ervan uitgaat dat aardlagen met gemiddeld 1 meter per miljoen jaar ontstaan, en je vindt een boom van 25 meter hoog die rechtop staat, dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat die boom dus een serie aardlagen van 25 miljoen jaar doorklieft. Dat kan inderdaad niet. Maar dat is niet wat er is gebeurd. We hebben gelukkig ook andere methoden om de ouderdom van aardlagen te bepalen. Gebruik je die, dan zie je meteen dat de bovenkant van die aardlaag waar de boom doorheen groeit, even oud is als de onderkant. Dat betekent dat die bomen door slechts één aardlaag groeien. Die ene aardlaag van 25 meter dik, is binnen zeer korte tijd ontstaan. Dat kan zijn gebeurd door het leeglopen van een meer, of door een modderlawine. In die twee gevallen ontstaan afzettingen van 25 meter dik, of zelfs nog meer, binnen een half uur. De fout in de redenatie op jouw website is dat ze ervan uitgaan dat aardlagen ALTIJD ontstaan met de GEMIDDELDE snelheid van (in dit voorbeeld) 1 meter per miljoen jaar. Dat klopt niet. Soms wordt er 30 meter afgezet binnen een half uur, soms duurt het 15 miljoen jaar voordat er 25 centimeter is afgezet. Ik zal Antwoordman vragen een link te plaatsen naar een filmpje van een modderlawine, waarin je duidelijk kunt zien hoe snel zo'n aardlaag kan worden afgezet. Als Antwoordman aan de computer zit en deze vraag nog lang genoeg open blijft staan, zal hij de link naar dat filmpje hier kunnen toevoegen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nog snel even een referentie naar nuttig informatiemateriaal:
http://www.talkorigins.org/faqs/polystrate/trees.html "
As for Malone's "problem" with the "thousands of years" for the tree to remain upright for "slow accumulation" to occur, it is a non-problem - he is simply interpolating the average depositional rates for an entire formation
down to the scale of metres. This is not the correct way to do it, because individual beds can be deposited rapidly (say, sands and mud during a levee breach), and then little deposition can occur for a long time (e.g., a soil horizon), as is observed in modern river floodplain environments where trees commonly occur. In short, he is assuming conventional geologists would interpret the occurrence the simple way he has interpolated - they do not.
"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de zondvloed ook hier beter passen. Maar dit is eigenlijk een nutteloze discussie waar we niet uit komen. Dus hier zal ik het bij laten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vermoedde al dat je jouw idee boven de feiten zou stellen. --  Zijn er feiten die jouw idee ondersteunen?
      Dan zul je deze feiten omarmen.
--  Blijken de feiten jouw idee juist te ondergraven?
      Dan zul je deze feiten verzwijgen. Ik doe het net andersom: ik stel de feiten boven mijn ideeën. Ik pas mijn ideeën aan als de feiten dat vereisen. Gepaste bescheidenheid, noem ik dat. Maar goed, wat je hierboven zegt, namelijk dat we hier niet uit zullen komen, was natuurlijk vanaf het begin al duidelijk. Ik wilde de feiten toch noemen, om te voorkomen dat onschuldige mensen ten prooi vallen aan een verkeerde voorstelling van zaken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Met dank aan Antwoordman, hier het filmpje waarin te zien is hoe zich in korte tijd een enorm dikke aardlaag afzet. Misschien dat over miljoenen jaren ook hier sommige gelovigen zullen beweren dat er bomen door miljoenen jaren aan aardlagen heen zijn gegroeid... http://www.youtube.com/watch?v=mL4XBpEg97I
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je filmpje bekeken maar de de bomen blijven niet rechtop staan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Déze niet nee. Maar dit was dan ook wel een heel grote, sterke aardverschuiving. Maar wat dacht je van de bomen die onderop de helling staan? Een aantal zal omvallen - een aantal zal blijven staan. Wat gebeurt er als er een vergelijkbare aardverschuiving optreedt, zonder dat er een bos op de schuivende helling staat? Maar wel een bos onderaan de helling? Dan zullen een boel bomen blijven staan. Wat gebeurt er als er een vulkaan uitbarst? We hebben uitbarstingen gezien waar binnen drie weken metersdikke aslagen neerdaalden. Ook dan zullen de getroffen bomen blijven staan. Feit blijft dat de redenatie uit jouw link *alleen* maar geldig is, wanneer de aardlagen met een constant tempo ontstaan. Dus wanneer de snelheid waarmee de aardlagen worden afgezet, *altijd* gelijk is aan de gemiddelde snelheid. Dat is niet zo. Je kunt je goed voorstellen dat dat niet zo is, en we hebben concrete voorbeelden waarin dat niet zo is. In werkelijkheid worden de aardlagen nu eens in een gigantisch hoog tempo afgezet (dertig meter in een paar dagen), nu eens in een veel lager tempo (drie centimeter in twintig miljoen jaar). Dit is voldoende reden om de redenering die in jouw link wordt gebruikt, te ontkrachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je tch ook niet aan de hand van de aardlagen de oudheid ervan vaststellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verder de natuurwet entropie (de tweede hoofdwet van de thermodynamica, een algemeen aangenomen natuurwet), die zegt dat een orde, aan zichzelf overgelaten, altijd vervalt tot chaos. Het tegenovergestelde van de evolutie dus, die suggereert dat de natuur, aan zichzelf overgelaten, een orde wordt. Volgens de natuurwet is dit niet mogelijk. En hoe is dit dan mogelijk?
Cryofiel
13 jaar geleden
Over je eerste reactie: het vaststellen van de oudheid van aardlagen is inderdaad vaak behoorlijk moeilijk. Het is beslist noodzakelijk meerdere informatiebronnen te combineren. Dan nog komt het af en toe voor, dat de ouderdom van fossielen moet worden bijgesteld: dan komt er nieuwe informatie beschikbaar, waarmee een bepaald fossiel plotseling 30 miljoen jaar ouder blijkt te zijn - of juist 30 miljoen jaar minder oud. Gelukkig zijn er meerdere bronnen dan alleen het meten van de dikte van de aardlagen. We kunnen jaarringen tellen, we hebben koolstofdatering, we kunnen de richting van het magneetveld van de aarde bepalen, we kunnen aardlagen koppelen aan het niveau van de zeespiegel, aan ijstijden, aan vulkaanuitbarstingen, enzovoort, enzovoort. Al die informatiebronnen tesamen vormen een enorme puzzel. Door die puzzel op te lossen, kunnen we de ouderdom van fossielen bepalen - met altijd een kans op fouten, dat is waar. Over je tweede reactie: je manier van denken is prima in orde! De wet van de entropie geldt inderdaad - maar, net als bij de snelheid waarmee aardlagen worden gevormd, gaat die wet over het totaal - het gemiddelde, zo je wilt. De entropie van een systeem moet toenemen. De entropie van een *deel* van het systeem mag best afnemen, zolang de *totale* entropie van het *hele* systeem maar toeneemt. In een levend wezen neemt de entropie af - in ruil daarvoor neemt de entropie van de rest van het systeem (de aarde, in dit geval) bovengemiddeld snel toe. De entropie van het totaal (aarde plus levend wezen) neemt dus toe, zoals de wet van de entropie voorschrijft. Dit afnemen van de entropie van een deel van een systeem kan overigens alleen maar onder doorvoer van energie. Vandaar dat het leven, om aan de tweede hoofdwet van de thermodynamica te voldoen, altijd een bron van energie nodig heeft.
De meerderheid zal het beschouwen als fossiele resten die miljoenen jaren in de grond hebben gezeten, uit een tijd voordat de mens als soort bestond.
Dat we volgens de Joodse jaartelling in het jaar 5769 staat daar volledig los van, en betekent niet per definitie dat men denkt dat er voor die tijd niets was, of dat de wereld een kleine zesduizend jaar geleden in elkaar is gekleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die ZO vastgeroest is in zijn geloof, zal OF helemaal niet geloven dat er ooit dinoaurusbotten gevonden zijn, OF ze bestempelen als een instrument van de duivel om de mens te misleiden, OF - en dat vind ik zelf nog de meest ' plausibele', want hij past in elk geval in de gedachtelijn - het zijn dieren die de zondvloed niet hebben overleefd.

Waarom God dan precies besloten heeft dat de dinosauriers, de grote zoogdieren en nog vele duizenden andere uitgestorven dieren niet mee hoefden, is me dan wel niet helemaal duidelijk, maar er zal wel een reden voor zijn. Ruimtegebrek ofzo.

Toegevoegd na 2 minuten:
De meeste gelovigen geloven overigens dergelijke onzinverhalen niet, en accepteren wel degelijk de ouderdom van de arde en zélfs de evolutie, al kennen ze daarin vaak de mens of de menselijke ziel een aparte plaats toe, of leggen er een plan/ontwerp aan ten grondslag (intelligent design) . Maar het merendeel accepteert dergelijke vondsten gewoon voor wat ze zijn. En zo niet, dan niet ; de feiten worden er niet anders door ofzo, alleen het geloof wat minder geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hebben ze geen verklaring voor, het interesseert ze ook niet, ze geloven het niet eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O jawel hoor maar ik kan dat niet zo goed uitleggen zoals ik in mijn antwoord als zei dr kent hovind legt dat heel goed uit in zijn dvd's hof van eden en leeftijd van de aarde kijk ze maar eens, ben het grotendeels met hem eens
Deze mensen verkeren in de veronderstellind,dat deze botten nog geen 6000 jaar oud zijn en zijn niet van dat standpunt af te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dinosaurussen zouden met de zondvloed verdwenen zijn volgens deze site
www.scheppingofevolutie.nl(kijk bij veelgestelde vragen)
Nog veel meer ''bewijs'' van de fundamentalisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK HEB het aan de doninee gevraagd,hij zei dat het niet bekend is hoelang de zondvloed van noach was de tussenpozen