als er nu een profeet zou opstaan... zouden we hem dan niet opsluiten of in ieder geval voor gek verklaren? en zeker niet serieus nemen?

stel je voor als nu iemand aan komt zetten met 10 nieuwe geboden, of iemand die zegt god gesproken te hebben en dat we hem moeten gaan volgen.... of in ieder geval een hele grote boot moeten bouwen :)

hoeveel "profeten" hebben wij ondertussen niet al voor gek verklaard en misschien zelfs opgesloten in gekkengestichten etc etc :S (door alle jaren heen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ja.
Maar er zijn altijd wel een paar mensen die achter hem aan gaan lopen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, ook vandaag de dag hebben sommige nieuwe profeten miljoenen volgelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er lopen zat profeten rond. Altijd al zo geweest. Wat ik altijd raar vind is dat ze zeggen dat de profeet is opgestaan. Ik hou niet van luie mensen. Ik vind het geen nieuws als iemand is opgestaan. De profeet is opgestaan! Ja voordat hij opstond lag hij de hele dag met zijn luie reet in de kombuis. Werken deed hij niet.

Zo zie je maar. Ik neem een profeet niet serieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Profeten zijn figuren uit de bijbel. In die tijd was er geen wikipedia dus er moesten wel van die figuren zijn die zeiden een lijntje met God te hebben.

Maar ik geef toe dat als iemand het allemaal wel zou weten er nu niet meer naar geluisterd word. Meestal worden ze door de gevestigde orde de mond gesnoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
L'histoire, se repete.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een profeet zou opstaan dan werd hij niet serieus genomen en hele grote kans dat hij voor gek verklaard werd en opgesloten of zelfd vermoord. Ken je, Jim Jones, Lou de Palingboer, Al Hillaj Mansoor, Socrates, Pim Fortuyn, Jezus van Nazareth, David Koresh? Werden ze serieus genomen? Toch was de enige reden van verreweg de meesten dat ze dingen zeiden die tegen de gevestigde orde indruisten dat ze voortijdig aan hun einde kwamen... Er dan noem ik er een paar die me meteen te binnen schieten... En wat is een profeet? Waar kun je dat diploma halen? Of van wie krijg je dat predicaat? Ben ik een snelheidsduivel als ik een paar kilometer te hard rij? En als dan de blikopdeweg-politie achter me aanzit, ben ik het dan wel plotsklaps? Wat is profeet? Ben ik profeet als ik beweer dat morgen de zon opkomt? Is Nostradamus een profeet, omdat hij romannetjes geschreven heeft die over een imaginaire toekomst ging?
En wie zou er nu met 10 geboden op de proppen komen, dan ben je niet geloofwaardig op de eerste plaats, dat was het toen al niet en nu zeker niet omdat als je het weer opnieuw probeert... Neal Donald Walsh die spreekt met God... Nemen we hem serieus? Is dat een profeet?

We kunnen van het verleden leren, maar of we dat doen is een tweede... Bhagwan Shree Rajneesh was wellicht een profeet, misschien een man van kaliber Jezus Christus, maar wat hebben ze geleerd van het verleden? Dat de man niet opzichtig aan het kruis geslagen wordt zoals zijn voorganger, maar op twee manieren in het geniep vermoord werd, Ten eerste aan een hele grote dosis Radio-activiteit en ten tweede om er helemaal zeker van te zijn dat de man in hele korte tijd zou wegcreperen met Thallium vergiftigd. You don´t mess with a superpower... (Zoals ook Alexander Litvinenko die met Polonium 210 vergiftigd was en wie heeft dat goedje zomaar bij de hand?)... If you got the power you got to show it...

Ik zou alle profeten aanraden te blijven zitten waar je zit en verroer je niet... Zorg dat je een klein groepje om je heen hebt, waar je net van kunt rondkomen en laat het daarbij en die zijn slimmer en die zijn er genoeg... Die worden getolereerd heden ten dage... Kijk maar op www.satsang.nl daar staan er wel 40 minstens en vooral Nederland speelt daar een sleutelrol in. Bijna alle groten der aarde op dat gebied komen graag naar Nederland of hebben een basis hier... Adi Da Samraj, 27 nov vorig jaar overleden, had Europees hoofdkantoor in Mariahoop... Ga zo maar door... Tony Parsons, Gangaji...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Zo ging het immers ook vaker in Bijbelse tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand IS ooit als profeet geboren of zo. Mensen (!) kunnen wel ALS profeet worden AANGEDUID door anderen.

Het gebeurd als mensen 'profetische' gaven hebben. Wat betekent dat ze verstandige dingen over de organisatie van de samenleving zeggen, die vaak een zicht geven op een betere toekomst.
Als die visies geaccepteerd word gaat het vaak een poos goed. Tot gevestigde belangen gedwarsboomd worden. Als je dan niet uitkijkt, spijkeren ze je op een plank.

Waar ze , als je een beetje pech hebt, dan nog heel lang over kunnen napraten...
Meestal in de meest verwrongen zin van wat je ooit bedoelde. Als sommigen dan ook nog een fanclub oprichten met een 'baas' erboven, dan is je gedachtegoed helemaal verloren.