Wat is de functie van dat visje op de auto?

Je ziet wel eens auto's met zo'n visje achterop. Het heeft iets met religie te maken geloof ik, maar wat betekent het nou echt en heeft het een functie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
28.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het niet de weg om je geloofsovertuiging over te brengen d.m.v. een visje achterop je auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het niet de weg om je geloofsovertuiging over te brengen d.m.v. een visje achterop je auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom 2 x? Geen idee :(

Het beste antwoord

Wat een hoop thumbdowns, Ichthus staat in het Oudgrieks voor Jezus: Iesous Christos Theou (H)Uios Soter, oftewel Jezus Christus Gods Zoon Redder. Het is een symbool voor christenen om hun geloof te tonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het is het ichtus visje en heeft met religie te maken. Zie hieronder de bron:

EDIT: Ik bevestig dus dat het met religie te maken heeft ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij wordt het duidelijk uitgelegd op deze site. Waarom moet het een neutrale bron zijn? wiki-artikel bestaat niet eens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Ichthus_(symbool)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
huh, hij verandert het laatste haakje. It's a bug
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wikipedia is echt niet altijd neutraal, hoor. (Is wel de BEDOELING.)
pas op; roekeloos
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit 'visje', zoals bvb aangeeft het ichtus visje, is het teken dat de Christenen tijdens de Romeinse onderdrukking gebruikten om met elkaar in contact te komen. Dit was nog in de tijd dat de straten van zand waren en niet van asfalt.

Tegenwoordig herken je er mensen aan die dus Christelijk zijn (let wel zijn, niet rijden, veelal de meest....laat maar).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
The Fishpatrol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad het ichtus-visje, geheim herkenningsteken van christenen in tijden van onderdrukking. En tegenwoordig niet-zo-geheim herkenningsteken dat zegt: "Kijk mij eens christen zijn."

Overigens zie je ook wel eens grappige varianten op het ichtus-visje. Zo heb je de haai die het ichtus-visje opeet (ik ga ervan uit de de eigenaar van zo'n auto het christendom/religie geen warm hart toedraagt) en Darwinisten hebben een variant van het visje met pootjes, als illustratie van de evolutietheorie (waterdieren die het land opgaan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is de functie alleen "kijk mij eens christen zijn" of ...... regelt god dan een snellere service bij de wegenwacht of zo? Ik meen het serieus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze schijnen elkaar te helpen bij pech onderweg, als vorm van naastenliefde, ( tenzij je de achterklep van je auto omhoog hebt staan, dan is het "visje"niet herkenbaar)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij om de hoek lijkt het visje wel te zorgen voor immuniteit voor de parkeerpolitie. Ik zou het niet durven om mijn auto zo neer te zetten, maar zij komen er massaal mee weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou je denken? laat ik het maar niet proberen =P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus de naastenliefde beperkt zich tot andere visjes?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoop het niet. al beperken sommige mensen zich tot zelfs niet alle visjes - alleen die met middenscheiding, en de vrouwen met rokken
Het is inderdaad een beetje een, mijns inziens, ietwat trieste manier om te laten zien dat je een christen bent. Hoewel er waarschijnlijk ook een hoop (2de hands) auto's rondrijden waarvan de eigenaar er niks mee van doen heeft maar het kreng er al op zat geplakt bij aankoop. De Darwin variant vind ik dan persoonlijk wel weer aardig, maar ook dat hoef ik niet om m'n auto..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het maakt een krachtig statement:
"Ik betaal mee aan de staatsloterij"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag heeft me uitermate in de war gebracht. natuurlijk ken ik als ex-misdienaar de vis (ichtus) van de eerste christenen .het staat op altaren, op kazuifels en ander religieuze attributen maar de vis op de achterkant van witte vrachtwagens is meestal een symbool van verdedeld visvervoer, vers en gekoeld tot welzijn van de consument.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ichtus-teken om een (mede)-Christen te herkennen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en wat is daar de functie van?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom kleden mensen zich in het oranje als nederland voetbalt, omdat ze willen laten zien dat ze ergens fan van zijn. Christenen zijn zogezegd 'fan' van Christus en willen dat m.i. uitdragen.
Het Griekse woord voor vis is 'ichtus'. In de begintijd van het Christendom (de eerste eeuwen van onze jaartelling)werden de christenen door de Romeinse keizers vervolgd. Als geheim herkenningsteken tekenden ze een visje op de deur van hun huis. Van ichtus maakten ze een acroniem (=letterwoord): Iesus Christus Theou Usios Soter. Dat betekent Jezus Christus Zoon van God Redder. Het was dus behalve geheim herkenningsteken voor medegelovigen tegelijkertijd een geloofsbelijdenis.
Tegenwoordig gebruiken sommige christenen het visje om aan anderen duidelijk te maken dat ze volgelingen van Jezus Christus zijn.