Wat is de functie van dat visje op de auto?

Je ziet wel eens auto's met zo'n visje achterop. Het heeft iets met religie te maken geloof ik, maar wat betekent het nou echt en heeft het een functie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat een hoop thumbdowns, Ichthus staat in het Oudgrieks voor Jezus: Iesous Christos Theou (H)Uios Soter, oftewel Jezus Christus Gods Zoon Redder. Het is een symbool voor christenen om hun geloof te tonen.

Het is het ichtus visje en heeft met religie te maken. Zie hieronder de bron: EDIT: Ik bevestig dus dat het met religie te maken heeft ;)

Bronnen:
http://members.lycos.nl/mewina/newpage18.html

pas op; roekeloos

Dit 'visje', zoals bvb aangeeft het ichtus visje, is het teken dat de Christenen tijdens de Romeinse onderdrukking gebruikten om met elkaar in contact te komen. Dit was nog in de tijd dat de straten van zand waren en niet van asfalt. Tegenwoordig herken je er mensen aan die dus Christelijk zijn (let wel zijn, niet rijden, veelal de meest....laat maar).

The Fishpatrol

Inderdaad het ichtus-visje, geheim herkenningsteken van christenen in tijden van onderdrukking. En tegenwoordig niet-zo-geheim herkenningsteken dat zegt: "Kijk mij eens christen zijn." Overigens zie je ook wel eens grappige varianten op het ichtus-visje. Zo heb je de haai die het ichtus-visje opeet (ik ga ervan uit de de eigenaar van zo'n auto het christendom/religie geen warm hart toedraagt) en Darwinisten hebben een variant van het visje met pootjes, als illustratie van de evolutietheorie (waterdieren die het land opgaan).

Het is inderdaad een beetje een, mijns inziens, ietwat trieste manier om te laten zien dat je een christen bent. Hoewel er waarschijnlijk ook een hoop (2de hands) auto's rondrijden waarvan de eigenaar er niks mee van doen heeft maar het kreng er al op zat geplakt bij aankoop. De Darwin variant vind ik dan persoonlijk wel weer aardig, maar ook dat hoef ik niet om m'n auto..

Het maakt een krachtig statement: "Ik betaal mee aan de staatsloterij"

Deze vraag heeft me uitermate in de war gebracht. natuurlijk ken ik als ex-misdienaar de vis (ichtus) van de eerste christenen .het staat op altaren, op kazuifels en ander religieuze attributen maar de vis op de achterkant van witte vrachtwagens is meestal een symbool van verdedeld visvervoer, vers en gekoeld tot welzijn van de consument.

Het ichtus-teken om een (mede)-Christen te herkennen

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ichthus_(symbool)

Het Griekse woord voor vis is 'ichtus'. In de begintijd van het Christendom (de eerste eeuwen van onze jaartelling)werden de christenen door de Romeinse keizers vervolgd. Als geheim herkenningsteken tekenden ze een visje op de deur van hun huis. Van ichtus maakten ze een acroniem (=letterwoord): Iesus Christus Theou Usios Soter. Dat betekent Jezus Christus Zoon van God Redder. Het was dus behalve geheim herkenningsteken voor medegelovigen tegelijkertijd een geloofsbelijdenis. Tegenwoordig gebruiken sommige christenen het visje om aan anderen duidelijk te maken dat ze volgelingen van Jezus Christus zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100