hoe lang mag men de mantra blijven herhalen ?

hallo , ik zit allang met en vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden, en hoop natuurlijk da ik zo rap mogelijk en antwoord kan krijgen op mij vraag waar ik allang vastzit )

ik herhaal elke dag mijn mantra zo 6x 30min per dag , en vraag mij af of men door TE veel mediteren ook zijn nadelen mee krijgt als ik het te veel doe, voor de rest heb ik buiten dat het mij zorgeloos en blij maakt er geen last van

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Amadea
9 jaar geleden
Dan ga je er toch lekker mee door? Er zijn geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het kan zijn da je gelijk hebt ze :) , maar ik vraag mij da af omdat mijn TM leraar aan iedereen zegt dat wij de mantra max 2x20 min mogen uitvoeren, want anders kan men mogelijk betje gek worden, wodt gezegd ? weet je dat zeker Amadea?
Amadea
9 jaar geleden
Geen idee wat een TM leraar is. Maar als hij een gecertificeerde opleiding gedaan heeft dan zal hij er allicht iets van afweten. Ik zou niet weten waarom iemand gek kan worden door bromtonen te murmelen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@waterbron, wat beoog je met je meditatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6 x een half uur, als ik het goed lees, heb je verder geen daginvulling, geen werk, geen school ,niets?
2 x 20 minuten lijkt me al flink veel, maar 6 x 30 minuten bijna zinloos.
Zie het als twee maal per dag het eten van fruit.
Prima toch en gezond.
Maar is het dan gezonder om 6x per dag fruit te eten?
Nee echt niet, zelfs zinloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet niet wat voor mantra je reciteert,maar als je je er goed bij voelt is het goed toch?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het je leven in beslag gaat nemen is het niet goed meer.

Het beste antwoord

Ik heb zelf TM beoefend. Het is de bedoeling dat je door de meditatie, inderdaad 2 x 20 min. per dag, je de wereld beter aankan. Dat je kalm kan blijven onder moeilijke omstandigheden, of, als je niet kalm kan blijven dat je dan innerlijk weer snel(ler) in balans komt. Die 2 x 20 minuten per dag zijn voor veel mensen al een opgave maar is wel heel goed te doen. Het is dus niet de bedoeling dat je via de meditatie de werled ontvlucht omdat je de uitdagingen die je tegenkomt te moeilijk vindt. Je kan natuurlijk best eens een keer extra per dag mediteren wanneer het een extra lastige tijd voor je is maar dan nog steeds om de moeilijkheden aan te kunnen en dus niet te ontvluchten. Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat je dit allemaal zelf wel weet, want hoe simpel is het om even je leraar van TM op te bellen met de vraag die je nu hier stelt. Misschien wil je liever zijn antwoord niet horen. Dat is prima, dan krijg je nu het antwoord wat je niet wilt horen van mij :-)).
Meditatie is heel goed, geef het niet op. Maar gebruik het als tool om je bewustzijn te ontwikkelen en je innerlijke rust te stimuleren.
Heb het goed :-)
Groetjes Kristal
Kristal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je daardoor geen tijd meer hebt om andere dingen te doen, zoals bijvoorbeeld huishouden, werk en sociale contacten, dan mediteer je te veel.
Als je er verder geen belangrijke dingen voor moet laten, en je voelt je er gelukkig door, dan zou ik er vooral mee doorgaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat dus om Transcendente Meditatie.
Dat had je er wel bij moeten zeggen want ook in het Hindoeïsme en Boeddhisme worden mantra's gebruikt.

Wat is TM?

Transcendente Meditatie is een eeuwenoude techniek om moeiteloos te transcenderen. Het is eenvoudig en natuurlijk en wordt twee keer per dag 20 minuten beoefend, gemakkelijk zittend op een stoel.
http://nl.tm.org/
Dit is volgens de officiële website van TM en dus ook wat jouw leraar zegt.

Dus als jij daadwerkelijk 6 keer per dag 30 min. op een stoel gaat zitten om alleen maar die mantra te herhalen is dat inderdaad TE veel.
Je betaalt waarschijnlijk een hoop geld aan die TM cursus, dus ik zou me maar houden aan die instructies.
Als jij echter jouw mantra zo vaak gebruikt, herhaalt, tijdens je normale bezigheden,
dan kun je die eindeloos herhalen.