Als je God bedankt voor al het goede op de wereld, mag je dan ook kwaad op hem zijn voor alle ellende op de wereld?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel te vragen of je God verantwoordelijk mag houden voor het kwaad als hij ook verantwoordelijk is voor het goede (niet of je nooit boos op God mag zijn)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Velen bidden, wanneer er gebreken zijn.
Weinigen danken, wanneer er overvloed is. Velen danken het goede,
maar weinigen danken het kwade. Maar dat wat mensen ‘God/ de HEER’ noemen,
heeft zelf, volgens de Bijbel, gezegd:
"Ik formeer het licht, en schep de duisternis;
Ik maak de vrede en schep het kwaad.
Ik, de HEER, doe al deze dingen."
(Jesaja 45:7)
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Js45.htm Wie god/ de HEER
(die daarnaast voor mij ook een DAME is)
voor ALLES verantwoordelijk houdt,
die stelt eigenlijk zichzelf verantwoordelijk; wie dus kwaad op ‘god’ is,
die is eigenlijk kwaad op zichzelf;
en wie god zal bedanken,
die bedankt uiteindelijk zichzelf; áls er zoiets als ‘een god’ bestaat,
dan is men dát (volgens mij) immers Zelf; dus...soms boos zijn op 'god' of op 'jeZelf',
dat mag (vind ik)...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Zelf

Het beste antwoord

Het goede op de wereld hoeft niet altijd goed te zijn.
Het kwade in de wereld is soms gewoon helemaal goed.

Ik geloof dat die God altijd het goede voor heeft, ook al zien wij niet altijd in dat het goed is. Ook de minder leuke zaken in de wereld zijn nuttig en dus ook weer goed.

Als jij God wilt bedanken is dat prima. Als jij boos bent op hem dan is dat ook prima. Deze emoties horen bij het leven. Op het eind is het allemaal goed. Hij weet dat, dus hij vindt het niet erg als je boos bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus hongersnood en rampen en zijn prima?
Of alleen als ze elders in de wereld plaatsvinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Momopoyolo. Als die voor ons voorkomen, dan is daar altijd wel een betekenis voor. Op het moment dat het gebeurt zal je in de emotie zitten en zul je dat niet kunnen zien. Maar jaren later kan je nog eens terugkijken. Als het niet bij ons voorkomt, zal het nog steeds een bedoeling hebben. Maar dit heeft geen impact op ons, dus wij kunnen dat niet beoordelen. Alleen Hij heeft het overzicht. Op met moment suprême is het altijd negatief voor ons. Maar onze blik wordt gekleurd door onze emoties. Net zoals je een ruzie hebt met je partner. Op dat moment zal je het alleen maar erger kunnen maken. Maar een dag later is de emotie minder en kan je wel beter zien wat er gebeurt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" goed" en "kwaad" zijn ervaringen op basis van perspectief van de waarnemer. ... daar kan ik me helemaal in vinden! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Gee, Wij mensen hebben daar een label goed of slecht aan gekoppeld. Voor God was er alleen maar een gebeurtenis.
Helaas koppelen wij onze emoties met de gebeurtenissen. En wij onderscheiden twee soorten emoties, goede en slechte. Maar nog steeds hebben wij dat voor onszelf bedacht.
Emoties zijn er alleen maar om de gebeurtenissen te kunnen verwerken. Als wij verdriet krijgen, dan hoeft de gebeurtenis nog niet slecht te zijn. Maar wij vinden verdriet niet leuk, dus is de gebeurtenis slecht. Wij mens hebben dat onderscheidt gemaakt. God niet. Voor hem zijn er alleen maar gebeurtenissen, niet goed, niet slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (20)

Zeker. alleen is GOD een verzindsel van een paar slimme mensen in het verleden om de rest te onderdrukken. Dus of je GOD aansprakelijk kan stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al een poosje (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag God aanspreken zonder hem aansprakelijk te stellen Jeroen. Nu geef ik een -etje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij wel Feeback, maar ik kijk uit op de dag om met hem of haar af te rekenen (als GOD bestaat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je denkt zeker dat je slimmer bent, he :D
Ja, maar niets of niemand zal er beter van worden. Misschien dat het voor jezelf oplucht.
14 jaar geleden
Als je gelooft dat God je een vrije wil gegeven heeft, dan mag het. maar je mag sowieso doen wat je wil hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat mag, als jij denkt dat God verantwoordelijk is voor zowel het goede als het kwaade, dan is dit heel terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie mijn relatie met God als de relatie met een aardse vader. Mijn aardse vader bedank ik voor wat hij voor me doet en soms ben ik laaiend om wat hij doet. Zo kijk ik dus ook naar God, ik ben dankbaar voor de goede dingen maar kan hem soms ook toeschreeuwen WAAROM. Ben nog nooit door hem over de knie gelegd dus ik denk dat hij het wel begrijpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we zelf de verantwoordelijkheid niet durven dragen is het ideaal om een hersenspinsel als god de schuld te kunnen geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in God gelooft, mag je zo af en toe best kwaad op 'm zijn. Volgens mij is het best een fijne vent die wel wat kan hebben. Of zal het zo'n ijdeltuit zijn die alleen de goede dingen wil horen? Nee toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet, je mag God niet dankbaar zijn en niet kwaad zijn voor al het goede/slechte op de wereld... Waarom niet, omdat die arme man daar niets aan kan doen... Hij heeft sinds die eerste 6 scheppingsdagen vakantie...

Wat je wel kan doen is het volgende: Bedank jezelf voor al het goede op deze wereld, omdat jij dat zo kunt zien...

Dat kan niet iedereen, dus dank jezelf als jij dat zo kunt zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen mens op aarde heeft bepaalde rechten voor een lang en gelukkig leven.
Voor God is het niet belangrijk hoe oud de mens wordt.
Ieder leven is voor hem even waardevol, ga je aan kanker dood op je 19 jaar, dan heb je net zo een waardevol leven gehad als de opa die 105 jaar oud werd.
Het is de mens die aan alles een prijskaartje wil hangen en denkt ergens rechten aan te verlenen, we zijn voor God allemaal gelijk, het hele leven is als een grote les, we worden telkens weer getest door tegenspoed en ziektes.
Aan het eind van de lange of korte rit is er een afrekening, een waardering voor het geleefde leven, dan wordt de kas opgemaakt.
Natuurlijk mag je op God boos worden, daar zijn we mens voor, maar aan het einde van de laatste rit zal je het begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, het kost hem natuurlijk ook flink wat moeite om elke keer weer een originele ramp te verzinnen. Dat kost veel tijd en energie. Dus een bedankje op z'n tijd is wel zo aardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Als God alles is, alles stuurt en overal voor verantwoordelijk voor is, zou je wel een enorme schijnheil zijn als alle goede dingen van God komen, maar hij met alle slechte dingen niks te maken zou hebben. Daarnaast zijn goed en slecht natuurlijk voor een groot deel relatieve begrippen, die mede afhangen van het oog van de waarnemer.
Waarom zou je wel dankbaar mogen (moeten) zijn voor de goede dingen die je krijgt, maar niet boos mogen worden om de negatieve ?
Het een impliceert het ander ; als alle goede dingen van god komen, moeten alle slechte dingen daar ook vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een kind van het leven ,kun je jezelf dan verantwoordelijk houden voor het kwaad?Je bent zelf verantwoordelijk wan God ben jij en iedereen die om je heen leeft en ademt.Ook Jezus werd een keer boos op de welbekende handelsmarkt.
Kwaad op iemand zijn is alleen een kwestie van iets niet begrijpen.En vaak leert de tijd jou dingen te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees dankbaar voor alles. Zowel goed als kwaad laat je iets zien van je eigen zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je boos zijn op God. Hij heeft ons met een vrije keuze geschapen, en respecteerd dit.
De mens veroorzaakt veel kwaad, vooral religie"s kunnen veel kwaad veroorzaken omdat ze de Godsdienst vervormen, en gaan toepassen.
We zijn hier vooral op aarde om te leren, en dat houdt goede keuzes en slechte keuzes in.
Als God zou ingrijpen, hadden wij de mogelijkheid niet om te groeien, en onze keuzes te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God geeft ons zelf de mogelijkheid om goed of slecht te zijn.
Dit is dus een persoonlijke keuze. Het enige wat God kan verlangen is dat we proberen om mensen die"ontspoord" zijn terug op het goeie spoor te brengen. De ellende komt dus niet door God maar door de zondige mensen die van de aarde een hel proberen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens heeft het recht om boos te worden op God. De tweede vraag is of je er iets mee opschiet. Als je vanuit bijels perspectief naar God kijkt, en dan voornamelijk naar het oude testament, kun je lezen dat het volk van God soms verschrikkelijke dingen moesten doen. Maar als je kijkt naar het nieuwe testament verandert dit door de komst van Jezus.
Bovendien kan je God niet verantwoordelijk houden voor al het kwaad in de wereld. Maar om nou te zeggen dat al het kwaad van de duivel komt is ook weer cliche.
Mensen doen al eeuwen lang dingen in de naam van God. Maar kun je God hier dan verantwoordleijk voor houden? Ik denk dat het kwaad in de mens zit. Dus nee ik vind niet dat je God verantwoordelijk kan houden voor het kwaad.
Tenslotte hebben mensen de vrijheid om zelf keuzes te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het Goddelijke' is niet verantwoordelijk voor onze daden.

Het heeft ons een vrije keuze gegeven en wij creeëren zelf dan ook het goede of het slechte.

Natuurlijk mogen wij danken voor al het goede wat ons overvalt, maar ook kunnen wij danken voor het slechte wat ons overvalt omdat wij daar onze levenslessen uit mogen halen.

Klinkt vaak hard maar het is zo dat wanneer een slechte ervaring ons overvalt, wij in staat zijn hier onze les uit te trekken. Het maakt dat wij groeien in ons bewustzijn.
Dit is iets waar je heel dankbaar voor kan zijn/worden.

Maar natuurlijk mag je ook boos zijn wanneer er voor jou of voor anderen iets slechts gebeurt, dit zijn jouw emoties en die mogen er zeker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee want de mensen maken de ellende op de wereld bijvoorbeeld een oorlog dat doen de mensen en niet god
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en kwaad bestaan alleen omdat de mens dit heeft bedacht. In alle kwaad zit iets goeds, we kunnen het alleen niet altijd zien.

Je hebt het recht om boos te zijn op alles en iedereen. En je mag alles en iedereen verantwoordelijk houden, inclusief God. De vraag is, wat schiet je ermee op?

Blijf bij jezelf, neem verantwoordelijkheid voor jouw eigen woorden en daden. Dat is al groot genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist!
+
Je zou eens het verhaal van Job in de Bijbel kunnen lezen.
In het 38ste hoofdstuk geeft God een antwoord op de verwijten aan Zijn adres. Daar staat o.a. : waar was jij toen Ik de aarde maakte, etc., etc.?

Als je beseft wie je bent en hoeveel groter God is, dan besef je wellicht dat je niet alles weet. Laat staan dat je weet dat je kwaad bent op de juiste.

Als een kind aan zijn vader om een brood vraagt, zal zijn vader dan een slang geven? Hoeveel te meer zal God de vader je vragen beantwoorden en in je behoeften voorzien.