Bewijzen bijna dood ervaringen dat er leven na de dood is?

Ik ken het boek van Van Lommel en de artikelen van Skepsis. Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
AWM
14 jaar geleden
Bijna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Zoals je hieronder kunt lezen zij de meningen hierover verdeeld. Het is echter aan jou waar jij in gelooft; welk van de 2 het meest in "jouw beeld" past; als jouw overtuiging voelt.

Antwoorden (18)

Nee, door zuurstof tekort in de hersenen ga je halucineren waardoor het sterfen ongemerkt gaat. (Denk ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij niet, alle verschijnselen zijn namelijk globaal het zelfde. De wetenschap vermoed dat de hersenen aan het eind van het leven een stof produceren die gelijk is aan een sterke drugs die je hallucinatie bezorgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat bewijst het niet. Mensen komen gewoon in een soort van droom terecht en vaak een fijne droom waardoor dit achteraf vaak op een hemelse ervaring lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop en denk dat van Lommel gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn altijd mensen die zeggen dat het iets bewijst en sommige zeggen dat het niets bewijst. Ik weet niet welke partij ik zou moeten kiezen. Wat ik wel weet is dat er veel vragen zijn en antwoorden, waarover genoeg discussie is en zal zijn.
... Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik heb het geprobeerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien een bewijs impliceert dat iets onomstotelijk is vastgesteld kunnen bijna-dood-ervaringen niet als bewijs worden gezien, eerder als onbewezen verklaringen. Er zijn zowel theorieën die trachtten te verklaren hoe deze ervaringen slechts opgewekte hallucinaties zijn (door zuurstoftekort, beginnende hersensterfte,...) als theorieën die deze ervaringen interpreteren als indicatie voor het bestaan van een spirituele dimensie. Dewelke juist is valt waarschijnlijk nooit te weten, aangezien de dood een grens is die het levende brein op geen enkele natuurlijke wijze kan overschrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas als iemand helemaal dood is geweest,zeg en week of 4 en als ie dan terug komt,dan is er idd bewijs.Als ik bijna met m'n fietsie onder een vrachtwagen kom,heb ik ook een bijna dood ervaring, maar dat bewijst geen ene bal! Jawel toch wel,dat ik mazzel heb gehad,tenminste van uit mijn standpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij dachten bijna tegelijk bijna hetzelfde; zou er nou toch een hogere macht in het spel zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n eh spiritus dinges? Maar dan van een andere planeet? Zou me niets verwonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ik heb ook nog zo'n spiritusbrander, maar dat is een Zweedse. Komt die van jou van Vulcanus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft-ie vast puntoortjes of 't is een putdeksel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar die vulcanus van de putdeksels deed niet in spiridinges, van die puntoortjes ben ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een zwijgverbod opgelegd gekregen! De Meesters willen niet,dat het algemeen bekend wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is die toch van die puntoortjes, wie zwijgt stemt toe.
Ik geloof niet in skepsis. Dat is mij veel te nuchter.

Er moet meer zijn in wat we nu kennen. Uit persoonlijke ervaringen weet ik dat er meer is.
Echter zijn bewijzen voor de wetenschap nodig. En die beheren nu eenmaal de skepsis. Want skepsis zegt de wetenschap te zijn.

Dus bewijzen is alleen maar nodig voor 1 bepaalde groep mensen. Voor mij gelden persoonlijke bewijzen. Die blijven bestaan zolang ik geloof en zolang ik geen andere verklaringen tegenkom.
Deze verklaringen kan ik nog steeds niet vinden in de artikelen van Skepsis. In die artikelen zitten veel gaten, waardoor ik juist het alternatieve blijf geloven.

Plus natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen. Daar kan ik inmiddels niet meer om heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Skepsis bestaat toch echt hoor,dat is te controleren. Ik geloof niet in dingen,die oncontroleerbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan je je bij ze aansluiten om zo de groep groter te maken.
Ik heb het gevoel (en de ervaring) dat er meer is. Meestal luister ik naar mijn gevoel.
In mijn optiek is er dus meer, zonder dat daar bewijzen voor zijn volgens de wetenschap. We zijn allen zoekende, ook skepsis. Waar zoeken we naar?
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's nu het tragische van de geesteswetenschappen: die voorspellen hoe hun eigen uitkomsten niet zullen worden geloofd, omdat voor veel mensen de persoonlijke ervaring zwaarder telt dan de controleerbare feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn niet de persoonlijke ervaringen die ik heb hoor. Maar jammer dat jij dat tragisch vindt, maar kennelijk verblijf jij het liefst in controleerbare feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Gnanomym!+
Cryofiel
14 jaar geleden
@gd, jij gelooft in een aantal loze beweringen, puur omdat *anderen* bepaalde persoonlijke ervaringen hebben? Sorry, maar ik blijf de werkelijkheid boven de persoonlijke ervaringen plaatsen. Ook boven de persoonlijke voorkeur trouwens. Dat is niet altijd fijn, maar wel realistisch. En het is de enige manier om de wereld (de échte bedoel ik) te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel. Ik weet dat er meer op de wereld is dan dat de wetenschap kan aantonen. Dit weet ik uit persoonlijke ervaringen.
Bijvoorbeeld de medische wetenschap. Hierin zijn een hoop ziekten (vooral chronische problemen) die niet op te lossen zijn (leer er maar mee leven krijg je dan te horen). Terwijl ik wel beter weet nu. Dus als deze wetenschap niet volledig is, dan zal de technische wetenschap ook wel met oogkleppen blijven kijken. Ze hebben immers dezelfde insteek. Trouwens als 1 iemand een speciale ervaring heeft, dan geloof ik die nog niet. Als er een tweede is (die absoluut geen relatie heeft met nummer 1), dan ga ik toch denken dat er is speciaals zou kunnen zijn. Zeker als nummer 3 zich ook spontaan aanmeld. En wordt absoluut zeker als ik het zelf ook ga ervaren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hier hebben we het al eerder over gehad (of was dat met Ed). Jij ziet zulke ervaringen als bewijs dat er iets aan de hand is. Daarmee maak je die ervaringen tot eindpunt. Voor mij zijn die ervaringen een aanwijzing. Die ervaringen zijn er - maar wat betekenen ze? Zeggen ze iets over de werkelijkheid, of zeggen ze iets over de werking van de hersenen? Zoals je ziet: met deze insteek worden diezelfde ervaringen tot beginpunt. Ik houd twee wegen open, waar jij al bij voorbaat kiest voor één van deze beide mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook het verschil tussen ons. Jij bent een wetenschapper. Dus jij denkt meteen aan hoe je een bewijs over de gehele wereld geaccepteerd kunt krijgen. Tot dan zijn het voor jouw aanwijzingen. Ik heb niet de ambitie voor globale bewijsvoering. Voor mijn is persoonlijk bewijs genoeg. Daarin neem ik dus zeker ook mijn persoonlijke ervaringen mee. Iets wat met globale bewijs onacceptabel is. Als jij een ervaring hebt. Eentje die heel geloofwaardig is. Wanneer is dit voor jouw persoon een bewijs (niet voor de wereld nog)?
Als je iemand anders tegenkomt, die jij niet persoonlijk kent, die niet uit jouw maatschappelijke wereld komt en die zegt jouw precies hetzelfde wat jij hebt ervaren. Ook vertelt hij wat het is.
Nu komt er nog een 3e persoon. Ook diezelfde criteria en hij vertelt ook precies hetzelfde verhaal.
Wanneer wordt jij een gelover? Buiten de wetenschappelijke bewijsvoering om?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik word geen gelover. Ik heb een lange leerweg doorlopen. Bij tijd en wijle was dat een moeilijke leerweg. Moeilijk, omdat ik mezelf moest dwingen de dingen te accepteren zoals ze zijn. Ook dingen over mijzelf, over mijn diepste wezen. Het is niet altijd makkelijk als je geloof en overtuigingen in strijd zijn met de feiten. Ik heb moeten leren omgaan met het feit dat dit soms gebeurt. Ik heb moeten leren accepteren dat de feiten zwaarder moeten wegen dan de eigen overtuigingen. Wanneer je uitgaat van je eigen overtuigingen, loop je het grote gevaar dat je je in een schijnwereld begeeft. Wanneer je probeert uit te gaan van de feiten, is die kans vele malen kleiner. Aangezien ik geloof dat het goed is om de wereld te doorgronden - de echte dan, niet een zelfgecreëerde schijnwereld - heb ik de morele en filosofische plicht, mij te laten leiden door de feiten. In jouw voorbeeld: als meerdere mensen, inclusief ikzelf, dezelfde ervaring hebben, moet ik nog steeds beide wegen openhouden. Ik kan, mag en wil mezelf niet afsluiten van één van de twee mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat je een moeilijke leerweg hebt doorlopen. Je moest jezelf dwingen.
Heb je een psychische verleden gehad?
Ik kan me voorstellen dat je een gevaar loopt om in een schijnwereld te eindigen. Dat je erin verdwaald en jezelf kwijt raakt.
Ik krijg de indruk dat jij jezelf beschermt en met alle macht uit zulke psychotische dwalingen (schijnwerelden) wilt houden. Of je hebt hier zelf ervaring mee, of je hebt dit in jouw leven gezien bij een nabije hecht persoon. Ook ik heb een moeder die psychische onstabiel was. Zij heeft als ultieme therapie, shocktherapie gehad (voor mijn geboorte). Ik ben ook opgegroeid in een wereld waarin controle heel belangrijk is. Persoonlijk vindt ik varen op uitsluitend feiten niet een voldoening geven. Dit is het niet. De feiten geven me niet geruststelling dat alles ermee te verklaren is.
Sterker nog, ik dacht altijd het leven te leiden die normaal was voor iedereen. Ik ging met de meute mee. Heb geleerd van mijn moeder om vast te houden aan het bekende/feiten. Om de wereld beheersbaar te houden. Totdat ik een ziekte kreeg welke niet begrepen werd in deze maatschappij. Laat staan dat er een oplossing voor was. Je begrijp al dat ik wel de oplossing heb gevonden in het alternatieve. Niet in therapie vorm, maar via zelfontwikkeling (TaiChi en QiGong).
Ik kon geen antwoord en oplossingen vinden binnen de huidige wetenschap. Deze was te gebrekkig en zelf een simpele ziel als mij te helpen. Zoals jij nu in meerdere reacties hier hebt gezegd: "Ik kan, mag en wil mezelf niet afsluiten van één van de twee mogelijkheden."
Doordat je geen keuze wilt maken of wilt af tasten, profiteer je van geen enkele mogelijkheid. Je zult pas een alternatieve methode uitproberen wanneer dit niet meer alternatief is (dus gebaseerd op feiten).
Je laat de wegen open. Maar je zult deze niet bewandelen. Jij blijft kijken aan het begin van de weg en zoekt naar feiten. Pas als die er zijn zal jij je eerste stap op die weg durven te zetten.
Misschien worden de feiten pas zichtbaar als je al de weg bewandeld.
Het is ook niet waar dat je tijdens het bewandelen van een weg niet kan switchen naar een parallel weg.
Je ziet alleen de weg, en weet niet waar hij naartoe gaat en misschien is hij wel doodlopend. Misschien zijn er wel boze beesten/geesten.
Voor jouw is het kruispunt kiezen, maar dan blijf je kijken vanuit jouw standpunt -> het begin van de weg(en).
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, nee, je zit totaal op het verkeerde pad met je psycho-analyse van mijn persoontje. Ik heb geen psychiatrisch verleden. Ook in mijn familie komt dat niet voor. Mijn zoektocht is meer een spirituele/filosofische. Een zoektocht naar het wezen van de wereld, naar de onderliggende werkelijkheid, naar de samenhang der dingen. Ik heb de andere wegen bewandeld. Het geloof in een god - ik was gelovig, maar zag in dat deze weg niet houdbaar was in een breder perspectief. Het geloof in paranormale krachten - hetzelfde verhaal. Het "uitstralen van je wensen naar het universum, zodat je zou krijgen waar je om vroeg" - ik weet zo snel even niet hoe dat nu heet, maar ik heb het principe voor mijzelf uitgevonden. Ik weet nog hoe ik het uitlegde aan een klasgenootje (Lili of Lilly heette ze), ik weet nog op welke plek op het schoolplein we toen stonden en wat voor weer het toen was. Ik moet toen ongeveer 7 jaar zijn geweest, misschien 8. Ik heb er alleen nooit een boek over geschreven, omdat ik binnen een paar jaar moest ontdekken dat ook dit onzin was. Ook later heb ik gezien hoe ik kan worden bedrogen door mij eigen ervaringen. Echte, diepe ervaringen, die echter niet overeen bleken te stemmen met feiten, met dingen die ik zelf kon controleren. Wat moet ik dan met deze ervaringen? Toch geloven, omdat dat zo fijn zou voelen? Voor mij voelt het juist helemaal niet fijn, te geloven in dingen waarvan ik weet dat ze onjuist zijn. Ik kan dat niet. Als dat zo is voor die ervaringen die ik makkelijk kan controleren, dan moet ik mezelf wel toegeven dat ik op dezelfde manier moet omgaan met ervaringen die ik niet zo makkelijk kan controleren. Niet dat die ook persé onwaar zijn; wel dat ze onwaar zouden kúnnen zijn. Daarom is een ervaring voor mij een beginpunt, geen eindpunt. Het is één van de vele dingen die ik meeneem. Zonder me ertoe te beperken. Een ervaring alleen is onvoldoende ondergrond voor een stevig bouwwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinders,dit wordt weer een gebed zonder eind! Iedereen heeft z'n persoonlijke standpunt en zal daar niet van afwijken,dus het heeft geen zin. Er komen nog gelegenheden genoeg om met elkaar in discussie te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in ieder geval blij dat ik weer beter ben. Ondanks de inzet van de westerse medische wereld.
Als ik in dezelfde voetstappen zou blijven als mijn moeder, dan zou ik ook nog steeds aan het aftakelen zijn totdat ik zo zwak ben dat het helemaal niet meer omkeerbaar is. Ik zie de machteloosheid van de westerse medici en ik zie hoe het zou kunnen zijn. Ik heb geen afkeer tot de westerse medici, want voor kanker zal ik me nog wel in behandeling plaatsen bij deze medici. En ook de chemische medicatie nemen.
Toch is de westerse methode niet altijd de beste oplossing voor problemen. Net zoals het omgekeerd ook niet is.
Nee, eenvoudig om de reden dat bijna dood niet dood is; pas als iemand echt dood is geweest wil ik hem geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Lommel is een wetenschapper... Hij onderzocht gevallen van buitenzintuiglijke waarneming en beschreef die... Dat is genoeg bewijs in mijn ogen...

Ik kan het alleen maar bevestigen in mijn waarneming... Voor mij komt XiniX in de morgen op en gaat die later op de dag weer foetsie... En zo gaat dat elke dag dat ik leef... XiniX verschijnt en verdwijnt in mijn ervaring... Dat is voor mij voldoende bewijs, maar voor een ander die het heel anders ervaart, natuurlijk niet...

Skepsis ridiculiseert alle bewijzen... Ze mogen dat doen, maar het is niet wetenschappelijk bewezen dat het NIET bestaat, leven dat niet doodgaat... Want ik zou het dan niet leven na de dood noemen... Leven dat nooit stopt, zo zou ik het zeggen en in ieder geval niet met het einde van een lichaam...

Wie gelijk heeft, maakt niet zo veel uit, wat IK in mijn ervaring mee maak dat maakt wel veel uit en dat is persoonlijk en gelukkig ben ik nog vrij om te ervaren wat ik ervaar en hoef ik daar geen verantwoording of belasting over te betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Van Lommel mag op sommige gebieden een wetenschapper zijn, op andere gebieden maakt hij grove fouten. Onder andere in zijn boek over bijna-dood-ervaringen. Ga het lezen, en ontdek op elke pagina (!) minstens (!) één grove (!) fout. Als je álle fouten meetelt, kom je op meerdere aantoonbare fouten per pagina. Alles wat hij in zijn boek beweert, is dan ook al lang achterhaald. Mensen die zijn boek roemen, doen meestal erg hun best om de kritieken die er op dat boek zijn, onder het tafelkleed te vegen. Kijk je niet alleen naar Van Lommels boek, maar ook naar de reacties daarop, dan kom je tot compleet andere conclusies.
AWM
14 jaar geleden
Welja. Nu moeten we ook nog wetenschappelijk gaan bewijzen dat zaken NIET bestaan. Jij bakt ze ook bruin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Xinix!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[quote]Hij onderzocht gevallen van buitenzintuiglijke waarneming en beschreef die… Dat is genoeg bewijs in mijn ogen… [/quote] Op dit moment weten we nog maar van ongeveer 20% van de hersenen wat het doet, over buitenzintuiglijke waarnemingen kan dus ook nog lang niet worden gesproken omdat we nog lang niet al onze zintuigen hebben onderzocht.
Ikzelf ben jarenlang in de weer geweest met halucinerende middellen, deze middellen geven je vaak toegang tot delen van de hersennen waar we normaal gesproken niet bij kunnen, veel van die functionaliteit valt nog onder het kopje "paranormaal" of "psychische afwijking" omdat dit nog niet bewezen is maar uiteindelijk is het allemaal gewoon psychologie en natuur-/scheikunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het feit dat je het boek van van Lommel leest zegt al dat je zoekende bent.
De sluier tussen dit leven en het hemelrijk wordt steeds dunner, omdat we aan het begin staan van een nieuw spiritueel ontwaken.
Wat echt is, is dat mensen na een bijna dood ervaring volledig veranderen, heldervoelend of helderziend worden, en een liefdevol leven gaan leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt: "er is leven ná de dood",
die kan dát niet bewijzen.

Wie zegt: "er is géén leven ná de dood",
die kan dát niet bewijzen.

Wie zegt:
"maar ik heb een ‘bijna dood-ervaring’ gehad,
dus ik kan het wél bewijzen",
die kan dát (waarschijnlijk)
slechts aan zichzelf bewijzen
maar (naar mijn mening) niet aan een ander;

bijna dood’ is immers niet ‘helemaal dood’;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doodervaring

en wanneer iemand wél ‘helemaal dood’ is,
dan zou ook diegene (die dode dus) dát niet
aan de levenden kunnen bewijzen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood

en als ‘een medium’ zegt:
"maar ik kan ‘de levende energie’
van een overleden persoon opvangen,
en daar mee communiseren,
en ik kan ook ‘de levende energie’
van een overleden pesoon visualiseren",
http://nl.wikipedia.org/wiki/Medium_(esoterie)
die kan dát (waarschijnlijk)
slechts aan zichzelf bewijzen
maar niet aan een ander;

‘helemaal dood’ is slechts te bewijzen
wanneer het over ‘het fysieke’ gaat;
maar wanneer ‘helemaal dood’
over ‘het psychische’ zou gaan,
dan kan men dát niet (aan anderen) bewijzen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewijs
men kan er dus slechts in geloven;
zó meen ik…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth thnx....voor de +...
ik mag alleen een beetje beter op m'n spelfouten letten; communiSeren = communiCeren;... ik leer het ook nooit...
Cryofiel
14 jaar geleden
En je rare stijl (in mijn ogen dan), ik zou jouw antwoorden veel leesbaarder vinden wanneer je niet zou schrijven alsof je vanaf een podium een preek staat te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryofiel In m'n hart ben ik waarschijnlijk
'de grootste prediker' die ooit heeft geleefd; waarschijnlijk ben ik nog erger
dan 'alle grote predikers' bij elkaar; ik heb er zelf totaal geen problemen mee; nu jij nog;

gezegend ben jij met al jouw oordelen,
beoordelingen en veroordelingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Shalom,
het gaat mij niet om de spelfouten maar om de inhoud! Dank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth Roger that....graag gedaan (-_o) .llll
Cryofiel
14 jaar geleden
@Shalom, jouw laatste alinea getuigt van een neiging tot oordelen. Moge de vrede met u zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryfiel Oordelen, beoordelen en veroordelen,
http://www.encyclo.nl/begrip/oordelen
http://www.encyclo.nl/begrip/beoordelen
http://www.encyclo.nl/begrip/veroordelen
dát doen we allemaal;
waarschijnlijk is dát menselijk; zó neig jij het oordeel (= mening)
te veroordelen (= verwerpen); maar goed, dát mag, vind ik;
ik doe het immers ook dikwijls,
omdat ik ook mijn gebreken heb; wees nogmaals gezegend,
moge vrede ook met jou zijn,
bedankt voor jouw reactie... (^_^) .llll
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit juist heel duidelijk te lezen, zoals jij schrijft, en spelfouten zie ik niet eens, dus daar heb ik zoiezo geen last van, ja, of het moet erg te gek worden, maar da heb ik nog niet meegemaakt hier.
En je antwoord vind ik ook weer erg goed.
Mooi Shalom.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@whiteeagle bedankt (^_^) .llll
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Shalom
Ik ben niet zo goed thuis in de taal van emoticons.
Kun je vertellen wat ....llll betekent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth Natuurlijk kan ik dat:

het stelt 'een vriendelijk gezichtje' voor (^_^) en daarnaast 'een opgestoke hand' (^_^) .llll (1 duimpje met 4 vingers dus) hij kan ook anders: bijvoorbeeld (-_-) ..l.. dát is 'the finger' ...best flauw...lol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben weer een stuk wijzer. Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha lol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FaberYejo thnx (6_-) .llll
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(^_^) .llll +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kundaline
@FaberYejo
@Berth
@Whiteeagle heel erg bedankt voor jullie positieve reacties,
maar ik wil ff aan jullie laten weten,
dat ik er nu echt helemaal mee stop; er zijn gisteren weer een stuk of 10 antwoorden
van mij onterecht weggehaald,
waaronder 1 beste antwoord... er zitten (voor mijn gevoel,
(naast de oprechte mensen)
tegenwerkende mensen-
en waarschijnlijk ook (een) moderator(s) tussen,
waartegen ik niks kan doen
dan slechts mezelf opwinden; ik stop er dus mee,
omdat ik mijn kostbare tijd
liever ergens ander voor gebruik; nogmaals heel erg bedankt... (^_^) .llll Moge de Kracht met jullie zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer iemand uit ons midden verdwenen, van " toevoegend" naar "onbekend ". @Shalom vrede zij met u , u heeft het geprobeerd. Als u wil reïncarneren op Goeie vraag , wat altijd mogelijk is , dan hopen wij u te herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens @GoldEnten.
Maar dan zouden de "anderen" hem ook herkennen, en dan word hij weer weggepest.
Dan zou hij compleet een andere schrijfwijze moeten gaan gebruiken, en dan kan hij niet meer zich zelf zijn.
Vind dit echt een trieste zaak, dat iemand niet zichzelf kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Shalom
ik respecteer je keuze en spreek de wens uit dat je je hierdoor niet laat ontmoedigen, jezelf blijft en jouw kunde op een wellicht betere plaats kunt delen.
Het ga je goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Shalom.. je kunt je blind staren naar de wijzende hand... Maar waar wijst hij naartoe?
Naar jou!
Zie het licht, de schaduw wijst de weg.
Wij zien jou toch ook!
Het woord bijna geeft aan dat je iets niet bent. In 1978 was Nederland bijna wereldkampioen met een bal op de paal bij een 1-1 stand in de finale ... maar het Nederland is nooit wereldkampioen voetballen geworden ... (van de zomer een nieuwe kans in de Zuid-Afrikaanse winter). Voorlopig moeten we het doen met de EK ervaring uit 1988 om een idee te krijgen wat is om wereldkampioen te zijn. Maar Europees kampioen en wereldkampioen is niet hetzelfde.

Wat ik wil aangegeven is dat een bijna dood ervaring een niet dood ervaring is.

Biologisch is het een systeem (het lichaam) dat instort en derhalve hallucineert.
Een bijna dood ervaring speelt zich volledig af in de lichamelijkheid, de hallucinatie van de geest wordt gedragen door de hersenen.

Biologen stellen dat wie dood is geen hersenactiviteit meer heeft, het lichaam raakt in verval (rotting) en is niet meer bruikbaar, en kan ook niet meer tot leven worden gewekt.

Dit komt overeen met religies en spirituele visie op het leven na de dood. Het speelt zich allemaal af buiten het lichaam.

Een bijna dood ervaring zegt hier niets over, dat wil zeggen niet dat het wel bestaat en niet dat het niet bestaat.

De reguliere wetenschap (in dit geval biologie) bestudeert alleen het leven voor de dood. Daarna valt het buiten haar gebied.

Aanwijzingen voor het bestaan van leven na de dood zijn er wel uit de filosofie. De gedachtegang is als volgt:
- mensen kennen een moraal van goed en kwaad,
- mensen vinden dat het goede moet zegevieren
- in deze wereld zegeviert het goede niet altijd
- dus zal er een oordeel na de dood zijn
- dus zal er leven na de dood zijn.

Hoewel deze argumentatie niet sluitend is, is deze meer ter zake dan een bijna dood ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele jaren terug heb ik eens zelf een bijna doods ervaring opgewekt met een bepaalde drug (niet aan te raden!!!!!!), ik had hier een medisch onderzoek over gelezen en had het spulletje toevallig in huis en ben dus maar zo dom geweest om het te proberen.

Ik heb er geen leven gezien, alleen de mooiste momenten uit mijn verleden werden opgesomt voordat alles zwart werd, ik ben hierdoor wel anders tegen het leven aan gaan kijken gezien die mooie momenten die ik zag niet de dingen waren die ik zou opnoemen wanneer je me zou vragen naar de mooiste momenten van mijn leven.
Je zou kunnen zeggen dat er toen voor mij een nieuw leven is gestart maar een leven na de dood zou ik dat niet noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad niet erg slim van je maar ik vind het wel interresant wat je ervaren hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ bedankt dat je dit wil delen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd niet verstandig. Mijns inziens kunnen alleen natuurlijke processen tot inzicht leiden. Ik bedoel met drugs kun je misschien aan "gene zijde" kijken , maar je kan een enorme hoeveelheid ellende op je halen. Gelukkig bij jou niet gebeurd.
Nee, het enige wat jou onsterfelijkheid bewijst is jou bewustzijn.

Het ego ontstaat door een splitsing in de menselijke psyche waarbij de identiteit zich splitst in twee delen die we "ik" en "mij" kunnen noemen. Je leeft met een mentaal beeld van jezelf, een conceptueel zelf waar je een relatie mee hebt. Het leven zelf wordt geconceptualiseerd en losgemaakt van wie je bent als je het over "mijn leven" hebt. Op het moment dat je "mijn leven" zegt of denkt en gelooft in wat je zegt (in plaats van het als een taalkundige conventie te gebruiken), ben je het rijk van de waan binnengegaan. Als er zoiets is als "mijn leven," volgt daaruit dat ik en mijn leven twee dingen zijn en dus kan ik mijn leven, mijn ingebeelde gekoesterde schat, ook verliezen. De dood wordt een schijnbare werkelijkheid en een bedreiging. Woorden en concepten splitsen het leven in afzonderlijke segmenten die zelf niet werkelijk zijn.
Als ik en het leven twee zijn, sta ik los van het leven, sta ik los van alle dingen, alle wezens, alle mensen. Maar hoe zou ik los kunnen staan van het leven? Wat voor "ik" zou er los van het leven, los van "het nu" kunnen bestaan? Het is volstrekt onmogelijk. Er is dus niet zoiets als "mijn leven" en ik heb geen leven. Ik BEN leven. Ik en het leven zijn één. Het kan niet anders. Hoe zou ik dan mijn leven kunnen verliezen? Hoe kan ik iets verliezen wat ik niet eens heb? Hoe kan ik iets verliezen wat ik ben? Het is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22 jaar en expert in De Liefde?
Sorry, maar ik vind dit niet de volgen.........
Ik heb een bijna-dood-ervaring meegemaakt.
Een aparte belevenis.
Maar of dat nou bewijst dat er leven na de dood is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je doodgaat kun je het geen leven na de dood noemen, het bewustzijn blijft echter wel, een andere staat.
Ik heb 3 bde's gehad en het boek van van Lommel legt het precies zo uit als het is, hij heeft het over ons bewustzijn, niet over ons lichaam. Dat sterft vroeg of laat.

Toegevoegd na 53 seconden:
In die zin heeft van Lommel gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, voor mij wel.
Iedereen is onsterfelijk !
Het enigste wat 'dood'' gaat is je fysieke lichaam.
Het leven gaat verder...ook na de dood...alleen in een andere werkelijkheid.
En Van Lommel zou eens wat verticaler kunnen denken/voelen...