Religie veroorzaakt alleen maar oorlog?

Denk er op ik zeg religie, niet of god wel of niet bestaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (17)

Denk ik aan het Boeddhisme...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal juist. een groot deel van alle oorlogen wordt door religie veroorzaakt. Met name vroeger.
Maar in feite ging en gaat het altijd om macht. Men gebruikt vaak religie als excuus om de oorlog te verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De intrepetatie van religie soms, de uiting ervan soms. Religie an sich kan heel mooi zijn, mensen leren elkaar lief te hebben en respect te hebben voor elkaar, de natuur en de aarde (ik ben zelf niet religieus)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit in het algemeen wel opgaat ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder religie was er 95% minder oorlog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder religie zouden er waarschijnlijk veel minder oorlogen en veel minder geweld zijn in deze wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep mee eens, de meesten oorlogen draaien om religie / ideologie..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, religie helpt oorlogen voorkomen want het geeft mensen, en vooral de intelligentere soort een reden om te bestaan buiten machtspolitiek en emotionele aanhankelijkheid.

Als Hitler, Stalin en Mao religieuze mensen waren geweest dan zouden zij niet geloven in een maakbare wereld, maar in een maakbare ziel - in andere woorden - creatieve energie is altijd gevaarlijk als er geen groter doel is om de energie in goede banen te leiden, dit doet een religieus leven, waarin buiten de wereld naar God word gezocht wonderlijk goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even aan degenen die roepen dat religie oorlogen veroorzaakt;

GEEF EENS EEN VOORBEELD!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aanspraken op absolute waarheid kunnen gemakkelijk gebruikt worden om aan te zetten tot haat en geweld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jhmvp? onder welke steen heb jij de afgelopen jaren van je leven gelegen? je volgt zeker ook geen nieuws? en de achterliggende gevolgen,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Protestanten tegen Katholieken in Noord Ierland. De joden die de staat Israel claimen omdat het in het oude testament wordt uitgelegd als het beloofde land. In Libanon is een jarenlange strijd gevoerd tussen Christenen en Moslims. De terreur die eeuwen geleden werd veroorzaakt door de Spaanse Inquisitie.
De grote Satan (Amerika) versus de as van het kwaad (Iran)...

Nog meer voorbeelden nodig om te bevestigen dat religie helemaal niet zo fijn is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Religie veroorzaakt geen oorlog. Als iedereen dezelfde religie zou aanhangen zou er niets aan de hand zijn. Verschillen tussen religies (de invulling ervan dus) kan, en hoeft niet voor oorlog te zorgen.

Talloze godsdienstoorlogen zijn er uitgevochten, maar ideologie-oorlogen zijn even talrijk aanwezig in de geschiedenis.

Oorlog past binnen geen enkele religie, of het nu gaat om katholicisme, Islam (want djihad is toch echt de strijd van jezelf), boeddhisme, hindoeïsme of wat dan ook. Het zijn de mensen die oorlog maken, niet de religies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wapens vermoorden geen mensen.
Mensen wel.
Religie veroorzaakt geen oorlog.
Mensen wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als journalist met cultuur en religie als specialisatie, durf ik rustig te stellen dat dit onjuist is. Dat de meeste conflicten die er zijn (geweest) met religie te maken hebben, is op zich ook wel begrijpelijk, aangezien religie van grote invloed is op het denken en handelen van de mens.

Echter, vanuit de verschillende religies - met name de christelijke - is waarschijnlijk meer goed, dan slecht werk gedaan. Nog altijd wordt er bijzonder veel aan hulpverlening, armoedebestrijding, enz. gedaan door met name religieuze instellingen. En laten we ook niet vergeten dat zelfs de wetenschap ten diepste zijn oorsprong vind in de Joods-, Christelijke- en Islamitische traditie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik krijg het gevoel dat religie als excuus wordt gebruikt om elkaar de hersens in te slaan. Net als met andere ideologieen trouwens. Volgens mij zijn we (de mens) dusdanig creatief met anderen/onszelf voor de gek te houden, dat we -als er geen religies zouden bestaan- altijd wel een andere excuus kunnen verzinnen om elkaar af te slachten.

De meeste religies hebben wetten/regels/richtlijnen over hoe je 'netjes' met elkaar om dient te gaan. Die worden in oorlogstijd dan meestal wel even vergeten.

Zodra er mensen (met macht) zijn, die met die ideologieen aan de haal gaan en gaan misbruiken voor hun eigen gewin en zodra 'het gepeupel' zich daardoor laat verblinden en/of hier niet tegen optreedt, gaat het mis.

Kortom, volgens mij veroorzaakt religie an sich geen oorlog, het wordt alleen vaak als dekmantel/excuus ervoor aangevoerd. En dan vaak door radicale figuren die slechts enkele elementen van een religie misbruiken en verdraaien.

Ik ben er van overtuigd, dat als we alle religies en ideologieen zouden afschaffen (wat volgens mij sowieso praktischerwijs onmogelijk is), we dan nog steeds even veel oorlogen zouden hebben. Simpelweg omdat er altijd klootzakken zijn geweest en zullen zijn, die uit zijn op macht, geld, land e.d. en bereid zijn hun medemens hiervoor te slachtofferen. En omdat er altijd domme en kortzichtige mensen zullen zijn, die zich gek laten maken om 'de goede strijd' te strijden.

Overigens, de laatste twee wereldoorlogen zijn volgens mij niet (primair) ontstaan uit religieuze overtuigingen/conflicten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat de religie zelf de oorlog veroorzaakt, maar de hebzucht en verlangens naar macht. Dit hoeft niet perse religieus te zijn.