Waarom word er in de koran meer gesproken over mozes dan over bijv mohamed?

Een vriendin (geen moslim) van mij heeft de koran gelezen maar het blijkt dat er meer geschreven word over mozes dan over bijv mohammed. Dit verbaasd mij omdat mozes een nakomeling van isaak was en aan het begin stond van het volk israel, de joden. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
6.1K

Het beste antwoord

Deze verbazing is zeer terecht.. en eigenlijk een blinde vlek voor de moslim.

Alle profeten genaamd in de Koran, stammen af van de lijn Abraham, Isaac en Jacob,
behalve 1 profeet Mohamed. Mohamed stamt af van Ismael.
Er is geen verwijzing in de Bijbel naar Mohamed te vinden, al proberen Moslims
die wel te zoeken..

Mohamed had een Joodse vrouw Safiya die afstamde van het priesterlijk geslacht
van de profeet Aaron, de broer van Mozes. Zij trouwde met hem, nadat ze gevangen
genomen werd en zag in hem een soort verlosser.
Daarnaast had hij een voormalig christelijke vrouw "Khadija bint Khuwaylid"
Het is dus niet vreemd dat Mohamed de nodige kennis kreeg over Mozes.

Mohamed maakte wel plagiaat fouten tijdens het schrijven van de Koran.
De vader van Mozes heette volgens de Bijbel Amram/Imran.
- Deze Amram had in elk geval drie kinderen: Mozes, Aaron, Maria.
- De Koran plaatst Imran als vader van de Maria die Jezus verwekte.
- De Koran verstevigde dit standpunt door de moeder van Jezus "zuster van Aaron" te noemen, hetgeen impliceert dat zij samen met Aaron een kind van de Bijbelse Imran moet zijn, die tevens Mozes voortbracht ??

Hoe dan ook Mohamed kreeg later openbaringen van een engel Djibriel. waar hij zeer bang van was. ( In de Bijbel zei de engel Gabriel altijd vrees niet ! ) en Mohamed
werd de boodschapper van Allah.

Er werd verder gegaan op het Joodse en Christelijke geloof, maar de kruisiging
en opstanding van Christus werden ontkend.
De kern van het Christelijk geloof werd dus verwijderd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de Koran aan Mohammed werd geopenbaard. Mozes was een belangrijke profeet, dus over hem is veel geschreven. De Koran is niet autobiografisch, dus Mohammed schreef daarin niet over zichzelf. Alleen anderen konden over deze latere profeet schrijven.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Inderdaad niet, want hij kon niet lezen en niet schrijven. Hij heeft het dus gedicteerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geinspireerd ?