Zit in alles energie?

Dan bedoel ik dus ook gesteenten/tafels/stoelen/banken en dergelijke, vaste stoffen.
Zo ja kun je dat ook aantonen/meten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je maar goed genoeg kijkt, zit inderdaad in alles energie.

Het makkelijkste zie je dat aan de wereldberoemde vergelijking van Einstein: E=mc². Daarmee kun je uitrekenen met hoeveel energie een bepaalde massa overeenkomt.

Voorbeeld: een steen van 1 kilo. In Einsteins vergelijking is dat de m, dus m=1 kg. c is de lichtsnelheid, ongeveer 300000000 meter per seconde. Vermenigvuldig de m van 1 kg met het kwadraat van c, en je krijgt de energie van die steen. Die is dus zo'n 90000000000000000 Joule.

Het lukt ons niet al die energie eruit te krijgen. Om dat te doen, zouden we de steen volledig in energie moeten omzetten - er blijft dan dus geen steen meer over. Dat kunnen we niet. We kunnen het in principe een heel klein beetje, met waterstof en met uranium, en dat levert dan de atoombom (slecht) en kernenergie (goed) op.

Ook als je niet naar nucleaire reacties kijkt, zit er energie in gewone voorwerpen. De eenvoudigste is de warmte-energie. Zolang jouw steen/tafel/watdanook warmer is dan het absolute nulpunt, zit er thermische energie in.

In een tafel zit daarnaast chemische energie. Die kun je eruithalen door de tafel te verbranden. Dat verbranden lukt vrij makkelijk als het een houten of een kunststof tafel is. Maar ook een metalen tafel kan branden, al moet je daar meer moeite voor doen (of veel geduld voor hebben - roesten is een heel trage vorm van branden).

Ook in een stuk steen zit nog chemische energie. Die komt er normaal gesproken niet uit. Er zijn echter bacteriën die in stenen leven, en die hun energie verkrijgen door bepaalde chemische reacties in gang te zetten met het materiaal van de steen.

Samenvattend:
Ja, in alles zit energie, en ja, dat kun je aantonen en meten.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

E = mC^2

Dus ja, alles wat massa heeft is energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve jij,
Lieve andere mij,

Ja alles 'is' energie dus in alles zit energie.
Vermits alles ook bewustzijn is, is bewustzijn ook energie.
Energie is dus alles wat is.

Er is niets dat geen energie is, er is bijgevolg ook niets waarin zich geen bewustzijn zou bevinden.

Hoe gek het ook klinkt, ook een zandkorrel, een theepot, een inlegkruisje of wat dan ook, heeft een bewustzijn en/of een geheugen.

Wij kunnen dat vanuit ons huidig deel-bewustzijn niet helemaal plaatsen doch je zal misschien al wel gehoord hebben van het multi-dimensioneel bewustzijn. Indien niet dan zou ik zeggen, 'Google' eens op een aantal trefwoorden hieromtrent en vorm zelf je mening naargelang je nu reeds één en ander kan bevatten.

Maak je vooral geen zorgen om het feit dat er mensen zijn die schijnbaar meer weten dan jij. Vanuit ervaring weet ik dat je via Glimlach-communicatie (= het met de glimlach alles voor waar aannemen en het later pas laten doorsijpelen naar jouw kritisch bewustzijn dat het automatisch in voor jou aanvaardbare informatie omzet) héél snel kan bijbenen wat informatie over eender wat betreft.
In principe weet iedereen evenveel doch we herinneren ons 'andere' zaken en dit in een andere volgorde waardoor het 'lijkt' alsof er mensen zijn die slimmer zijn dan anderen. Geloof me, dat is slechts schijn.

Via het 100%-denken (= het aan alles en iedereen, tot in het kleinste detail, een 100% gelijke energetische waarde geven) kom je als vanzelf in de multi-dimensionele bewustzijns-zone waarin ook jou stapsgewijs duidelijk wordt dat alles wat ons omgeeft gelijkwaardig is en onlosmakend met elkaar verbonden is.

Google ook eens:
Ervin Laszlo, Pim van Lommel, Geert Kimpen en ook What the Bleep do we Know?
Je pikt sowieso alles 'opnieuw' op doch hetgeen op dat moment relevant is voor jou daar zal jij spreekwoordelijk gezien ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan.

Je zal merken dat hetgeen je hier leest ook nog vaak op je pad zal komen omdat alles wat ons omgeeft energie en/of informatie is en dat alles elkaar wel degelijk informeert over al het andere en dit op een heel andere wijze dan we tot nog toe gewend waren.

Spannend, toch?

Geniet er met volle teugen van want het mooiste moet voor ons allen nog komen.

Liefs en Big Smile van me

Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve doepie Dank voor je leuke reactie. Ik heb althans de intentie om een begripvolle vrouw te zijn maar geloof me als ik zeg dat ik daar in het verleden niet altijd even goed in geslaagd ben, doch het lukt me steeds beter naarmate ik ouder word. Ik ben er rotsvast van overtuigd (naïef van me?) dat elke van ons evenveel potentieel in zich heeft om lief te zijn voor zichzelf en/of anderen. De tijd zal het uitwijzen of dit klopt hé. Liefs en zoals steeds een Big Smile van me Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar
Alles is uit energie geschapen, bevat dus ook energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles IS energie.
Materie wordt ook wel 'gestolde' energie genoemd.
(nog) niet alles is meetbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat materie "gestolde" energie is, is wel meetbaar. Dat er ook niet-meetbare dingen zijn, daarvan ben ik overtuigd. Maar da's een heel andere vraag.
Ja, in alles zit energie.

Sommigen kunnen dit ook zien. Ook in de voorwerpen en de levende organismen. Kortom in alles.

Als je alles op moleculair niveau bekijkt. Dat bestaan alles uit dezelfde bouwstenen. Kort gezegd is de lucht die we inademen hetzelfde als onszelf. Alleen een net andere configuratie zeg maar.

Het is nog niet aantoonbaar of meetbaar volgens de westerse wetenschappelijke methoden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, alles wat je schrijf is *ontdekt* door de westerse wetenschappelijke methoden. Jouw laatste zin klopt dus van geen kanten. Het enige dat verder niet klopt in jouw tekst, is dat sommigen de energie kunnen zien. Velen zijn ervan overtuigd, dat wel, maar da's wat anders. Verder is alles wat je hierboven schrijft, in feite de huidige wetenschappelijke visie. Je omschrijft het alleen op zo'n manier dat je de indruk wekt niet te weten waar je het eigenlijk over hebt. Maar inhoudelijk zit je op het juiste spoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. 'Het' verwijst naar iets wat ik niet bedoel. De laatste zin moet zijn: Energie is nog niet aantoonbaar of meetbaar volgens de westerse wetenschappelijke methoden. Het is inderdaad een spoor, omdat het nog niet wetenschappelijk is bewezen. In mijn optiek moet het in deze richting gezocht worden. En dat is met mijn huidige kennis en ervaring van 'energie'. Maar ook ik kan het mis hebben met de raakvlakken van de westerse wetenschap.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan heb je het over hetzelfde woord (energie), maar geef je er een heel andere betekenis aan. Dat is verwarrend. Laten we spraakverwarring vooral voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je, zal Trance jouw energie bedoelen, of de mijne?
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, dat moet Trance zelf maar bepalen. Ik ken drie soorten energie. 1. De wetenschappelijke, uitgedrukt in Joules (of Calorieën). Dat is energie waarmee je bijvoorbeeld iets kunt laten bewegen. 2. De psychologische. Je zegt bijvoorbeeld dat je energie krijgt van een mooie winterwandeling, of dat iemand je veel energie kost. Dit is energie in de zin van stemming en dadendrang. 3. De paranormale. Dat is "jouw" energie. Niet meetbaar, niet aantoonbaar. Daarom, wat mij betreft, puur theoretisch. Ik weet niet of Trance één van deze drie definities van 'energie' voor ogen had bij het stellen van de vraag, of dat hij het expres in het midden heeft gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad aan Trance. Is het een aanvulling voor 2. om te zeggen dat je fit voelen of vermoeid voelen ook onder energie valt. Ik heb geen energie meer, of ik heb geen fut meer, of ik ben moe. Want 2 en 3 zijn voor mij zeer verwant.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, dat is een goede aanvulling op 2. 1 en 2 zijn waarneembaar, 3 niet. Onder 3 valt bijvoorbeeld de "energie" die zou worden "uitgestraald" door edelstenen, of de effecten van magnetische velden (energie volgens 1) op de mens (zowel energie volgens 2 als lichamelijke gesteldheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder 3 valt ook blokkade van de energie zodat deze minder stroomt en je volgens 2. futloos bent. Of dat je na de mooie winterwandeling je weer schone 3. energie hebt gekregen zodat je je 2. energiek voelt. Als 2. puur uitingen zijn van energie. Dan kan met 2 die energie ook niet direct waargenomen worden.
Voor mij hebben 2 en 3 directe verbanden. Als je aan het hardlopen bent. Dan wordt je op een gegeven moment moe. Waar heb je al die tijd de energie vandaan gehaald, voordat je moe werd? Welke energie is dit dan?
De aanspanning, ontspanning van spieren zorgt ervoor dat je vooruit kan komen. Maar welke energie zorgt ervoor dat de spier zich aanspant?
Cryofiel
14 jaar geleden
De spier spant zich aan met energie die wordt geleverd door ATP. ATP wordt omgezet in ADP, en daarbij komt energie vrij die wordt gebruikt om samen te trekken. Elders in de cel wordt ADP weer omgezet in ATP. Dat kost dan natuurlijk energie. Die energie wordt geleverd door de verbranding van glucose (of glycogeen, of hoe het spul ook wordt opgeslagen in de cel). *Of* een spier aanspant, hangt ook af van de elektrische signalen die via de zenuwen binnenkomen. *Of* die signalen binnenkomen, hangt ervan af of het brein ze uitzendt. Of het brein dat doet, hangt (onder andere) af van de psychische gesteldheid van de persoon. Al heb je nog zoveel chemische energie in je ATP en je glucose zitten, als je hardlopen beresaai vindt, heb je geen energie (psychische energie volgens 2) om bereid te zijn nog signalen naar je spieren te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat boven mijn pet. ATP en ADP. Maar als je geestelijk moe bent kan je minder signalen sturen naar de spier.
Dus geestelijk (of ook in de hersenen) is er energie nodig om de spier aan te sturen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Die geestelijke energie is energie volgens 2. Je zou het motivatie kunnen noemen. Heeft nog steeds niets met 3 te maken.