Bestaan ideeën in potentie voor dat we ze krijgen?

Mensen krijgen regelmatig geniale ideeën en inzichten. Waar komen deze ideeën vandaan? Bestaan ze voor dat we ze krijgen als potentieel energie of concept of ontstaan ze pas in de hersenen van de persoon die het idee krijgt? Misschien is het een energetisch proces van meerdere mensen tot dat een idee klaar is om te manifesteren?
Weet iemand iets hierover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja die bestaan, ze hebben alleen tijd nodig om te rijpen en om ze onder woorden te brengen. En uiteraard in de hersenen van personen die dat kunnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Rupert Sheldrake een wetenschapper spreekt over een morfogenetisch veld waar mensen mee in verbinding staan en waar kennis uit geput wordt. Sommige uitvindingen zijn ook tegelijkertijd gedaan terwijl de Willy Wortels niet van elkaar af wisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk geloof ik niet zo in dat gedoe met energie.
Ik denk ook niet dat de wetenschap al een waterdicht antwoord heeft op deze vraag. Maar mijn persoonlijke mening is dat ideeen onstaan als gevolg van complexe processen in de hersenen. Een combinatie van kennis, associatie en creatieviteit die grotendeels onbewust plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Deze 'potentie' noemt men intellect.

Overigens onstaan ideeen niet door een persoon op een moment, maar is het een gevolg van vele processen, waaronder actie reactie, cultuur, kennis, interesse, juiste moment op de juiste plek, scholing, stimulans, etc. De mens is slechts het stuk gereedschap dat het idee expliciet kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn optiek heeft iedere persoon, leven, voorwerp de kennis van het hele universum IN zich.
Maar kennis komt pas naar het bewustzijn als die persoon (of anders) die kennis kan begrijpen en hij er klaar voor is om ook nuttige dingen te doen met die kennis.

Als je bijvoorbeeld met een moeilijk probleem zit (hou het maar even technisch of zo), en je zit te piekeren, te piekeren, dan werken je hersenen al de hele tijd. Die zijn dan bezig om te veranderen en op het moment dat je werkelijk klaar bent en je die nieuwe kennis kan begrijpen dan komt het plotseling. Voor het probleem ben je dan gegroeid en kon je opeens het antwoord zien en begrijpen. Ook heb je een innerlijke 'weten' dat het goed is.

Iedere persoon is in intentie gelijk en bevat evenveel potentie kennis. Het is aan de persoon zelf of hij daar wat mee wil doen of dat hij wil groeien om het te kunnen begrijpen. Daar verschillen we allemaal in.

Wat ik hier en daar als op GV schrijf is: In elk korreltje zand kan je de hele universum zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat heel veel ideeën in ons hoofd -vaak onbewust- langzaam groeien en zich ontwikkelen tot het idee er bijna helemaal is en nog maar een klein 'zetje' nodig is om heel klaar en duidelijk -en bewust!- te worden. Er zijn in de menselijke geschiedenis héél véél appels gevallen, maar bij Newton --die zich al heel lang bezig hield met de beweging van de planeten-- was dat het zetje dat hij nodig had om een 'aantrekkings-kracht' te bedenken die óók de omloop van de planeten verklaarde.