Wat bedoelt men met " onze geest is als een ongetemd, wild paard, dat pas bruikbaar kan worden als het stevig in bedwang wordt gehouden."?

1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + voor deze inspirerende vraag ;-)

Antwoorden (9)

Dat je je hersenen pas goed kan gebruiken als je niet de hele tijd fantaseert. Het wilde paard slaat op dat je heel erg veel kunt met je hersenen maar dat je geest uit zichzelf veel zal fantaseren en alle kanten op zal denken. Het in bedwang houden is dat je goed nadenkt bij wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk hele simpel je geest in de handen van emoties is een ongeleid projectiel
en de handen van je ziel een willoos wezen
en in de handen van je verstand en de discipline van een geloof /visie een krachtig middel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ !
De geest (in de mens) kan overal naar toe... kan alles doen wat ie niet laten kan...
De meest rare capriolen uithalen die je maar bedenken kan...
Als een mens de rust heeft gevonden, en zichzelf onder controle kan houden... dan is het volwassen...
Volwassen genoeg in ieder geval om er iets mee te kunnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze geest wil alles 'snappen' en in een hokje plaatsen. Wanneer het ons aan kennis (en een mate van bewustzijn) ontbreekt slaat onze geest ahw op hol; het wil 'perse' een verklaring hebben.
Dat doet hij/zij met de kennis en overtuiging die hij 'rijk' is.

Wanneer hij die kennis (en een mate van bewustzijn) wel heeft zal zijn geest vanuit rust reageren/ bruikbaar worden en de situatie nemen zoals het komt, zonder zich van alles in het hoofd te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
om maar eens een ander antwoord te geven:

een wild paard kan zichzelf redden en bedruipen. op het moment dat men iets verwacht en wil van een wild paard kan het vaardigheden aanleren en kan je het de kant opsturen die je het op wil hebben.

dan spreekt men over nuttig en zinvol omdat men het naar zijn hand heeft weten te zetten.
men beperkt en houdt in bedwang vanwege een opgelegd doel. letterlijk en figuurlijk sturen dus.

maar dit het nadeel van dit soort uitspraken, men kan het invullen zoals men wil, het is altijd passend te krijgen.

(dus kom maar op met de minnetjes, ik word er echt niet bokkig om ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan geef ik je gewoon een plus, als je minnen verwacht.. :-)
Ik vindt je antwoordt mooi en vanuit een bepaald perspectief prima kloppend. Sturen en in bedwang houden.. maar de eigenheid blijft. Het paard zal altijd uniek zijn, het is dan waardevol deze unieke eigenschappen te ontdekken en te benoemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik heb geen verwachtingen dus dat scheelt een hoop (mogelijke opties hou ik het achterhoofd) k kan het kloppend maken als ik zelf wil, passend maken op mijn manier, zoekend en puzzelend maar ondertussen verdwalen van de kern. in feite ben ik dan op zoek naar een perspectief anders weet ik niet hoe ik het 'moet' zien. en daarbij beste WW: ik zou me enorm #kunnen# schamen met dit antwoord.
ik heb jaren op een paardenrug rond gehobbeld en was enorm prestatie gericht bezig maar vanuit 'harmonie en respect' zonder voorop gesteld doel (verwachting dus, ik keek naar de mogelijkeden en uitdagingen op DAT moment)
op een andere basis wil het niet als je dwang ff niet meetelt. een paard is zo sterk dat je gewoon geen kans maakt als het de kop (oops HOOFD) in de wind gooit en zijn mogelijkheden tegen je gebruikt. dit antwoord is ook niet mijn perspectief hoor, maar ga niet standaard uit van logische verbanden, invullingen, verwachtingen en schik me niet in een bep. perspectief vooraf. ik mag de dingen graag van meerdere kanten bekijken en los zien van 'hoe ik het toepas' en kloppend maakt naar mijn eigen inzicht (dan maak je dingen bewust passend en leg je jezelf beperkingen op m.i.) zie het als een buitenrit, of de weg des levens. de route kan je uitstippelen gedreven door verwachtingen richting een voorop gezet doel met welk nut dan ook (maar wat als het niet haalbaar is, oei oei) je kan ook kiezen op welke manier je #een# weg bewandeld, zonder je met de route en de weg zelf te willen bemoeien of een pad in te willen slaan. dat biedt m.i. vaak meer mogelijkheden en opties waar je anders aan voorbij gaat (met een blinde vlek omdat je enkel op een doel gericht bent, of met alle macht ergens een draai aan wil geven) ik hou mijn geest niet in bedwang, en stuur het geen kant op. dus in zie zin van het woord ben ik een niet te temmen knol, en hoef daar nog niet eens voor op hol te slaan. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
ik denk dat daarmee word bedoelt dat de geest, onze 'mind' van nature onrustig is, en gericht op het zoeken van plezier, en het vermijden van pijn.
Vanwege deze eenzijdigheid, het wil het een niet, en het ander wel is de geest onrustig, zoekend tussen angst en verlangens. En niet in het hier en nu.
Het in bedwang houden betekend in deze context het accepteren hoe het leven is,. niet alleen het plezier. maar het in volheid ervaren van alles wat er is. Vaak gebeurt dit door levenservaring, maar het kan o.a ook een motivatie zijn om te mediteren.

In het boeddhisme word dit 'het temmen van de os genoemd'
zoek maar es op google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
Dit antwoord zou ik zelf ook gegeven hebben.
Ik denk dat deze zin te maken heeft met de opvatting van de filosoof Plato, die de ziel onderverdeelde in drie delen:

1. De menner: dit is de rede
2. Het nobele paard: dit is passie en doorzettingsvermogen. Dit paard wil omhoog naar het goede
3. Het weerspannige paard: dit zijn de lusten en driften. Dit paard wil omlaag.

Volgens Plato is het de bedoeling dat wij de twee paarden van de ziel met behulp van de rede (menner) in bedwang houden. Pas dan is de geest bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wordt hiermee bedoeld dat je geest alle kanten opgaat met denken en dat je je hiervan bewust kan worden in de eerste plaats.
Er zijn mensen die denken zich half gek en kunnen dit niet stoppen.
Hoevaak heb je niet iets dat je niet uit je gedachten kan zetten?
Hiermee wordt m.i. bedoeld dat je deze gedachten bewust kunt worden en dan kunt loslaten. Niemand schiet er iets mee op, met gepieker. Sterker nog, als je iets kan loslaten, lost het probleem zich vaak vanzelf op.
Dan kun je positievere gedachten bewust toelaten en je daarop richten. Dit kun je door oefening realiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onder andere een manier om te zeggen dat je pas met jezelf overweg kan als je jezelf door en door kent.

Jezelf leer je kennen met vallen en opstaan, door onbewust tegen je eigen grenzen aan te hollen, door bewust extremen te durven ervaren, door grenzen te aanvaarden en vervolgens vrede te hebben met Alles wat is zoals het Is.

Liefs en Fijn weekend nog!